A közösségi gördülő cselekvési terv tervezete 31 anyagot tartalmaz, köztük 13 új anyagot a jelenlegi, 2024–2026-os időszakra vonatkozó közösségi gördülő cselekvési tervhez képest; 2025-ben 8 anyag értékelését tervezik, köztük két 2 anyagból álló csoportot, 15 anyagot 2026-ban és 5 anyagot 2027-ben értékelnek. Három javaslat visszavonását javasolják.
Az oktil-3-[3-terc-butil-4-hidroxi-5-(5-klór-2H-benzotriazol-2-il)fenil]propionát és a 2-etilhexil-3-[3-terc-butil-4-hidroxi-5-(5-klór-2Hbenzotriazol-2-il)fenil]propionát reakciótömege
A biztonsági adatlapokról szóló REF-11 projektjelentés összefoglalása
Vezetői összefoglaló: A 2023-ban lefolytatott REF-11 projekt célja az (EU) 2020/878 rendelet által a biztonsági adatlapokra (SDS) bevezetett új követelményeknek való megfelelés értékelése volt. A projekt 28 EU/EGT-országban végzett ellenőrzéseket, amelyek 2528 SDS-re terjedtek ki. A hangsúly elsősorban a biztonsági adatlapon szereplő információk teljességén és minőségén volt, beleértve a nanoformákra, az endokrin rendszert károsító tulajdonságokra, valamint a specifikus koncentrációs határértékekre (SCL), az akut toxicitásra vonatkozó becslésekre (ATE) és az M-tényezőkre vonatkozó új követelményeket.
Főbb megállapítások:
Megfelelés: A felülvizsgált biztonsági adatlapok 87 %-a megfelelt az (EU) 2020/878 rendeletben előírt új formátumnak. Ugyanakkor 35%-os meg nem felelési arányról számoltak be, ami azt jelzi, hogy van még mit javítani.
Nanoformák: A nanoformákra vonatkozó információkat igénylő biztonsági adatlapok 67%-a nem biztosította azokat.
Endokrin károsító anyagok: Az endokrin rendszert károsító anyagokra vonatkozó biztonsági adatlap 52%-a tartalmazta a szükséges információkat.
SCL, ATE, M-faktorok: A megfelelési arány 82% volt az SCL, 65% az ATE és 79% az M-faktorok esetében.
Az 1272/2008/EK rendelet (CLP-rendelet) szerinti egyedi koncentrációs határértékek (SCL), a vízi akut és krónikus veszélyekre vonatkozó szorzótényezők (M-tényezők) és becsült akut toxicitási tényezők (ATE)
Minőségi problémák: A gyakori problémák közé tartoztak a biztonsági adatlap 1., 2., 3., 8. és 9. szakaszában szereplő helytelen vagy valószínűtlen információk.
Végrehajtási intézkedések:
Intézkedések: A végrehajtási intézkedések közé tartozott az írásbeli tanácsadás (69%), a közigazgatási végzések (11%), a pénzbírságok (11%) és a büntető feljelentések (6%).
Nyomon követés: A nyomon követési tevékenységek 59%-a az operatív szakaszban fejeződött be.
ajánlások:
Kötelezettségek: Biztosítsa az SDS megfelelését a legújabb követelményeknek, és javítsa az SDS-kötelezettségek megértését.
ECHA/COM: További kérdések és válaszok kidolgozása, valamint az érdekelt felek, különösen a kkv-k tudatosságának növelése.
NEA-k: Az SDS minőségellenőrzésének folytatása és figyelemfelkeltő intézkedések megszervezése.
Fórum: Fontolja meg egy nyomon követési projekt nyomon követését az SDS minőségi javulásának nyomon követésére.
Grafikonok:
Az SDS formátum megfelelési aránya:
A különböző végrehajtási projektek során azonosított, nem megfelelő biztonsági adatlapok:
A jelentés kiemeli, hogy folyamatos erőfeszítésekre van szükség a biztonsági adatlap minőségének és megfelelőségének javítása érdekében a veszélyes anyagok és keverékek biztonságos kezelésének biztosítása érdekében.
A CLP-rendelet előírja, hogy a szállítói láncban részt vevő valamennyi jogalany a veszélyes keverék forgalomba hozatalakor feleljen meg a CLP-rendelet VIII. mellékletében foglalt rendelkezéseknek. Az osztályozásról, címkézésről és csomagolásról (CLP) szóló, nemrégiben felülvizsgált rendelet tisztázza a forgalmazók azon kötelezettségét, hogy értesítsék a toxikológiai központokat a veszélyesként besorolt keverékekről.
KI?
Bármely szervezet, amely: módosítja a termék címkézését; megváltoztatja a csomagolást vagy édességet készít; márkaváltás; a terméket kiskereskedelemben értékesíti, beleértve a termék interneten történő értékesítését is.
MIT TEGYEK?
A forgalmazóknak biztosítaniuk kell, hogy a veszélyes keveréket bejelentsék a megfelelő toxikológiai központnak. A terméket minden olyan tagállamban be kell jelenteni, ahol a keveréket forgalomba hozzák. Ha a forgalmazó megbizonyosodott arról, hogy az ellátási láncban a termelési-értékesítési láncban feljebb elhelyezkedő felhasználók minden előírt információt jelentettek, mentesül azon kötelezettség alól, hogy ugyanezeket az információkat az érintett toxikológiai központ rendelkezésére bocsássa.
MI VAN, HA NEM ÉRTESÍTIK?
Ha:
a veszélyes keverékre vonatkozó bejelentést egyáltalán nem nyújtották be;
a keveréket nem jelentették be abban a tagállamban, ahol a keveréket forgalomba hozzák;
a címke új termékazonosítókat, például eltérő UFI-kódot tartalmaz
Akkor:
A forgalmazónak fel kell kérnie a szállítói lánc upstream felhasználóit, hogy tegyenek új bejelentést, vagy frissítsék a meglévőt. El kell látnia az eredeti bejelentőt minden szükséges információval ahhoz, hogy a toxikológiai központ bejelentése tartalmazza. A bejelentésről vagy frissítésről a bejelentőnek visszaigazolást kell kapnia a „győződjön meg róla” követelmény teljesítése érdekében.
Ha a forgalmazónak nincs tudomása vagy megerősítése arról, hogy az általa forgalomba hozott keveréket helyesen jelentették be vagy frissítették, saját bejelentését kell benyújtania a megfelelő nemzeti toxikológiai központhoz.
A bejelentési engedélyek jogosultjain belüli változások mellett az új CLP-rendelet egyértelművé teszi, hogy a vállalatoknak frissíteniük kell bejelentéseiket a toxikológiai központban, és minden olyan információt meg kell adniuk, amely az egészségügyi vészhelyzetekre való reagáláshoz szükséges. Ezek a változások például a kapcsolattartási adatokat, a termékosztályozás változásait, a biztonsági adatlap 11. szakaszában szereplő toxikológiai adatokat, valamint a csomagolás típusának vagy az EuPCS termékkategória változását érintik.
2025-ben az Európai Vegyianyag-ügynökség várhatóan iránymutatásokat tesz közzé a veszélyes keverékekre vonatkozó bejelentések frissítéséről a Toxikológiai Központban.
Válogatott fontos információkat nyújtunk a vegyi anyagokra és termékekre, valamint a vegyi anyagok kezelésére vonatkozó uniós jogszabályok területén:
A CLP-RENDELET FELÜLVIZSGÁLATÁNAK KÖZZÉTÉTELE
A CLP-rendeletet módosító (EU) 2024/2865 rendeletet 2024. november 20-án hirdették ki az Európai Unió Hivatalos Lapjában (HL 2024.).
A CLP-rendelet felülvizsgálata a következő fejlesztéseket eredményezi:
Az anyagokra vonatkozó osztályozási szabályok aktualizálása
új veszélyességi osztályok felvétele a harmonizált osztályozás elsőbbségi osztályaiként;
Az összetett anyagok esetmeghatározása (egynél több összetevőt tartalmazó anyagok vagy „MOCS”);
Az osztályozási eljárások aktualizálása: A tagállamokon és az iparágon kívül a Bizottságnak is jogában áll dokumentációt készíteni a harmonizált osztályozás tervezetéről. Ez lehetővé teszi a legveszélyesebb anyagok azonosítási ütemének felgyorsítását;
Veszélybejelentési frissítés
A címkékre vonatkozó módosított formázási követelmények (beleértve az online értékesítést is), beleértve a következőket: minimális betűméret, sorköz;
A címke frissítési dátumának pontosítása: szigorúbb osztályozás esetén legfeljebb 6 hónap;
a kihajtható címkék használatának kiterjesztése és önkéntes digitális címkézés bevezetése (a fizikai címke kivételével);
Az ömlesztett/újratölthető vegyi anyagokra vonatkozó új szabályok meghatározása.
Egyéb frissítések:
Az online értékesítésre vonatkozó szabályok pontosítása: a weboldalaknak fel kell tüntetniük a termékek veszélyes tulajdonságait.
Bevezeti annak szükségességét, hogy egy európai beszállító biztosítsa, hogy egy anyag vagy keverék megfeleljen a CLP-rendelet követelményeinek, így az online vásárló fogyasztók többé nem tekinthetők importőrnek.
A toxikológiai központ tájékoztatására vonatkozó kötelezettség kifejezett bevezetése a márkát vagy márkamódosítót váltó forgalmazók vagy egyszerűen egy másik tagállamban forgalomba hozott forgalmazók számára.
A rendelet 2024. december 10-én lép hatályba , és az esettől függően 18 hónapon vagy 2 éven belül alkalmazandó.
EKOTOX CENTERS – konzultációs és tanácsadó csoport, amely elsősorban a termékek (termékek), keverékek és vegyi anyagok uniós piacára vonatkozó jogi követelményekre, veszély- és kockázatértékelésre összpontosít. A szabályozási területek széles körét fedjük le, hogy segítsünk ügyfeleinknek megfelelni termékeik speciális követelményeinek az EU piacán.
EKOTOX KÖZPONTOK:
Ekotox Hungary Kft., MAGYARORSZÁG
CENTRUL EKOTOX S.R.L. ROMÁNIA
Centrum Ekototoxiclogiczne Sp. z o.o., LENGYELORSZÁG
Ecotoxicological Centre CZ s.r.o., CSEHORSZÁG
ECOTOX CENTER UKRAINE, Ekotox Center Ukraine LLC., UKRAJNA
Ecotoxicological Centre Bratislava s.r.o., SZLOVÁKIA
A CLP-rendelet felülvizsgálatát hivatalosan (EU) 2024/2865 rendeletként tették közzé az Európai Unió Hivatalos Lapjában. Ez a 2024. október 23-i módosítás naprakésszé teszi az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról (CLP) szóló eredeti 1272/2008/EK rendeletet.
A legfontosabb változások közé tartozik az új veszélyességi osztályok bevezetése, az osztályozási kritériumok frissítése és a címkézésre vonatkozó szigorúbb követelmények. E felülvizsgálatok célja, hogy igazodjanak a legújabb tudományos ismeretekhez és a globális szabványokhoz, biztosítva az emberi egészség és a környezet jobb védelmét. A módosítás elősegíti a veszélyek jobb kommunikációját is az ellátási láncokban.
Az aktualizált rendelet Unió-szerte érinti a vegyi anyagok gyártóit, importőreit és továbbfelhasználóit, és megköveteli az osztályozásra és címkézésre vonatkozó új rendelkezéseknek való megfelelést. A vállalatoknak gondoskodniuk kell folyamataik időben történő kiigazításáról, hogy megfeleljenek ezeknek a frissített követelményeknek.
További részletek az Európai Unió Hivatalos Lapjában találhatók.
Válogatott fontos információkat nyújtunk a vegyi anyagokra és termékekre, valamint a vegyi anyagok kezelésére vonatkozó uniós jogszabályok területén:
Az ECHA felvette a trifenil-foszfátot a jelöltlistára
Veszélyes vegyi anyagok kozmetikai termékekben
CLP rendelet – ATP 21 és ATP 22
A „Chemical Management – REACH 2024” konferenciára 2024. október 15-16-án kerül sor Pozsonyban.
Az ECHA felvette a trifenil-foszfátot a jelöltlistára
2024. november 7-én az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) felvette a trifenil-foszfátot a különös aggodalomra okot adó anyagok (SVHC) jelöltlistájára, így a jegyzékbe felvett felvételek száma 242-re emelkedett.
2024. október 30-án az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) közzétette egy kísérleti végrehajtási projekt eredményeit, amelyekből kiderült, hogy az ellenőrzött kozmetikai termékek 6%-a tartalmazott a POP-ok és a REACH alapján tiltott veszélyes vegyi anyagokat.
A veszélyes anyagok harmonizált osztályozását és címkézését az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló, 2008. december 16-i 1272/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (CLP) határozza meg. Ezt az osztályozást rendszeresen frissítik a műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás (ATP) révén.
„Chemical Management – REACH 2024” konferencia 2024. október 15-16-án Pozsonyban.
Amit hazavittünk a REACH 2024 konferenciáról:
* Az új Bizottságon belül mindenki iránymutatásra vár – a vegyi anyagok kezelése az uniós jogszabályok különböző területei által szabályozott interdiszciplináris kérdéssé válik -, mint egy rejtett vulkán ködös gőzéből való kitörés
* A 2024-2029-es szakpolitikai iránymutatások által ígért egyszerűsítés valószínűleg lehetséges, de az „optimalizálás” jobban működhet. Az optimalizálás sok megbeszélést, adatot / információt és kompromisszumkészséget igényel
* A leggyakrabban használt „bizonytalanság” és „versenyképesség” szavak
* A különös aggodalomra okot adó anyagok (SVHC-k) kibővülnek a „különös aggodalomra okot adó anyagokkal” = az SoC-k < aggodalomra okot adó anyagokkal … és hogy a „lovat” különböző csoportok / jogszabályok fogják irányítani különböző célokra …
* A REACH 2.0 mindenki számára szükséges, az elvárások magasak, nem világos, hogy mi lesz benne – a sebesség szükségessége
* A PFAS története nehezen érthetővé és követhetővé válik. Úgy tűnik, hogy a már felhasznált források nem elegendőek, és sokkal többre lesz szükség, de vajon jól célzott-e, és a helyes irányba fejlődik-e?
* Minden játékos megpróbálja megszervezni magát, hogy jobban megbirkózzon az elkövetkező gyors változások kihívásaival. Az 1S1A a mozaik egyik nagyon fontos darabja
* Az akkumulátorokra vonatkozó szabályozás egyetlen termékcsoport minden aspektusát igyekszik ellenőrizni. Ez nagyon ambiciózus. Talán jó irányba. De ahogy hallottuk, elveszítjük versenyképességünket, beruházásainkat, dinamizmusunkat…
Szeretnénk emlékeztetni Önöket arra, hogy ez év végén lejár egy átmeneti időszak, amely lehetővé tette a vállalkozók számára, hogy veszélyes keverékeket vezessenek be a nemzeti toxikológiai központoknak küldött bejelentések alapján egy nem harmonizált rendszerben. (ELDIOM rendszer). 2024. december 31. után a keverékek bejelentésére már nem vonatkozik átmeneti időszak, és az EU piacán forgalomba hozott valamennyi veszélyes keveréket harmonizált formátumban kell bejelenteni a CLP-rendelet VIII. mellékletével összhangban.
Ez azt jelenti, hogy minden olyan gyártónak, importőrnek és továbbfelhasználónak, aki fogyasztói, foglalkozásszerű vagy ipari felhasználásra alkalmas keverékeket hoz forgalomba, és aki még nem jelentette be keverékét az új európai termékkódrendszer keretében, haladéktalanul bejelentést kell benyújtania a VIII. melléklet (PCN) követelményeivel összhangban, és a címkén fel kell tüntetnie az egyedi összetétel-azonosítót (UFI).
Vizsgálatok
Az Európai Vegyianyag-ügynökség 2024–25-ös ellenőrzési programjában közzétette, hogy „a fórum prioritásként kezeli a teljes mértékben hatályba lépett új szabályok végrehajtásának harmonizálására irányuló intézkedéseket is. Ez magában foglalja a kijelölt hatóságoknak és toxikológiai központoknak a nemzeti aggodalomra okot adó keverékekről a CLP-rendelet VIII. mellékletével összhangban történő tájékoztatásával kapcsolatos kötelezettségeket, amelyek esetében az átmeneti időszak 2025-ben ér véget.”
Ez azt jelenti, hogy a termékkódokra vonatkozó bejelentéseket és a benyújtott információkat 2025-ben nemzeti ellenőrzésekkel lehet ellenőrizni.
Ismerje meg felelősségét
A bejelentéseket azoknak az üzemeltetőknek kell benyújtaniuk, akik az emberi egészséget fenyegető veszélyek vagy a fizikai veszélyek tekintetében osztályozott keverékeket hoznak forgalomba.
Ha nem tudja, hogy ezek a kötelezettségek vonatkoznak-e Önre, akkor nem tudja, milyen információkat kell elkészítenie, és hogyan kell jelentenie a veszélyes keveréket – segítünk Önnek a toxikológiai központnak történő bejelentés folyamatában, valamint a szükséges információk összegyűjtésében, hogy megfeleljen a jogi követelményeknek. https://ekotox.hu/ufi-a-pcn/
A Bizottság (EU) 2024/2564 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. június 19.) az 1272/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek bizonyos anyagok harmonizált osztályozása és címkézése tekintetében történő módosításáról
A rendelet 2024. október 20-án lép hatályba, és 2026. május 1-jétől lesz kötelező.
Bevezeti:
• 27 új bejegyzés harmonizált osztályozással,• 16 módosítás a meglévő bejegyzések osztályozásában,• és 7 bejegyzés törlése.
Néhány gyakori vegyi anyagot, például formaldehidet, hangyasavat, n-hexánt és hexil-szalicilátot ez az ATP érinti.
Érdemes megjegyezni, hogy az ezüst osztályozása jelenleg háromféleképpen harmonizálódik a részecskeméret alapján. A Bizottság a reprodukciós toxicitás szerinti besorolást választotta a 2. kategóriába (H361f).
A veszélyes anyagok harmonizált osztályozását és címkézését az Európai Parlament és a Tanács által 2008. december 16-án elfogadott, az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK rendelet (CLP) vázolja fel. Ezt az osztályozást rendszeresen frissítik a műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás (ATP) révén. A legutóbbi, 21. ATP néven ismert frissítést 5. január 2024-én tették közzé az Európai Unió Hivatalos Lapjában „A Bizottság (EU) 2024/197 felhatalmazáson alapuló rendelete (2023. október 19.) az 1272/2008/EK rendeletnek az egyes anyagok harmonizált osztályozása és címkézése tekintetében történő módosításáról” címmel.
A 21. ATP-ben az EU szankcionált egy sor harmonizált osztályozási frissítést, amelyeket 2021 márciusa és novembere között javasoltak. Ez az agresszív adótervezés 28 új anyagot vezet be és 24 módosítást tartalmaz, egyetlen anyagot sem törölve. Egyes osztályozások az átfogó osztályozás részeként specifikus M-tényezőket, koncentrációs határértékeket és anyag ATE értékeket tartalmaznak.
Az ATP 2024. január 25-én lép hatályba; az új besorolások azonban 2025. szeptember 1-jétől lesznek alkalmazandók. A szállítók dönthetnek úgy, hogy az anyagokat és keverékeket e hatálybalépés napja előtt az új osztályozások szerint osztályozzák, címkézik és csomagolják.
2024. november 7-én az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) felvette a trifenil-foszfátot a különös aggodalomra okot adó anyagok jelöltlistájára, így a jegyzékbe felvett felvételek száma 242-re emelkedett. Ez a lista olyan vegyi anyagokat tartalmaz, amelyek jelentős kockázatot jelentenek az emberi egészségre vagy a környezetre, és a vállalatoknak kezelniük kell ezeket a kockázatokat azáltal, hogy tájékoztatják a fogyasztókat és a fogyasztókat a biztonságos felhasználásról.
A trifenil-foszfát részletei
A 204-112-2 EK-számú és CAS-számú: 115-86-6 trifenil-foszfát endokrin károsító tulajdonságai miatt került fel a listára, amelyek hatással lehetnek a környezetre. Ezt a vegyi anyagot általában égésgátlóként és lágyítószerként használják polimer készítményekben, ragasztókban és tömítőanyagokban. Eredetileg júniusra tervezték megvitatni, de a veszélyes tulajdonságaival kapcsolatos jelentős új információk megjelenése miatt októberre halasztották.
Jogi kötelezettségek és következmények a vállalatok számára
A trifenil-foszfát felvétele a jelöltlistára új jogi kötelezettségeket ró a vállalatokra a REACH-rendelet értelmében:
Tájékoztatási követelmények: Ha egy árucikk a jelöltlistán szereplő SVHC-t 0,1 tömegszázalékot meghaladó koncentrációban tartalmaz, a szállítóknak tájékoztatniuk kell az ügyfeleket és a fogyasztókat a biztonságos felhasználási gyakorlatról. A fogyasztóknak joguk van érdeklődni az SVHC-k termékekben való jelenlétéről.
Az ECHA értesítése: Az importőröknek és az árucikkek előállítóinak a jegyzékbe való felvételt követő hat hónapon belül értesíteniük kell az ECHA-t, ha termékeik különös aggodalomra okot adó anyagot tartalmaznak.
A biztonsági adatlap (SDS) frissítései: Az EU és az EGT szállítóinak frissíteniük kell a biztonsági adatlapot minden olyan termék esetében, amely tiszta formában vagy keverékben tartalmaz a jelöltlistán szereplő anyagokat.
Ezenkívül a hulladékokról szóló keretirányelv értelmében a vállalatoknak értesíteniük kell az ECHA-t, ha árucikkeik 0,1%-ot meghaladó koncentrációban tartalmaznak különös aggodalomra okot adó anyagokat. Ezek az információk ezután bekerülnek az ECHA SCIP adatbázisába (Substances of Concern In Products), biztosítva a nyomonkövethetőséget.
Ezenkívül a különös aggodalomra okot adó anyagokat tartalmazó termékek nem jogosultak az uniós ökocímkére, amely a kisebb környezeti hatású termékeket népszerűsíti.