EkotoxInfo 11/2024

EkotoxInfo 11/2024

Az EkotoxInfo aktuális száma, hírek

Válogatott fontos információkat nyújtunk a vegyi anyagokra és termékekre, valamint a vegyi anyagok kezelésére vonatkozó uniós jogszabályok területén:

  1. Az ECHA felvette a trifenil-foszfátot a jelöltlistára
  2. Veszélyes vegyi anyagok kozmetikai termékekben
  3. CLP rendelet – ATP 21 és ATP 22
  4. A „Chemical Management – REACH 2024” konferenciára 2024. október 15-16-án kerül sor Pozsonyban.

Az ECHA felvette a trifenil-foszfátot a jelöltlistára

2024. november 7-én az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) felvette a trifenil-foszfátot a különös aggodalomra okot adó anyagok (SVHC) jelöltlistájára, így a jegyzékbe felvett felvételek száma 242-re emelkedett. 

Ekotox hírportál: https://ekotox.hu/news/az-echa-egy-veszelyes-vegyi-anyagot-vett-fel-a-jeloltlistara/
A REACH Ecotox honlapja: https://ekotox.hu/reach-rendelet/

Veszélyes vegyi anyagok kozmetikai termékekben

2024. október 30-án az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) közzétette egy kísérleti végrehajtási projekt eredményeit, amelyekből kiderült, hogy az ellenőrzött kozmetikai termékek 6%-a tartalmazott a POP-ok és a REACH alapján tiltott veszélyes vegyi anyagokat.

Ekotox News weboldal: https://ekotox.hu/news/a-kozmetikai-termekekben-talalhato-veszelyes-vegyi-anyagok/
Az Ekotox Cosmetics weboldala: https://ekotox.hu/kozmetikumok/


CLP rendelet – ATP 21 és ATP 22  

A veszélyes anyagok harmonizált osztályozását és címkézését az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló, 2008. december 16-i 1272/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet (CLP) határozza meg. Ezt az osztályozást rendszeresen frissítik a műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás (ATP) révén.

Ekotox ATP 21 hírek: https://ekotox.hu/news/az-eu-kozzetette-a-clp-rendelet-21-atp-jet/
Ekotox ATP 22 hírek: https://ekotox.hu/news/clp-rendelet-22-atp/
Az Ekotox CLP weboldala: https://ekotox.hu/clp/

„Chemical Management – REACH 2024” konferencia 2024. október 15-16-án Pozsonyban.

Amit hazavittünk a REACH 2024 konferenciáról:

* Az új Bizottságon belül mindenki iránymutatásra vár – a vegyi anyagok kezelése az uniós jogszabályok különböző területei által szabályozott interdiszciplináris kérdéssé válik -, mint egy rejtett vulkán ködös gőzéből való kitörés

* A 2024-2029-es szakpolitikai iránymutatások által ígért egyszerűsítés valószínűleg lehetséges, de az „optimalizálás” jobban működhet. Az optimalizálás sok megbeszélést, adatot / információt és kompromisszumkészséget igényel

* A leggyakrabban használt „bizonytalanság” és „versenyképesség” szavak

* A különös aggodalomra okot adó anyagok (SVHC-k) kibővülnek a „különös aggodalomra okot adó anyagokkal” = az SoC-k < aggodalomra okot adó anyagokkal … és hogy a „lovat” különböző csoportok / jogszabályok fogják irányítani különböző célokra …

* A REACH 2.0 mindenki számára szükséges, az elvárások magasak, nem világos, hogy mi lesz benne – a sebesség szükségessége

* A PFAS története nehezen érthetővé és követhetővé válik. Úgy tűnik, hogy a már felhasznált források nem elegendőek, és sokkal többre lesz szükség, de vajon jól célzott-e, és a helyes irányba fejlődik-e?

* Minden játékos megpróbálja megszervezni magát, hogy jobban megbirkózzon az elkövetkező gyors változások kihívásaival. Az 1S1A a mozaik egyik nagyon fontos darabja

* Az akkumulátorokra vonatkozó szabályozás egyetlen termékcsoport minden aspektusát igyekszik ellenőrizni. Ez nagyon ambiciózus. Talán jó irányba. De ahogy hallottuk, elveszítjük versenyképességünket, beruházásainkat, dinamizmusunkat…

Közeleg a PCN-kérelmek benyújtásának határideje – 2025.01.

Közeleg a PCN-kérelmek benyújtásának határideje – 2025.01.

Szeretnénk emlékeztetni Önöket arra, hogy ez év végén lejár egy átmeneti időszak, amely lehetővé tette a vállalkozók számára, hogy veszélyes keverékeket vezessenek be a nemzeti toxikológiai központoknak küldött bejelentések alapján egy nem harmonizált rendszerben. (ELDIOM rendszer). 2024. december 31. után a keverékek bejelentésére már nem vonatkozik átmeneti időszak, és az EU piacán forgalomba hozott valamennyi veszélyes keveréket harmonizált formátumban kell bejelenteni a CLP-rendelet VIII. mellékletével összhangban. 

Ez azt jelenti, hogy minden olyan gyártónak, importőrnek és továbbfelhasználónak, aki fogyasztói, foglalkozásszerű vagy ipari felhasználásra alkalmas keverékeket hoz forgalomba, és aki még nem jelentette be keverékét az új európai termékkódrendszer keretében, haladéktalanul bejelentést kell benyújtania a VIII. melléklet (PCN) követelményeivel összhangban, és a címkén fel kell tüntetnie az egyedi összetétel-azonosítót (UFI).

Vizsgálatok

Az Európai Vegyianyag-ügynökség 2024–25-ös ellenőrzési programjában közzétette, hogy „a fórum prioritásként kezeli a teljes mértékben hatályba lépett új szabályok végrehajtásának harmonizálására irányuló intézkedéseket is. Ez magában foglalja a kijelölt hatóságoknak és toxikológiai központoknak a nemzeti aggodalomra okot adó keverékekről a CLP-rendelet VIII. mellékletével összhangban történő tájékoztatásával kapcsolatos kötelezettségeket, amelyek esetében az átmeneti időszak 2025-ben ér véget.”

Ez azt jelenti, hogy a termékkódokra vonatkozó bejelentéseket és a benyújtott információkat 2025-ben nemzeti ellenőrzésekkel lehet ellenőrizni.

Ismerje meg felelősségét

A bejelentéseket azoknak az üzemeltetőknek kell benyújtaniuk, akik az emberi egészséget fenyegető veszélyek vagy a fizikai veszélyek tekintetében osztályozott keverékeket hoznak forgalomba.

Ha nem tudja, hogy ezek a kötelezettségek vonatkoznak-e Önre, akkor nem tudja, milyen információkat kell elkészítenie, és hogyan kell jelentenie a veszélyes keveréket – segítünk Önnek a toxikológiai központnak történő bejelentés folyamatában, valamint a szükséges információk összegyűjtésében, hogy megfeleljen a jogi követelményeknek.
https://ekotox.hu/ufi-a-pcn/

CLP-rendelet – 22. ATP

CLP-rendelet – 22. ATP

A Bizottság (EU) 2024/2564 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. június 19.) az 1272/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek bizonyos anyagok harmonizált osztályozása és címkézése tekintetében történő módosításáról

A rendelet 2024. október 20-án lép hatályba, és 2026. május 1-jétől lesz kötelező.

Bevezeti:

• 27 új bejegyzés harmonizált osztályozással,• 16 módosítás a meglévő bejegyzések osztályozásában,• és 7 bejegyzés törlése.

Néhány gyakori vegyi anyagot, például formaldehidet, hangyasavat, n-hexánt és hexil-szalicilátot ez az ATP érinti.

Érdemes megjegyezni, hogy az ezüst osztályozása jelenleg háromféleképpen harmonizálódik a részecskeméret alapján. A Bizottság a reprodukciós toxicitás szerinti besorolást választotta a 2. kategóriába (H361f).

(EU) 2024/2564 rendelet: Felhatalmazáson alapuló rendelet – EU – 2024/2564 – HU – EUR-Lex (europa.eu)

Ekotox Centers SDS/CLP weboldalak: https://ekotox.hu/biztonsagi-adatlap/

Ekotox képzési weboldalak: https://ekotoxtraining.com/

Az EU közzétette a CLP-rendelet 21. ATP-jét

Az EU közzétette a CLP-rendelet 21. ATP-jét

A veszélyes anyagok harmonizált osztályozását és címkézését az Európai Parlament és a Tanács által 2008. december 16-án elfogadott, az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló 1272/2008/EK rendelet (CLP) vázolja fel. Ezt az osztályozást rendszeresen frissítik a műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás (ATP) révén. A legutóbbi, 21. ATP néven ismert frissítést 5. január 2024-én tették közzé az Európai Unió Hivatalos Lapjában „A Bizottság (EU) 2024/197 felhatalmazáson alapuló rendelete (2023. október 19.) az 1272/2008/EK rendeletnek az egyes anyagok harmonizált osztályozása és címkézése tekintetében történő módosításáról” címmel.

A 21. ATP-ben az EU szankcionált egy sor harmonizált osztályozási frissítést, amelyeket 2021 márciusa és novembere között javasoltak. Ez az agresszív adótervezés 28 új anyagot vezet be és 24 módosítást tartalmaz, egyetlen anyagot sem törölve. Egyes osztályozások az átfogó osztályozás részeként specifikus M-tényezőket, koncentrációs határértékeket és anyag ATE értékeket tartalmaznak.

Az ATP 2024. január 25-én lép hatályba; az új besorolások azonban 2025. szeptember 1-jétől lesznek alkalmazandók. A szállítók dönthetnek úgy, hogy az anyagokat és keverékeket e hatálybalépés napja előtt az új osztályozások szerint osztályozzák, címkézik és csomagolják.

Az ECHA egy veszélyes vegyi anyagot vett fel a jelöltlistára

Az ECHA egy veszélyes vegyi anyagot vett fel a jelöltlistára

ECHA/NR/24/29

2024. november 7-én az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) felvette a trifenil-foszfátot a különös aggodalomra okot adó anyagok jelöltlistájára, így a jegyzékbe felvett felvételek száma 242-re emelkedett. Ez a lista olyan vegyi anyagokat tartalmaz, amelyek jelentős kockázatot jelentenek az emberi egészségre vagy a környezetre, és a vállalatoknak kezelniük kell ezeket a kockázatokat azáltal, hogy tájékoztatják a fogyasztókat és a fogyasztókat a biztonságos felhasználásról.

A trifenil-foszfát részletei

A 204-112-2 EK-számú és CAS-számú: 115-86-6 trifenil-foszfát endokrin károsító tulajdonságai miatt került fel a listára, amelyek hatással lehetnek a környezetre. Ezt a vegyi anyagot általában égésgátlóként és lágyítószerként használják polimer készítményekben, ragasztókban és tömítőanyagokban. Eredetileg júniusra tervezték megvitatni, de a veszélyes tulajdonságaival kapcsolatos jelentős új információk megjelenése miatt októberre halasztották.

Jogi kötelezettségek és következmények a vállalatok számára

A trifenil-foszfát felvétele a jelöltlistára új jogi kötelezettségeket ró a vállalatokra a REACH-rendelet értelmében:

  • Tájékoztatási követelmények: Ha egy árucikk a jelöltlistán szereplő SVHC-t 0,1 tömegszázalékot meghaladó koncentrációban tartalmaz, a szállítóknak tájékoztatniuk kell az ügyfeleket és a fogyasztókat a biztonságos felhasználási gyakorlatról. A fogyasztóknak joguk van érdeklődni az SVHC-k termékekben való jelenlétéről.
  • Az ECHA értesítése: Az importőröknek és az árucikkek előállítóinak a jegyzékbe való felvételt követő hat hónapon belül értesíteniük kell az ECHA-t, ha termékeik különös aggodalomra okot adó anyagot tartalmaznak.
  • A biztonsági adatlap (SDS) frissítései: Az EU és az EGT szállítóinak frissíteniük kell a biztonsági adatlapot minden olyan termék esetében, amely tiszta formában vagy keverékben tartalmaz a jelöltlistán szereplő anyagokat.

Ezenkívül a hulladékokról szóló keretirányelv értelmében a vállalatoknak értesíteniük kell az ECHA-t, ha árucikkeik 0,1%-ot meghaladó koncentrációban tartalmaznak különös aggodalomra okot adó anyagokat. Ezek az információk ezután bekerülnek az ECHA SCIP adatbázisába (Substances of Concern In Products), biztosítva a nyomonkövethetőséget.

Ezenkívül a különös aggodalomra okot adó anyagokat tartalmazó termékek nem jogosultak az uniós ökocímkére, amely a kisebb környezeti hatású termékeket népszerűsíti.

A kozmetikai termékekben található veszélyes vegyi anyagok

A kozmetikai termékekben található veszélyes vegyi anyagok

ECHA/NR/24/28


2024. október 30-án az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) közzétette egy kísérleti végrehajtási projekt eredményeit, amelyekből kiderült, hogy az ellenőrzött kozmetikai termékek 6%-a tartalmazott a POP-ok és a REACH-rendelet értelmében tiltott veszélyes vegyi anyagokat.

A projekt keretében az Európai Gazdasági Térség (EGT) 13 országának hatóságai mintegy 4 500 kozmetikai terméket vizsgáltak meg. A fő hangsúly a perfluoroktánsav (PFOA), a hosszú láncú perfluorkarbonsavak (PFCA-k), valamint a D4 és D5 ciklikus sziloxánok azonosítása volt az összetevők listáján. Ezek közül 285 termékről állapították meg, hogy tiltott veszélyes anyagokat tartalmaz, többek között:

  • Perfluorononil-dimetikon
  • Perfluoroktilil-trietoxiszilán
  • Perfluorononil-karboxidecil-PEG-10 dimetikon
  • Ciklopentasziloxán (D5), ciklometikon (D4, D5, D6 keveréke), ciklotetrasziloxán (D4)

Ezek a vegyi anyagok tiltottak a kozmetikumokban, mivel a környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagokként (POP-ok) vagy (nagyon) perzisztensként, (nagyon) bioakkumulatívként és mérgezőként (PBT/vPvB) azonosítják őket, amelyek káros hatással vannak az emberi egészségre és a környezetre. Például a perfluorononil-dimetikon PFOA-vá és más perzisztens savakká bomlik, míg a D4 és D5 felhalmozódik a környezetben és mérgező a reprodukcióra.

A végrehajtó hatóságok intézkedéseket hoztak a nem megfelelő termékek piacról való kivonására, és az esetek felében folyamatban van a vizsgálat.

Új jogszabályok Ukrajnában: biocidok, CLP és REACH

Új jogszabályok Ukrajnában: biocidok, CLP és REACH

Ukrajna jelenleg integrálja a nemzeti jogszabályokat az európai szabványokkal a vegyi anyagok szabályozása terén. 2024-ben három új rendelet végrehajtását tervezik, amelyek a biocidokra, a vegyipari termékek osztályozására, címkézésére és csomagolására (CLP), valamint a vegyi anyagok regisztrálására, értékelésére és korlátozására (REACH) vonatkozó szabályokra vonatkoznak. E jogszabályok célja a kémiai biztonság javítása, a közegészség és a környezet védelme.

A biocid termékekről szóló törvény

A biocid termékekről szóló ukrán törvény, amely 2024-ben lép hatályba, szigorú ellenőrzést vezet be a biocidok előállítása, behozatala és felhasználása felett. Meghatározza a biocid termékek forgalomba hozatal előtti regisztrálásának követelményeit, és megfelel az 528/2012/EU európai rendeletnek. A törvény kötelezi a biocid termékeket használó vállalkozásokat biztonságuk biztosítására, valamint az értékesítési engedély megszerzésére. Előírja a környezetre és az emberi egészségre gyakorolt hatás kötelező értékelését.

CLP műszaki előírások

2024. május 10-én Ukrajna Minisztertanácsa jóváhagyta a vegyipari termékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról szóló új technikai szabályzatot (UA-CLP), amely hat hónappal a közzététele után lép hatályba. Ez a rendelet megfelel az európai CLP-rendeletnek, és az ENSZ vegyi anyagok osztályozásának globálisan harmonizált rendszerén alapul. Az UA-CLP arra kötelezi a gyártókat és importőröket, hogy a követelményeknek megfelelően gyűjtsenek információkat a vegyi anyagok, címkék és csomagolási termékek veszélyes tulajdonságairól.

REACH-törvény

A Környezetvédelmi és Természeti Erőforrások Minisztériuma által kidolgozott „UA-REACH” törvényt a kabinet 2024. július 23-án hagyta jóvá, és 2025. január 26-án lép hatályba. A törvény az ukrán piacon használt vegyi anyagok regisztrálására, értékelésére, engedélyezésére és korlátozására vonatkozó szabályokat állapít meg a potenciálisan veszélyes vegyi anyagok megelőzése érdekében. A gyártóknak, importőröknek és a továbbfelhasználóknak biztosítaniuk kell, hogy olyan anyagokat állítsanak elő, forgalmazzanak és használjanak, amelyeknek nincs káros hatása az emberi egészségre vagy a környezetre. Az európai REACH-rendelethez hasonlóan a rendelet kötelezi a vállalatokat az Ukrajnában évente egy tonna feletti mennyiségben gyártott, importált és forgalomba hozott anyagok nyilvántartásba vételére. Ez egy másik fontos dokumentum a vegyi anyagok kezelésének nemzeti rendszerének létrehozásához, amely biztosítja, hogy Ukrajna megfeleljen az európai előírásoknak.

Ezek a szabályozások a kémiai biztonság új szintjét biztosítják Ukrajna számára, integrálva piacát az európai piaccal.

Az Európai Bizottság javaslata: az átmeneti időszak meghosszabbítása és új iránymutatás az EUDR számára

Az Európai Bizottság javaslata: az átmeneti időszak meghosszabbítása és új iránymutatás az EUDR számára

Az Európai Bizottság jelentős lépést tett az erdőirtásról szóló uniós rendelet (EUDR) végrehajtása felé, amelynek célja az erdőirtás globális megelőzése az európai piacra belépő vagy onnan exportáló termékek szabályozásával.

Az EUDR-követelmények végrehajtásának meghosszabbított határideje

Az új rendeletek bevezetésével kapcsolatos kihívásokra válaszul az Európai Bizottság javasolta a rendelethez való alkalmazkodás határidejének meghosszabbítását. A nagy- és középvállalkozásoknak 2025. december 30-ig, a kis- és mikrovállalkozásoknak pedig 2026. június 30-ig kell  teljes mértékben végrehajtaniuk az EUDR-követelményeket. A további 12 hónapot átmeneti időszakként kell felhasználni. A javaslat elfogadása esetén a vállalkozóknak lesz idejük a kellő gondosság elvén alapuló rendszerek bevezetésére, amelyek garantálják, hogy ellátási láncaik mentesek legyenek az erdőirtástól.

Új iránymutatások és célzott informatikai rendszer biztosítása

A határidő meghosszabbításával párhuzamosan az Európai Bizottság aktualizált iránymutatásokat és a nemzetközi együttműködés keretét is kiadta. Ezek az iránymutatások egyéb dolgok m.in tisztázzák a rendelet kulcsfontosságú fogalommeghatározásait, például a gazdasági szereplő, a kellő gondosság és a forgalomba hozatal fogalmát, valamint a jogi követelményeket és határidőket. Emellett a kkv-k enyhébb szabályokra és egyszerűsített kötelezettségekre számíthatnak. 

Ahogy korábban bejelentettük, idén decemberben egy teljesen működőképes informatikai rendszer áll majd rendelkezésre, amelyben a vállalkozók átvilágítási nyilatkozatokat nyújthatnak be. Ezért már a rendelet hatálybalépése előtt is lehetőség lesz a nyilvántartásba vételre és a dokumentumok elküldésére.

A nemzetközi együttműködés stratégiai kerete

A Bizottság stratégiája kiemeli a nemzetközi együttműködést, elismerve, hogy az erdőirtás globális probléma, amely összehangolt választ igényel. Ezért a világ legtöbb országát „alacsony kockázatú” országnak minősítik. Ennek célja a magas kockázatú országokkal való együttműködés az EUDR-előírások betartásának elősegítése érdekében. Ezeket a célkitűzéseket m.in a következők valósítják meg:

  • a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok és az erdőirtásmentes ellátási láncok előmozdítása világszerte, valamint
  • az emberi jogi elvek, különösen az erdőirtás által érintett őslakos közösségek jogainak integrálása.
Az EUDR jelentősége

Az erdőirtásról szóló uniós rendelet az éghajlatváltozás elleni küzdelem kulcsfontosságú eszköze, amelynek célja az EU globális erdőirtáshoz és erdőpusztuláshoz való hozzájárulásának csökkentése. Az erdők létfontosságú szerepet játszanak a szén-dioxid megkötésében, és pusztulásuk felgyorsítja a globális felmelegedést és a biológiai sokféleség csökkenését. E rendelet sikere az EU, a vállalkozások és a nemzetközi partnerek közötti együttműködéstől függ, különösen az erdőirtás által leginkább érintett régiókban. A vállalatok számára az EUDR-nek való megfelelésre elkülönített többletidő célja, hogy megkönnyítse az erdőirtásmentes ellátási láncokra való zökkenőmentes és hatékony átállást, miközben biztosítja, hogy a környezeti fenntarthatóság kéz a kézben járjon a globális kereskedelemmel.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_24_5009

A környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagokra vonatkozó korlátozások aktualizálása

A környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagokra vonatkozó korlátozások aktualizálása

Szeptember végén az Európai Bizottság aktualizálta a környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagokról szóló, 2019. június 20-i (EU) 2019/1021 európai parlamenti és tanácsi rendelet I. mellékletét. A naprakésszé tétel az I. mellékletben szereplő két anyagra vonatkozik:

  1. Metoxiklór – legfeljebb 0,01 mg/kg koncentráció, ha metoxiklór van jelen anyagokban, keverékekben vagy árucikkekben.
  2. Hexabróm-ciklododekán – koncentrációja legfeljebb 75 mg/kg, ha anyagokban, keverékekben vagy árucikkekben van jelen, vagy égésgátló termékek része; és 100 mg/kg vagy annál alacsonyabb koncentráció, ha újrahasznosított polisztirolt használnak EPS és XPS anyagok előállításához.

A korlátozás célja az emberi egészség és a környezet védelme a környezetben felhalmozódó és a környezetben tartósan maradó, környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagok mielőbbi kiküszöbölése, termelésük, felhasználásuk és forgalomba hozataluk csökkentése, valamint csökkentése révén.

A környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagnak tekintett vegyi anyagokat peszticidek, ipari vegyi anyagok, valamint a lebomlási és égési folyamatok melléktermékei tartalmazhatják.

Hadd emlékeztessük Önöket arra, hogy a rendelet a mellékletekben felsorolt fenntartásokkal tiltja az I. mellékletben felsorolt anyagok saját formájukban, keverékekben vagy árucikkekben történő gyártását, forgalomba hozatalát és felhasználását.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202402570

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=OJ:L_202402555

A Bizottság (EU) 2024/2570 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. július 22.) az (EU) 2019/1021 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a metoxiklór tekintetében történő módosításáról

Felhatalmazáson alapuló rendelet – EU – 2024/2570 – HU – EUR-Lex (europa.eu)

A Bizottság (EU) 2024/2555 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. március 21.) az (EU) 2019/1021 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a hexabróm-ciklododekán tekintetében történő módosításáról

Felhatalmazáson alapuló rendelet – EU – 2024/2555 – HU – EUR-Lex (europa.eu)

Az Ekotox Chemicals Management weboldalai: https://ekotox.hu/vegyianyag-kezeles/

REACH konferencia 2024: https://ekotoxtraining.com/events/reach-conference-2024/

A méregtelenítő központok (NTIC/PCN) értesítéseinek 2025. január 1-jétől harmonizált formátumban kell történniük.

A méregtelenítő központok (NTIC/PCN) értesítéseinek 2025. január 1-jétől harmonizált formátumban kell történniük.

Közeledik a toxikológiai központok értesítésére vonatkozó átmeneti időszak vége. Ez azt jelenti, hogy 2025. január 1-jétől az uniós piacon forgalomba hozott veszélyes keverékekre vonatkozó valamennyi bejelentésnek az osztályozásról, címkézésről és csomagolásról (CLP) szóló rendelet VIII. melléklete szerinti harmonizált formátumban kell történnie.

Az átmeneti időszak lehetővé tette a vállalatok számára, hogy veszélyes keverékeiket továbbra is nem harmonizált nemzeti követelményeknek megfelelően hozzák forgalomba. 2025. január 1-jétől ezek a beadványok már nem felelnek meg a CLP-rendeletnek.

Ha a vállalatok ezen időpontot követően is forgalomba kívánják hozni ezeket a keverékeket, a VIII. mellékletben előírtak szerint új bejelentést kell benyújtaniuk, és a címkén fel kell tüntetniük az egyedi formulaazonosítót (UFI). Az ECHA azt javasolja a bejelentőknek, hogy információik harmonizált formátumban történő elkészítéséhez és benyújtásához használják az ECHA benyújtási portálját.

Ha segítségre van szüksége, keresse fel a toxikológiai központ honlapjának támogatási oldalát, vagy forduljon nemzeti információs szolgálatához vagy az ECHA ügyfélszolgálatához.