Az Antwerpeni Nyilatkozat 

Az Antwerpeni Nyilatkozat 

Sürgősen világosságra, kiszámíthatóságra és Európába és iparpolitikájába vetett bizalomra van szükség. 

2024. február 20-án 73 európai iparági vezető csaknem 15 ágazatban ismertette de Croo belga miniszterelnökkel és von der Leyen asszonnyal, az Európai Bizottság elnökével az európai intézmények következő mandátumával és annak szükségességével kapcsolatos véleményét arra irányulóan, hogy hozzon létre egy Ipari megállapodást a Green Deal mellett. 

Az elsődleges követelés: „Tegye az ipari megállapodást a 2024–2029-es új európai stratégiai menetrend középpontjába”. 

A nyilatkozat felszólítja a tagállamok kormányait, a következő Európai Bizottságot és a Parlamentet, hogy: 

01 Tegye az ipari megállapodást a 2024–2029 közötti időszakra szóló új európai stratégiai menetrend középpontjába. 

02 Tartalmazzon egy erős állami finanszírozási fejezetet a Clean Tech Deployment Fund keretein belül. 

03 Tegye Európát globálisan versenyképes energiaszolgáltatóvá. 

04 Legyen fókuszban az Európának szükséges infrastruktúra. 

05 Növelje az EU nyersanyagbiztonságát. 

06 Növelje a nettó nulla, alacsony szén-dioxid-kibocsátású és kör alakú termékek iránti keresletet. 

07 Az egységes piac kihasználása, érvényesítése, újjáélesztése és fejlesztése. 

08 Tegye okosabbá az innovációs keretet. 

09 A törvényalkotás új szelleme. 

10 Győződjön meg arról, hogy a szerkezet lehetővé teszi az eredmények elérését. 

Az Antwerpeni Nyilatkozat weboldal: https://antwerp-declaration.eu/ 

Ekotox vegyianyag-kezelési weboldal: https://ekotox.eu/chemicals-management/ 

Methylparaben in Kosmetika – eine neue Meinung 

Methylparaben in Kosmetika – eine neue Meinung 

FBTB-STELLUNGNAHME des Wissenschaftlichen Ausschusses für Verbraucherschutz zu Methylparaben (CAS-Nummer 99-76-3, EG-Nummer 202-785-7, am 14. Dezember 2023, angenommen im schriftlichen Verfahren). 

„Basierend auf einer Sicherheitsbewertung, die alle verfügbaren Daten und Bedenken hinsichtlich der endokrinen Aktivität berücksichtigt, ist der SCCS der Ansicht, dass die Verwendung von Methylparaben als Konservierungsmittel in kosmetischen Produkten bis zu einer Konzentration von 0,4 % (ausgedrückt als Säure) sicher ist ).” 

SCCS-Originaldokument: sccs_o_276_final.pdf (europa.eu) 

Ekotox Kozmetik-Webseite: https://ekotox.eu/cosmetics-2/ 

Ekotox Schulung und Webinar: https://ekotoxtraining.com/ 

Öt veszélyes vegyi anyag felkerült az EU REACH jelöltlistájára

Öt veszélyes vegyi anyag felkerült az EU REACH jelöltlistájára



Az ECHA öt új vegyi anyagot vett fel a jelöltlistára.

Ezek közül az egyik mérgező a reprodukcióra, három nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív, egy pedig a reprodukciót károsító és perzisztens, bioakkumulatív és mérgező. Olyan termékekben találhatók meg, mint a tinták és tonerek, ragasztók és tömítőanyagok, valamint mosó- és tisztítószerek.

Az Ügynökség frissítette a dibutil-ftalát jelenlegi jelöltlistájának bejegyzését is, hogy tartalmazza annak endokrin rendszert károsító tulajdonságait a környezetre nézve.

2024. január 23-án a jelöltlistára felvett bejegyzések:

#SUBSTANCE NAMEEC NUMBERCAS NUMBERREASON FOR INCLUSIONEXAMPLES OF USE(S)
12,4,6-tri-tert-butylphenol 211-989-5732-26-3Toxic for reproduction (Article 57c) Persistent, bioaccumulative and toxic (PBT) 
(Article 57d)
Manufacture of another substance; formulation of mixtures and in fuel products.
22-(2H-benzotriazol-2-yl)-4-(1,1,3,3-tetramethylbutyl)phenol221-573-53147-75-9Very persistent and very bioaccumulative (vPvB) 
(Article 57e)
Air care products, coating products, adhesives and sealants, lubricants and greases, polishes and waxes and washing and cleaning products.
32-(dimethylamino)-2-[(4-methylphenyl)methyl]-1-[4-(morpholin-4-yl)phenyl]butan-1-one 438-340-0119344-86-4Toxic for reproduction (Article 57c)Inks and toners, coating products.
4Bumetrizole223-445-43896-11-5vPvB 
(Article 57e)
Coating products, adhesives and sealants and washing and cleaning products.
5Oligomerisation and alkylation reaction products of 2-phenylpropene and phenol 700-960-7vPvB 
(Article 57e)
Adhesives and sealants, coating products, fillers, putties, plasters, modelling clay, inks and toners and polymers.
6Dibutyl phthalate (updated entry)201-557-484-74-2Endocrine disrupting properties 
(Article 57(f) – environment)
Metal working fluids, washing and cleaning products, laboratory chemicals and polymers.
A jelöltlista következményei

A REACH értelmében a vállalatoknak jogi kötelezettségeik vannak, ha anyaguk – akár önmagában, akár keverékekben vagy árucikkekben – szerepel a jelöltlistán.

Ha egy árucikk 0,1 tömegszázaléknál nagyobb koncentrációban tartalmaz jelöltlistán szereplő anyagot, a szállítóknak tájékoztatniuk kell vásárlóikat és fogyasztóikat a biztonságos felhasználásról. A fogyasztóknak jogukban áll megkérdezni a szállítókat, hogy az általuk vásárolt termékek tartalmaznak-e különösen veszélyes anyagokat.

Az árucikkek importőreinek és gyártóinak a listára való felvételétől (2024. január 23-tól) számított hat hónapon belül értesíteniük kell az ECHA-t, ha árucikkük jelöltlistán szereplő anyagot tartalmaz.

A jelöltlistán szereplő, önmagukban vagy keverékekben szállított anyagok EU-s és EGT-beli szállítóinak frissíteniük kell az ügyfeleiknek biztosított biztonsági adatlapot.

A hulladékokról szóló keretirányelv értelmében a vállalatoknak akkor is értesíteniük kell az ECHA-t, ha az általuk gyártott árucikkek 0,1 tömegszázaléknál nagyobb koncentrációban tartalmaznak különösen veszélyes anyagokat. Ezt az értesítést az ECHA a termékekben található veszélyes anyagok adatbázisában (SCIP) teszik közzé.

Teljes cikk, ECHA: https://echa.europa.eu/hu/-/echa-adds-five-hazardous-chemicals-to-the-candidate-list

Ekotox REACH Engtedélyezési weboldalak: https://ekotox.hu/reach-engedelyezes/

Ekotox Training/Webinárok: https://ekotoxtraining.com/

Az EU CLP rendeletének 01/2024 frissítése – 21. ATP

Az EU CLP rendeletének 01/2024 frissítése – 21. ATP

Az EU CLP-rendeletének 21. ATP-jét 2024. január 5-én tették közzé. A harmonizált anyagosztályozások új listáját tartalmazza.

Ezt 2025. szeptember 1-jétől kell alkalmazni.

A szállítók azonban már ezen időpont előtt is osztályozhatják, címkézhetik és csomagolhatják az anyagokat és keverékeket az e rendelettel módosított 1272/2008/EK rendelettel összhangban.

Új bejegyzés pl. fedjük a dimetil-propil-foszfonátot, a dibutilón-maleátot és a dibutil-ón-oxidot…

Az ólom por és masszív besorolása megoszlott:

„A Bizottság (EU) 2024/197 felhatalmazáson alapuló rendelete (2023. október 19.) az 1272/2008/EK rendeletnek az egyes anyagok harmonizált osztályozása és címkézése tekintetében történő módosításáról.”

EUR-LEX link: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX:32024R0197

Ekotox CLP weboldalak: https://ekotox.hu/veszelyes-vegyi-anyagok-osztalyozasa/

Ekotoxtraining (webinár és online konzultációk): https://ekotoxtraining.com/

Veszélyes vegyi anyagok sok fogyasztási cikkben megtalálhatók 

Veszélyes vegyi anyagok sok fogyasztási cikkben megtalálhatók 

ECHA/NR/23/33 

Az ECHA Fórumának uniós szintű végrehajtási projektje túlzott mennyiségű veszélyes vegyi anyagot, például ólmot és ftalátokat talált a fogyasztóknak értékesített termékekben. Összességében az ellenőrzött termékek 18%-a sértette meg az uniós jogszabályokat. 

 
Helsinki, 2023. december 13. – A nemzeti végrehajtó hatóságok 26 EU-tagállamban több mint 2400 terméket ellenőriztek, amelyek többsége fogyasztóknak készült, és több mint 400-at találtak az EU vegyianyag-törvényeinek megsértésében. 
 
A leggyakrabban törvénysértő terméktípusok a következők voltak: 

• Elektromos eszközök, például elektromos játékok, töltők, kábelek, fejhallgatók. E termékek 52%-a nem megfelelő, főként a forrasztóanyagokban található ólom, a lágy műanyag alkatrészekben ftalátok vagy az áramköri lapokban található kadmium miatt. 

• Sportfelszerelések, például jógaszőnyegek, kerékpáros kesztyűk, labdák vagy sportfelszerelés gumi fogantyúi. E termékek 18%-a nem felelt meg a követelményeknek, főleg a lágy műanyagokban lévő SCCP-k és ftalátok, valamint a gumiban található PAH miatt. 

• Játékok, például fürdő-/vízi játékok, babák, jelmezek, játszószőnyegek, műanyag figurák, fidget játékok, kültéri játékok, nyálka és gyermekápolási cikkek. A nem elektromos játékok 16%-a nem felelt meg az előírásoknak, főként a puha műanyag alkatrészekben található ftalátok miatt, de más korlátozott anyagok, például a PAH-ok, a nikkel, a bór vagy a nitrozaminok miatt is. 

• Divattermékek, például táskák, ékszerek, övek, cipők és ruhák. E termékek 15%-a nem megfelelő a bennük található ftalátok, ólom és kadmium miatt. 

Azokban az esetekben, amikor nem megfelelő termékeket találtak, az ellenőrök végrehajtási intézkedéseket hoztak, amelyek többsége az ilyen termékek forgalomból való kivonását eredményezte. 

A meg nem felelés aránya magasabb volt azoknál a termékeknél, amelyek az Európai Gazdasági Térségen (EGT) kívülről származtak, vagy amelyek eredete nem volt ismert. 

Háttér  

Ez a végrehajtási projekt azt ellenőrizte, hogy az EGT-piacon fogyasztóknak és szakmai felhasználóknak értékesített különböző típusú termékek megfelelnek-e az EU vegyianyag-előírásainak. 

A projekt kiterjedt a REACH-korlátozásokra, a REACH-rendelet hatálya alá tartozó árucikkekben lévő anyagokra vonatkozó kötelezettségekre, a POP-korlátozásokra, valamint a játékokról és a RoHS-irányelvekből származó korlátozásokra. Az ellenőrzéseket a nemzeti végrehajtó hatóságok 2022-ben 26 országban végezték el. 

Uniós szintű végrehajtási prioritások 2024–2025 

Uniós szintű végrehajtási prioritások 2024–2025 

Az elkövetkező években (2024-2025) a Fórum és a BPRS a kulcsfontosságú EU-szabályok – köztük a REACH, a CLP, a POP, a PIC és a BPR – végrehajtásának összehangolására fog összpontosítani. Noha ezek a koncentráció elsődleges területei, a Fórum továbbra is rugalmasan kezeli a felmerülő kérdéseket vagy új prioritásokat.

Horizontális végrehajtási prioritások

  1. Import és vámügyi együttműködés:

A behozatal ellenőrzésének és a vámhatóságokkal való együttműködésnek a prioritása a riasztó – 17%-tól 64%-ig terjedő – meg nem felelési arányok miatt a különböző szabályozások esetében, amint azt a legutóbbi végrehajtási projektek is kiemelték.

  1. Online értékesítés:

A vegyi anyagok online értékesítése terén tapasztalható jelentős (több mint 75%-os) meg nem felelés kezelése, új jogszabályok alkalmazása a végrehajtási intézkedések megerősítése érdekében.

  1. Integrált végrehajtás:

A több jogszabály által szabályozott anyagok, keverékek vagy árucikkek végrehajtásának ésszerűsítése a hatékonyság és az erőforrás-felhasználás fokozása érdekében.

  1. Együttműködés fokozása:

A határokon átnyúló együttműködésre és a különböző ellenőrző szolgálatokkal való együttműködésre összpontosítva a jogszabályok hatékony végrehajtása érdekében, beleértve az olyan kezdeményezéseket mint az integrált végrehajtás.

Konkrét végrehajtási prioritások

  1. Szabályozási kockázatkezelési intézkedések:

Az aggodalomra okot adó anyagokat célzó intézkedések végrehajtásának hangsúlyozása, különös tekintettel a REACH-korlátozások, az engedélyezés, a CLP harmonizált osztályozás és címkézés, a POP-korlátozások és a BPR-termékengedélyezés megfelelőségi szintjének javítására.

  1. Információk az ellátási láncban:

Az ellátási láncon belüli információáramlással kapcsolatos kötelezettségek összehangolt végrehajtásának prioritása, a biztonsági adatlapok (SDS) hiányosságainak kezelése és a megfelelés javítása.

  1. Osztályozás és címkézés:

A keverékek osztályozása és címkézése során tapasztalható magas szintű meg nem felelés kezelése, a CLP-rendelet kötelezettségeire összpontosítva

  1. Új rendelkezések:

A teljes mértékben hatályba lépett új rendelkezések végrehajtásának proaktív harmonizációja, mint például a veszélyes keverékek bejelentése és az online értékesítésre vonatkozó új követelmények.

A munkamódszerek prioritásai 2024-2025 között

A Fórum munkája túlmutat az egyes rendelkezések végrehajtásának összehangolásán. A munkáját prioritásként kezelve a fórumot nemcsak a megfelelés fokozásának szükségessége fogja vezérelni meghatározott feladatokkal („végrehajtási prioritások”), hanem egyértelmű előnyben részesítve annak módját a célok elérése érdekében. Ez magában foglalja a gyakorlati végrehajtás előnyben részesítését projekteken keresztül, és gyorsan tudja kezelni a politikai és szabályozási fejleményeket, mint pl szorosan együtt kell működnie a vámhatósággal, vagy tanácsot kell adnia a fontos új korlátozások végrehajthatóságával kapcsolatban.

A Fórum több mint 15 éve foglalkozik szinkronizált végrehajtási projektek végrehajtásával, az ellenőrzési gyakorlatok összehangolásával, a megfelelőségi adatok konszolidációjával és útmutatásokkal az ellenőrök számára. Ezek a projektek, az uniós jogérvényesítés záloga, fontos szerepet játszanak a szabályozási megfelelés megerősítésében és harmonizálásában. A Fórum és a BPRS továbbra is kiemelten kezeli ezeket a projekteket, alkalmazkodva az optimális hatékonyság érdekében változó megbízásokhoz. Az új korlátozásokkal kapcsolatos végrehajthatósági tanácsokat hangsúlyozva a Fórum a javaslatok REACH szerinti életképességének értékelése során szerzett kiterjedt tapasztalatára támaszkodik. Mivel a jogszabályi változások kiterjesztik a korlátozásokat, a Fórum arra számít, hogy megnövekszik az igény a végrehajthatósági tanácsok iránt, ami eljárási fejlesztéseket és erőforrás-bővítést tesz szükségessé.
Az érdekelt felekkel folytatott kibővített együttműködés továbbra is a megfelelőség folyamatos javításának szerves részét képezi, a nyílt üléseken, munkaértekezleteken és az ECHA-csatornákon keresztüli rendszeres kommunikáción keresztül történő folyamatos erőfeszítésekkel. Elismerve a mandátumában a REACH felülvizsgálata miatti lehetséges változásokat, a Fórum elkötelezi magát a rugalmas alkalmazkodás mellett, megvizsgálja az új feladatokat és lehetőségeket a fejlődő prioritások és gyakorlatok hatékony megvalósítása érdekében.

Összefoglalva, a 2024–2025 közötti időszakra vonatkozó végrehajtási prioritások célja a megfelelés fokozása, a végrehajtási erőfeszítések ésszerűsítése, valamint a szabályozások és megbízások esetleges változásaihoz való alkalmazkodás.

Megfelelés dátuma vagy az átmeneti időszak vége – amit tudnia kell 

Megfelelés dátuma vagy az átmeneti időszak vége – amit tudnia kell 

A mérgezési központok értesítéseinek 2024. január 1-jei megfelelési dátuma nem jelent azonnali határidőt. Ehelyett azt írja elő, hogy ettől az időponttól kezdődően a kizárólag ipari felhasználásra szánt keverékekre vonatkozó minden új bejelentésnek (a fogyasztói és szakmai felhasználáson kívül) meg kell felelnie a CLP-rendelet VIII. mellékletében részletezett harmonizált formátumnak. Ez egy UFI-kódot is tartalmaz a címkén. 

Az ECHA emlékezteti a vállalatokat, hogy értékeljék bejelentési állapotukat, és ellenőrizzék az információk megfelelő harmonizált formátumban való megszerzésére vonatkozó határidőket. 

Ez az üzenet különösen fontos azoknak a cégeknek, amelyek már a nemzeti követelményeknek megfelelőennyújtottak be bejelentéseket. Ilyen esetekben lehetőség van a 2025. január 1-jével végződő átmeneti időszak előnyeirnek kiélvezésére. Ha azonban ez alatt az időszak alatt változás történik a termékben vagy keverékben, akkor az információkat az új formátumban szükséges benyújtani, amely az ECHA részére történő beadásával lehetséges az erre irányadó portálon keresztül. 

Az átmeneti időszak előnyeit élvező vállalatok már elkezdhetik tervezni, hogy mikor és hogyan frissítsék értesítéseiket, és kezeljék átcímkézési terveiket. 

További részletekért tekintse meg az ECHA webináriumát erről a témáról, vagy forduljon az Ön országánál vagy az ECHA-nál elérhető Helpdeskhez. 

Szabályozási igények felmérése 

Szabályozási igények felmérése 

Az anyagcsoportok szabályozási igényeinek felmérésének célja, hogy segítse a hatóságokat abban, hogy következtetéseket lehessen levonni az anyagok egy csoportjával vagy egyetlen anyaggal kapcsolatban. Azonosított aggályok kezelésének legmegfelelőbb módjáról, azaz a használandó szabályozási kockázatkezelési eszközök kombinációjáról. Továbbá minden közbenső lépés tekintetében, mint például az adatok előállítása, amelyek e szabályozási intézkedések kezdeményezéséhez és bevezetéséhez szükségesek. 

A felmérés arra a következtetésre juthat, hogy  anyag(ok) esetében uniós szintű szabályozási kockázatkezelésre van szükség (pl. harmonizált osztályozás és címkézés, jelöltlistára való felvétel, korlátozás, egyéb uniós jogszabályok), vagy jelenleg nem (további) uniós szintű szabályozási intézkedésre van szükség. Míg az értékelést anyagok egy csoportjára vonatkozóan végzik el, a szabályozási intézkedés szükségessége (nincs) az egész csoportra, egy alcsoportra vagy egyetlen anyag(ok)ra vonatkozóan megállapítható. 

A szabályozási igények felmérése fontos lépés az ECHA integrált szabályozási stratégiájában. Ez azonban önkéntes, azaz nem része a jogszabályban meghatározott folyamatoknak, hanem azok támogatását célozza. A szabályozási szükségletek felmérése egy interaktiv folyamat, amely alacsony szintű információból és bizonyosságból indulhat ki, hogy mi a legjobb előrelépési mód az anyag(ok) csoportjaira vonatkozó végleges szabályozási kezelési lehetőségekre. 

Szabályozási szükségletek elemzése egy iteratív folyamat

A szabályozási igények felmérése bármely anyagcsoportra vagy egyetlen anyagra is alkalmazható, és bármilyen típusú veszélyre vagy felhasználásra kiterjedhet, tekintet nélkül a korábbi szabályozási előzményekre vagy annak hiányára. Bármilyen szintű információ alapján megtehető, amelyet akár egy tagállam vagy az ECHA végezhet el eseti elemzésként. A kiindulópont a REACH-regisztrációban szereplő veszélyekre és felhasználásokra vonatkozó információ, valamint minden egyéb REACH- és CLP-ismeret. Azonban ennél bővebb információhalmaz is elérhető, pl. a regisztrációból, a REACH/CLP vagy más uniós jogszabályok alapján végzett értékelésekből származó mennyiségi expozíciós és kockázati információk. Szükség esetén további információk is generálhatók a csoporttal való előrehaladás érdekében (például a dokumentáció értékelése során). A felhasznált információk szintjével kapcsolatos bizonytalanságoknak tükröződniük kell a dokumentációban. 

Az értékelést szükség esetén felülvizsgálják. Például azt követően, hogy további információk keletkeznek és a veszély tisztázásra került, vagy ha új ismeretek állnak rendelkezésre a felhasználásokról és kockázatokról. E felülvizsgálatot ugyanazon vagy más hatóság újra megtekintheti. 

A REACH/CLP szerinti formális szabályozási kockázatkezelési folyamat megkezdése előtt a hatóságok opcionálisan további, mélyreható elemzést készíthetnek a legmegfelelőbb szabályozási kockázatkezelési lehetőségről (RMOA). 

Az értékelés tartalmáért az azt kidolgozó hatóság felel. Lehetséges azonban, hogy más hatóságoknak eltér a véleménye, és további értékelést dolgozhatnak ki ugyanazon (anyagcsoport) szabályozási szükségleteiről. 

Még ha a szabályozási igények felmérése arra a következtetésre is jut, hogy szabályozási intézkedést kell kezdeményezni, az ilyen eredménynek nincs közvetlen jogi következménye. 

A jogi és szabályozási relevanciához az értékelt anyagoknak sikeresen teljesíteniük kell egy vagy több formális szabályozási irányítási és döntéshozatali folyamatot a REACH illetve CLP szerint, mint például a harmonizált osztályozás és címkézés (CLH), SVHC azonosítás vagy engedélyezés, korlátozás vagy egyéb jogszabályokat. A hatóságok azon szándékát, hogy dokumentációt nyújtsanak be a REACH/CLP formális folyamataihoz, a szándéknyilvántartáson keresztül értesítik. 

A szabályozási igények felmérésének eredményét megosztják a hatóságok munkájának átláthatóságának és kiszámíthatóságának növelése érdekében. 

Az Európai Bizottság intézkedéseket fogadott el a szándékosan hozzáadott mikroműanyag korlátozására

Az Európai Bizottság intézkedéseket fogadott el a szándékosan hozzáadott mikroműanyag korlátozására

A BIZOTTSÁG (EU) 2023/2055 RENDELETE (2023. szeptember 25.) a vegyi anyagok regisztrálásáról, értékeléséről, engedélyezéséről és korlátozásáról (REACH) szóló 1907/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet XVII. mellékletének módosításáról a szintetikus polimerek és mikrorészecskék tekintetében

Az elfogadott korlátozás a mikroműanyagok tág meghatározását alkalmazza – minden olyan, öt milliméternél kisebb szintetikus polimer részecskére vonatkozik, amely szerves, oldhatatlan és ellenáll a lebomlásnak. A cél az, hogy minél több termékből csökkentsük a szándékos mikroműanyagok kibocsátását. Néhány példa a korlátozás hatálya alá tartozó általános termékekre:

•Mesterséges sportfelületeken használt szemcsés kitöltőanyag – a szándékos mikroműanyagok legnagyobb forrása a környezetben;

•Kozmetikumok, ahol a mikroműanyagokat többféle célra használják, például hámlasztásra (mikrogyöngyök) vagy meghatározott textúra, illat vagy szín létrehozására;

•Mosószerek, öblítők, csillámok, műtrágyák, növényvédő szerek, játékok, gyógyszerek és orvosi eszközök, hogy csak néhányat említsünk.

Az ipari telephelyeken használt, vagy a használat során mikroműanyagot nem kibocsátó termékek kivételt képeznek az értékesítési tilalom alól, de gyártóiknak utasításokat kell adniuk a termék használatára és ártalmatlanítására vonatkozóan a mikroműanyag-kibocsátás megelőzése érdekében.

Az 1907/2006/EK rendelet XVII. melléklete a következőképpen módosul:

(1) A szöveg a következő bejegyzéssel egészül ki:

‘78. Szintetikus polimer mikrorészecskék: szilárd polimerek, amelyek megfelelnek mindkét alábbi feltételnek:

a) részecskék tartalmazzák, és ezeknek a részecskéknek legalább 1 tömeg%-át teszik ki; vagy folytonos felületi bevonatot építenek a részecskékre;

b) az a) pontban említett részecskék legalább 1 tömegszázaléka megfelel az alábbi feltételek valamelyikének:

i. a részecskék minden mérete 5 mm vagy annál kisebb;

(ii) a részecskék hossza 15 mm vagy annál kisebb, és hosszuk és átmérőjük aránya nagyobb, mint 3.

A következő polimerek nem tartoznak ebbe a megjelölésbe:

a) olyan polimerek, amelyek a természetben lezajlott polimerizációs folyamat eredményeként jöttek létre, függetlenül attól az eljárástól, amelyen keresztül kivonták őket, és amelyek kémiailag nem módosított anyagok;

b) olyan polimerek, amelyek a 15. függelék szerint bizonyítottan lebomlanak;

c) a 16. függeléknek megfelelően 2 g/l-nél nagyobb oldhatóságú polimerek;

d) olyan polimerek, amelyek kémiai szerkezetükben nem tartalmaznak szénatomot.

A BIZOTTSÁG RENDELETE (EU) 2023/2055: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32023R2055

Az ECHA mikroműanyag weboldala: https://echa.europa.eu/en/hot-topics/microplastics

Ekotox vegyianyag-kezelési weboldalak: https://ekotox.eu/chemicals-management/

Ekotoxtréning: https://ekotoxtraining.com/

A csak ipari felhasználású keverékek megfelelőségi határideje közeledik – 2024. január

A csak ipari felhasználású keverékek megfelelőségi határideje közeledik – 2024. január

2024. január 1-jén lép hatályba a CLP rendelet VIII. melléklete az egészségügyi vagy fizikai hatásaik alapján veszélyesnek minősített ipari felhasználású keverékekre vonatkozóan. Ettől az időponttól kezdve, ha Ön ilyen keveréket forgalomba hoz az EU-ban, azt az ECHA PCN portálján keresztül, harmonizált formátumban kell bejelentenie az adott tagállam piacára vonatkozóan.

A harmonizált információs követelmények magukban foglalják a teljes kémiai összetételt, a toxikológiai információkat, a termékre vonatkozó információkat és az egyedi képletazonosítót (UFI) a CLP-rendelet VIII. melléklete szerint.

Mindazonáltal az ipari felhasználású keverékeknél lehetőség van úgynevezett „korlátozott beadásra”, ahol a biztonsági adatlapon szereplő összetételre vonatkozó információk felhasználhatók. Ennek a lehetőségnek a használata esetén az értesítésnek tartalmaznia kell egy kapcsolattartó személyt, aki a nap 24 órájában gyors hozzáférést tud biztosítani a kompozíció teljes részleteihez incidens esetén.

A CLP rendelet VIII. mellékletének weboldala: EUR-Lex – 32020R1677 – EN – EUR-Lex (europa.eu)

ECHA Mérgezési Központok portálja: https://poisoncentres.echa.europa.eu/ 

Ekotox SDS (biztonsági adatlap) weboldalak: https://ekotox.eu/safety-data-sheet-sds/

Ekotoxtréning: https://ekotoxtraining.com/