Az Európai Bizottság felszólította az ECHA-t, hogy terjessze ki a REACH korlátozási javaslatának hatályát legalább 12 króm(VI)-anyagra.
Helsinki, 2024. május 8. – Az ECHA aktualizált megbízást kapott a Bizottságtól a króm(VI)-anyagok esetleges korlátozására vonatkozó javaslat elkészítésére. Ez a frissítés kiegészíti az eredeti, 2023. szeptemberi kérelmet, amely a REACH engedélyezési jegyzékében jelenleg szereplő két bejegyzésre, nevezetesen a króm-trioxidra (16. bejegyzés) és a krómsavakra (17. bejegyzés) összpontosított.
Az aktualizált felhatalmazás immár tartalmazza a REACH engedélyezési jegyzékének 16–22. és 28–31. bejegyzésében meghatározott króm(VI)-anyagokat. Ezenkívül az ECHA-t felkérték, hogy a korlátozási javaslatban vegye figyelembe az engedélyezési jegyzékben nem szereplő egyéb króm(VI)-anyagokat, különösen a bárium-kromátot (EK-szám: 233-660-5). Ezek az anyagok kockázatot jelenthetnek a munkavállalókra és a lakosságra, ha engedélyköteles króm(VI)-anyagok helyettesítésére használják őket.
Tekintettel a szélesebb hatályra, az ECHA 2025. április 11-ig benyújtja a korlátozási javaslatot.
A vegyi anyagokkal foglalkozó uniós jogszabályokban az alapvető felhasználás fogalma olyan keret, amelynek célja annak meghatározása, hogy bizonyos anyagok használata mikor szükséges a társadalmi szükségletek kielégítéséhez. Célja, hogy egyensúlyt teremtsen az egészségügyi, biztonsági és környezetvédelmi aggályok és a társadalmi igények között. Ez a koncepció magában foglalja az egészség, a biztonság vagy a társadalmi működés szempontjából kritikus felhasználások azonosítását, valamint az alternatívák rendelkezésre állásának értékelését is. Strukturált értékelések révén ki lehet szűrni a nem alapvető felhasználásokat, ami egyszerűsíti a szabályozási folyamatokat és elősegíti a biztonságosabb alternatívákra való áttérést. E koncepció végrehajtása megköveteli az egyes jogszabályi kereteken belüli konkrét kritériumok és eljárások gondos mérlegelését annak érdekében, hogy biztosítani lehessen hatékonyságát és alkalmazhatóságát a különböző ágazatokban.
1. A legkárosabb anyag használata szükséges az egészség vagy biztonság szempontjából a következő elemek közül egy vagy több tekintetében: – A betegség és hasonló egészségügyi problémák kezelése;- Az emberi vagy állati élet és egészség alapvető feltételeinek fenntartása;- Egészségügyi válságok és vészhelyzetek kezelése;- A személyes biztonság biztosítása;- A közbiztonság biztosítása.
2. A legkárosabb anyag használata kritikus fontosságú a társadalom működése szempontjából az alábbi elemek közül egy vagy több tekintetében:– Olyan erőforrások vagy szolgáltatások biztosítása, amelyeknek a társadalom működéséhez továbbra is szolgálatban kell maradniuk;- Erőforrások, például infrastruktúra és felszerelések biztosítása a társadalom védelmének és biztonságának biztosítása érdekében a hagyományos, nem hagyományos és hibrid fenyegetésekkel szemben;- A természeti válságok és katasztrófák társadalmi kockázatainak és hatásainak kezelése;- A természeti környezetvédelem;- tudományos kutatás és fejlesztés végzése;- a kulturális örökség védelme.
Az Európai Bizottság hat új jogi aktust tett közzé az ivóvíz-irányelv keretében. Ezek határozzák meg az anyagokra vonatkozó minimális higiéniai követelmények és az ivóvízzel érintkező termékek tanúsításának keretét.
Ez az új szabályozási keret a következőket tartalmazza:
• Az ivóvízzel érintkező gyártási anyagokban való felhasználásra engedélyezett kiindulási anyagok, anyagösszetételek és összetevők európai pozitív listái.
• Kockázatértékelési módszerek és tájékoztatási követelmények a pozitív listákra felvehető kiindulási anyagok, anyagösszetételek és összetevők felülvizsgálatára.
• A pozitív listák frissítésére vonatkozó közigazgatási eljárások.
2025 végén a gazdasági szereplők és a nemzeti hatóságok megkezdhetik az ECHA értesítését azon szándékukról, hogy módosításokat javasolnak az európai pozitív listákhoz. 2026 végétől megkezdhetik az ECHA-hoz új bejegyzések felvételére, valamint az európai pozitív listákon meglévő bejegyzések módosítására vagy törlésére irányuló kérelmeiket.
A vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégia a toxikus anyagoktól mentes környezet felé tart(CSS), és a vegyi anyagokról szóló jogszabályok két átfogó célját öleli fel: a veszélyes vegyi anyagok és mérgező hatásaik által az embereket és a bolygót érő károk megelőzését, valamint az uniós ipar támogatását a biztonságos és fenntartható vegyi anyagok előállításában.
A CSS egyik intézkedéseként az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA), az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) és az Európai Bizottság (EB) e célok támogatása érdekében kidolgozta a vegyi anyagokra vonatkozó mutatórendszert. A keret célja a vegyi szennyezés mozgatórugóinak és hatásainak nyomon követése, valamint a vegyi anyagokra vonatkozó jogszabályok hatékonyságának mérése.
A keretrendszer online irányítópultja itt érhető el:
A BIZOTTSÁG (EU) 2024/858 RENDELETE (2024. március 14.) az 1223/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a sztirol/akrilát kopolimer, a nátrium-sztirol/akrilát kopolimer, a réz, a rézkolloid, a hidroxiapatit, az arany, az aranykolloid, az arany-tioetilamino-hialuronsav, az acetil-heptapeptid-9 aranykolloid, a platina, a platinakolloid, az acetil-tetrapeptid-17 platinakolloid és az ezüstkolloid nanoanyagok kozmetikai termékekben való felhasználása tekintetében történő módosításáról
Az Fogyasztók Biztonságával Foglalkozó Tudományos Bizottság a kozmetikai termékekben található nanoanyagok biztonságosságáról folytatott vizsgálata megállapítja, hogy az említett nanoanyagok kozmetikai termékekben való felhasználásuk esetén egészségügyi kockázatot jelenthetnek a fogyasztók számára.
A hidroxiapatit felhasználása kozmetikai termékekben
A legújabb frissítés, az osztályozási, címkézési és csomagolási (CLP) rendelet 21. kiigazítása a műszaki fejlődéshez (ATP) már érvényben van. Ez a felülvizsgálat jelentős változásokat hoz a veszélyes vegyi anyagok osztályozásában és címkézésében, célja a biztonsági intézkedések megerősítése, valamint az emberi egészség és a környezet védelme.
A 21. ATP kiigazítás CLP-rendeletbeli legfontosabb kiemelései a következők:
1. Átdolgozott osztályozási kritériumok: Frissített kritériumokat vezetnek be annak biztosítására, hogy a veszélyes vegyi anyagok osztályozása megfeleljen a legújabb tudományos ismereteknek és a nemzetközi szabványoknak.
2. Harmonizált címkézési követelmények: A címkézési követelmények változásainak célja, hogy világosabb és szabványosabb információkat nyújtsanak a kémiai veszélyekről, elősegítve a biztonságosabb kezelést és tárolást.
3. Frissített veszélyekkel kapcsolatos kommunikáció: A fokozott veszélyekkel kapcsolatos kommunikáció új piktogramok és figyelmeztető mondatok bevezetésével érhető el, javítva a vegyi termékekre vonatkozó biztonsági információk egyértelműségét és hatékonyságát.
A VI. melléklet harmonizált osztályozása 2025. szeptember 1-től lesz alkalmazandó az EU-ban (és Észak-Írországban).
Jelentős eltérés mutatkozik az EU és az Egyesült Királyság között a 28 hozzáadott és 24 módosított anyag tekintetében, ami kihívást jelent a mindkét piacon kereskedő vállalatok számára a biztonsági adatlapok és címkék kezelése terén.
Ha kérdése van, vagy segítségre van szüksége a 21. ATP to CLP-rendelet vegyianyag-kezelési folyamataira gyakorolt hatásának megértéséhez, forduljon hozzánk bizalommal a következő címen: ekotox@ekotox.hu.
A BIZOTTSÁG (EU) 2024/996 RENDELETE (2024. április 3.) az 1223/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek az A-vitamin, genistein, daidzein, kojicsav, alfa-arbutin és arbutin, valamint bizonyos anyagokról, amelyek potenciálisan endokrin károsító tulajdonságokkal rendelkeznek a kozmetikai termékekben
Az EU korlátozza az A-vitamin, az alfa-arbutin és az arbutin, a genistein, a daidzein, a kojicsav, a triklokarbán és a triklozán használatát a kozmetikai termékekben
Az ECHA végrehajtási fóruma egy projektet készít elő annak ellenőrzésére, hogy a szállítók tájékoztatták-e a mérgezési központokat a veszélyes vegyi keverékekről. A mérgezési központok értesítései lehetővé teszik a megfelelő vészhelyzeti reagálást.
Az ellenőrzések célja az emberi egészség védelme annak a követelménynek a végrehajtásával, hogy a vegyi anyagok szállítói tájékoztassák a nemzeti hatóságokat a veszélyes keverékekről. A nemzeti hatóságok ezt az információt továbbítják a mérgezési központoknak, hogy vészhelyzet esetén tájékoztassák a polgárokat vagy az egészségügyi személyzetet. A mérgezési központoknak elegendő információval kell rendelkezniük a veszélyes keverékekről annak biztosítására, hogy a vészhelyzeti reagálás tájékozott és megfelelő legyen.
Az ellenőrök ellenőrzik a jelentés kézhezvételét, és ellenőrzik a keverékek címkéit, és szükség esetén a biztonsági adatlapokat. A teszt pontos terjedelmét a következő hónapokban határozzák meg.
A projekt ellenőrzései 2025 januárjában kezdődnek, és hat hónapig tartanak. A projekt jelentését 2025 végén teszik közzé.
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2024/869 IRÁNYELVE
március 13-tól a 2004/37/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és a 98/24/EK tanácsi irányelvnek az ólomra és szervetlen vegyületeire, valamint a diizocianátokra vonatkozó határértékek tekintetében történő módosításáról. A Parlament negyven év után először fogadott el új ólomterhelési határértékeket. A módosítás csökkenti az ólom és szervetlen vegyületeinek OEL- és BEL-értékeit, valamint kötelező OEL- és BEL-értékeket vezet be a diizocianátok esetében.
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2024/869 IRÁNYELVE
2024. március 13-án
az ólomra és szervetlen vegyületeire, valamint a diizocianátokra vonatkozó határértékek tekintetében a 2004/37/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 98/24/EK tanácsi irányelv módosításáról
Az Európai Parlament először fogadott el új expozíciós határértékeket a diizocianátokra vonatkozóan.