Az Európai Bizottság elindította a kozmetikai termékekről szóló rendelet értékelési folyamatát, amely a REFIT célravezető és hatásos szabályozás programjának részeként valósul meg. Az értékelés eredménye annak megállapítása, hogy a szabályozás mely elemei és területei működnek jól, és melyeket kell megváltoztatni és adaptálni a zöld megállapodással vagy a digitális és zöld átalakulással kapcsolatos változásokhoz, valamint hogy a rendelet jelenlegi tartalma betölti-e szerepét.
Az értékelés területei a következőkhöz kapcsolódnak:
a rendelet hatálya,
a szövegben szereplő meghatározások helyessége,
a potenciálisan magasabb kockázatú összetevők kockázatértékelése és a kockázat általános megközelítésének alkalmazása,
kozmetikai termékek címkézése,
az adminisztratív terhek csökkentésének és a szabályozás egyszerűsítésének lehetősége,
összhang más rendeletekkel, beleértve a REACH-et és a CLP-rendeletet,
nemzetközi kereskedelem és az ipar versenyképessége.
A nyilvános konzultáció 4 hétig, 2025. március 21-ig tart, és a végleges jelentés közzétételével zárul, amely jelzi, hogy szükség van-e a kozmetikai termékekről szóló rendelet tartalmának módosítására. Ha az eredmények változtatásra utalnak, az Európai Bizottság felülvizsgálja a kozmetikai termékekről szóló rendelet tartalmát.
A jelenlegi értékelés 2013 óta az első teljes körű felülvizsgálata a kozmetikai termékekről szóló rendeletnek, és célja annak jelzése, hogy szükség van-e további biztonsági intézkedésekre az emberek potenciálisan veszélyes összetevőkkel szembeni védelme érdekében.
A kozmetikai termékekről szóló rendelet felülvizsgálatának státusza:
Szeretnénk emlékeztetni arra, hogy a kozmetikai termékekről szóló rendelet felülvizsgálatának tervezetét már 2022 óta megvitatják, és a tervezet véglegesítésére 2024-ben kellett volna sor kerülnie, de a Bizottság úgy döntött, hogy felfüggeszti a rendelet felülvizsgálatával kapcsolatos munkát, és 2024 októberében elindította a REFIT-program keretében az értékelési folyamatot, amely várhatóan 2026-ban ér véget. A Bizottság csak ezen értékelés eredményeit követően dönt arról, hogy újraindítja-e a kozmetikai termékekről szóló rendelet tartalmának módosítását.
A végrehajtási fórum azonosítja a fogyasztók biztonságával és a vegyi anyagok megfelelőségével kapcsolatos legfontosabb kezdeményezéseket. Ezek a kezdeményezések közvetlenül kapcsolódnak a 2025-ös ellenőrzési programhoz és kémiai felügyelethez. A fórum által kidolgozott prioritások a következő területekre összpontosítanak: a vegyi anyagok határon történő szállításának ellenőrzése, a termékek online értékesítésének nyomon követése, valamint a termékek osztályozására és címkézésére vonatkozó követelményeknek való megfelelés biztosítása.
A 2024 utolsó negyedévében megrendezésre kerülő fórumülés napirendjéből összefoglalhatók a 2025-ben hatályba lépő tervezett projektek és kezdeményezések.
Veszélyes keverékek ellenőrzési programja (REF-14)
A veszélyes keverékek osztályozása és címkézése ellenőrzésének célja az emberi egészség védelme. A projekt részeként megvizsgálják a piacon általánosan elérhető fogyasztási cikkeket, különösen:
mérgező anyagokat tartalmazó nikotintermékek, például elektronikus cigaretták;
Szenzibilizáló és irritáló anyagokat tartalmazó légfrissítők;
Egyéb fogyasztási cikkek, amelyekről ismert, hogy veszélyes összetevőket tartalmaznak.
Az ellenőrök ellenőrzik, hogy a termékszállítók betartják-e a CLP-ből eredő kötelezettségeket, beleértve a helyes címkézést, a termék helyes osztályozását vagy a gyermekvédelmi elemek használatát. Ugyanakkor ellenőrizni fogják a biztonsági adatlapokat és a toxikológiai központoknak küldött termékértesítéseket ezekre a termékekre.
A kidolgozott REF-14 projekthez kapcsolódóan a fórum képzési programokat készít az ellenőrök számára. A képzési anyagok a veszélyes anyagok és keverékek osztályozásának és címkézésének technikai szempontjaira összpontosítanak. A képzési program tartalmaz egy modult, amely elmagyarázza az interpolációs elvek működését egy termék osztályozásának meghatározásában.
Biocid termékek ellenőrzése (BEF-3)
2025 januárjától biocid termékek ellenőrzési programja indul, amely a következőkre összpontosít:
a biocid termék jellemzőinek ellenőrzése;
A termékjelölés és címkézés helyességének ellenőrzése;
A biocid termékekről szóló rendeletnek való megfelelés biztosítása, beleértve az engedélyek ellenőrzését is.
Az ellenőrök ellenőrzik, hogy a címkén szereplő információk megfelelnek-e az engedélyben jóváhagyott információknak, valamint hogy összhangban vannak-e a vizsgálatokkal és a termékjellemzőkkel. Ugyanakkor az ellenőrök ellenőrizhetik a biocid termékre vonatkozó biztonsági adatlapok helyességét. Az ellenőrzéseket 2025-re tervezik, az eredményeket tartalmazó jelentéseket pedig 2026-ban teszik közzé.
Toxikológiai központ értesítés
Az ellenőrzések 2025 januárjától kezdődnek és a következő 6 hónapig tartanak. Az ellenőrök ellenőrzik, hogy valamennyi üzemeltető bejelentett-e veszélyes keverékeket a termékkódokban, és az értesítések kiterjednek azokra az országokra, ahol a terméket forgalomba hozzák. Az ellenőrök ellenőrizhetik a veszélyes termék biztonsági adatlapját és címkéjét is.
Az online értékesített termékek ellenőrzése (REF-13)
2025 elején megkezdődik az online értékesített termékek ellenőrzése is. Az ellenőrzések különösen a REACH, a POP-ok és a veszélyes anyagok alkalmazását korlátozó anyagokat tartalmazó termékekre összpontosítanak. Ellenőrizni fogják, hogy a CLP-rendelet értelmében előírt összes információt fel kell tüntetni az online értesítésben.
Az egyetlen képviselő feladatainak ellenőrzése
A fórum megállapodott abban, hogy a következő tervezet kizárólag a képviselőkre összpontosít majd, és ellenőrzi, hogy eleget tesznek-e az importált anyagok és a keverékekben jelen lévő anyagok regisztrálásával kapcsolatos kötelezettségeiknek. A gazdasági szereplők azonosítása és regisztrálási kötelezettségeik mellett az ellenőrök ellenőrzik, hogy az anyag mennyiségét helyesen regisztrálták-e, hogy a bejelentés elegendő információt tartalmaz-e, és hogy a képviselők betartják-e a biztonsági adatlapok elkészítésével és birtoklásával kapcsolatos kötelezettségeket.
A megvalósított projektek következtetéseinek elkészítése
Az új projektek elindítása mellett a fórum a korábbi években megvalósított projektek következtetésein is dolgozik. Az eredmények elemzése például a kozmetikai termékekben található korlátozott anyagok jelenlétének vizsgálatára vagy a biztonsági adatlapok tartalma helyességének elemzésére vonatkozik.
A végrehajtási fórum folyamatosan azon dolgozik, hogy fenntartsa a vegyipari termékek biztonságát Európában. 2025 márciusában a munkacsoportok újabb ülését tervezik, hogy megvitassák a folyamatban lévő projektek előrehaladását, valamint az újak kijelölését, amelyek közvetlenül tükröződnek a vegyipari termékek ellenőrzésében.
Az építési termékekről szóló (EU) 2024/3110 rendelet jelentős frissítéseket vezet be az építési termékek jelölésében az Európai Unión belül, hangsúlyozva a fenntarthatóságot, a digitalizációt és a fokozott átláthatóságot.
A felülvizsgált rendelet több kulcsfontosságú célkitűzést vezet be:
CE-jelölés és környezeti teljesítmény
Az új rendelet értelmében a CE-jelölés immár mind a műszaki, mind a környezetvédelmi teljesítményre kiterjed, összhangban a frissített biztonsági és fenntarthatósági követelményekkel. A gyártóknak alá kell támasztaniuk a környezetbarát jellegre vonatkozó állításokat, és azokat fel kell tüntetniük a termék digitális termékútlevelében (DPP).
Teljesítmény- és megfelelőségi nyilatkozat (DoPC)
A megfelelőségi előírások előírják, hogy a teljesítmény- és megfelelőségi nyilatkozatok tartalmazzanak környezeti adatokat, például éghajlati hatásokat és műszaki előírásokat. Ezeket az információkat ellenőrizni kell, és a DPP-n keresztül hozzáférhetővé kell tenni a szabályozó hatóságok számára. Az új szabványok kidolgozásáig a meglévő módszerek és szabványok elfogadhatók maradnak.
Digitális termékútlevelek (DPP)
Figyelemre méltó újítás a digitális termékútlevelek bevezetése, amelyek a termékspecifikációk és a környezeti adatok digitális tárházaként szolgálnak. Ez megkönnyíti a szabályozó hatóságok és a termékfelhasználók, például az építészek és építők számára az információkhoz való hozzáférést.
Megvalósítási ütemterv
A rendelet 2025. január 7-én lépett hatályba. A legtöbb rendelkezés 2026. január 8-tól alkalmazandó, egyes cikkek és mellékletek 2025. január 7-től, mások pedig 2027. január 8-tól hatályosak.
E változtatások célja az építési termékek forgalmazására vonatkozó szabályok harmonizálása az Európai Unióban, előmozdítva a fenntarthatóságot, az innovációt és az átláthatóságot az ágazatban.
Az (EU) 2024/3110 rendeletről
Alkalmazási kör
A rendelet az Európai Gazdasági Térség (EGT) egész területén az épületekbe és infrastruktúrákba tartósan beépítendő valamennyi építési termékre alkalmazandó. A következőkre terjed ki:
Szerkezeti termékek (pl. acél, beton, fa)
Szigetelőanyagok
Tetőfedő és burkoló rendszerek
Vízvezeték és elektromos alkatrészek
Termékkövetelmények
A CPR 2024/3110 értelmében az építési termékeknek szigorú teljesítmény- és biztonsági kritériumoknak kell megfelelniük az európai piacon való használatra való alkalmasságuk biztosítása érdekében. Ezek a követelmények magukban foglalják a tartósságot, a mechanikai ellenállást, a tűzbiztonságot, a higiéniát, az egészség- és környezetvédelmet, az energiahatékonyságot és a fenntartható erőforrás-felhasználást. A gyártóknak a termékek forgalomba hozatala előtt alapos vizsgálatokat kell végezniük, és dokumentációt kell benyújtaniuk az ezen alapvető követelményeknek való megfelelés igazolására.
A megfelelés alapja többek között a következő lehet:
olyan különleges anyagok használata, amelyek kémiai összetételük alapján is meghatározhatók;
biztonság a szállítás, a telepítés, a karbantartás, a használat, a szétszerelés és az életciklus végi kezelés során, beleértve az újrafelhasználást és az újrafeldolgozást is – szakemberekre és nem szakemberekre egyaránt vonatkozik;
a termékek megjelenése, például tervezése, gyártása és csomagolása a bennük rejlő biztonsági kockázatok – például a szivárgásból vagy kimosódásból eredő vegyi kockázatok – teljes életciklusuk során történő kezelése, a legkorszerűbb gyakorlatokat követve és a vonatkozó uniós jogszabályoknak megfelelően
A közösségi gördülő cselekvési terv tervezete 31 anyagot tartalmaz, köztük 13 új anyagot a jelenlegi, 2024–2026-os időszakra vonatkozó közösségi gördülő cselekvési tervhez képest; 2025-ben 8 anyag értékelését tervezik, köztük két 2 anyagból álló csoportot, 15 anyagot 2026-ban és 5 anyagot 2027-ben értékelnek. Három javaslat visszavonását javasolják.
Az oktil-3-[3-terc-butil-4-hidroxi-5-(5-klór-2H-benzotriazol-2-il)fenil]propionát és a 2-etilhexil-3-[3-terc-butil-4-hidroxi-5-(5-klór-2Hbenzotriazol-2-il)fenil]propionát reakciótömege
A műhelytalálkozóra 2024. október 28–29-én került sor az ECHA szervezésében.
A rendezvény lehetőséget biztosított az akkumulátoripar érdekelt feleivel való együttműködésre. A legfontosabb események az aggodalomra okot adó anyagok azonosításáról, a lehetséges kockázatkezelés szempontjából figyelembe veendő elemekről, a hulladékkezelési és újrafeldolgozási stratégiákról, valamint a társadalmi-gazdasági szempontokról folytatott megbeszélések voltak.
Helsinki, 2025. január 7. – Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) bejelentette az előzetes tájékoztatáson alapuló jóváhagyási eljárásról (PIC) szóló uniós rendelet jelentős frissítését, amelynek keretében 40 további veszélyes vegyi anyaggal egészítik ki az I. mellékletet. Ez a lépés felszólítja az exportőröket, hogy értesítsék a hatóságokat e vegyi anyagok kivitelére irányuló szándékukról, a követelmény 2025. március 1-jén lép hatályba.
Az újonnan hozzáadott vegyi anyagok, amelyek most a rendelet részét képezik, 35 növényvédő szert és 5 ipari vegyi anyagot tartalmaznak. A legjelentősebb anyagok közé tartozik az abamektin, a difenakum, a fenpropimorf, a dimetomorf, a triadimenol és a penflufen.
Márciustól az uniós exportőröknek a szállítás előtt be kell jelenteniük azon szándékukat, hogy ezeket a vegyi anyagokat nem uniós országokba kívánják exportálni. A legtöbb esetben az importáló ország kifejezett hozzájárulására is szükség lesz. Ezenkívül a ciánamid és a warfarin esetében mostantól kifejezett beleegyezésre lesz szükség a szabványos bejelentés mellett.
A perfluor-alkilezett anyagok (PFAS-ok) egy alcsoportja, beleértve a perfluor-hexán-szulfonsavat (PFHxS) is, szintén felkerült az V. mellékletbe, amely az EU-ból történő kivitelre betiltott vegyi anyagokat tartalmazza.
Az aktualizálás tükrözi az EU elkötelezettségét a nemzetközi kereskedelemben forgalmazott veszélyes vegyi anyagok ellenőrzése, valamint a globális egészség és a környezet védelme iránt. Az ECHA ePIC eszközét frissítették, hogy segítse az exportőröket az új követelmények teljesítésében.
Oktametil-trisziloxán (EC 203-497-4, CAS 107-51-7)
O,O,O-trifenil-foszfor-tioát (EC 209-909-9, CAS 597-82-0)
Trifenil-tiofoszfát és tercier-butilezett fenilszármazékok reakciótömege (EC 421-820-9, CAS 192268-65-8)
Perfluamin (EC 206-420-2, CAS 338-83-0)
Trisz(4-nonilfenil, elágazó és lineáris) foszfit
6-[(C10-C13)-alkil-(elágazó, telítetlen)-2,5-dioxopirrolidin-1-il] hexánsav (EC 701-118-1, CAS 2156592-54-8)
Jogi kötelezettségek és következmények a vállalatok számára
A jelöltlistára való felvétel új jogi kötelezettségeket ró a vállalatokra a REACH-rendelet értelmében:
Tájékoztatási követelmények: Ha egy árucikk a jelöltlistán szereplő SVHC-t 0,1 tömegszázalékot meghaladó koncentrációban tartalmaz, a szállítóknak tájékoztatniuk kell az ügyfeleket és a fogyasztókat a biztonságos felhasználási gyakorlatról. A fogyasztóknak joguk van érdeklődni az SVHC-k termékekben való jelenlétéről.
SCIP: A hulladékokról szóló keretirányelv értelmében a vállalatoknak értesíteniük kell az ECHA-t, ha árucikkeik 0,1%-ot meghaladó koncentrációban tartalmaznak különös aggodalomra okot adó anyagokat. Ezek az információk ezután bekerülnek az ECHA SCIP adatbázisába (Substances of Concern In Products), biztosítva a nyomonkövethetőséget.
Az ECHA értesítése: Az importőröknek és az árucikkek előállítóinak a jegyzékbe való felvételt követő hat hónapon belül értesíteniük kell az ECHA-t, ha termékeik különös aggodalomra okot adó anyagot tartalmaznak.
A biztonsági adatlap (SDS) frissítései: Az EU és az EGT szállítóinak frissíteniük kell a biztonsági adatlapot minden olyan termék esetében, amely tiszta formában vagy keverékben tartalmaz a jelöltlistán szereplő anyagokat.
Ezenkívül a különös aggodalomra okot adó anyagokat tartalmazó termékek nem jogosultak az uniós ökocímkére, amely a kisebb környezeti hatású termékeket népszerűsíti.
A közösségi gördülő cselekvési terv tervezete 31 anyagot tartalmaz, köztük 13 új anyagot a jelenlegi, 2024–2026-os időszakra vonatkozó közösségi gördülő cselekvési tervhez képest; 2025-ben 8 anyag értékelését tervezik, köztük két 2 anyagból álló csoportot, 15 anyagot 2026-ban és 5 anyagot 2027-ben értékelnek. Három javaslat visszavonását javasolják.
Az oktil-3-[3-terc-butil-4-hidroxi-5-(5-klór-2H-benzotriazol-2-il)fenil]propionát és a 2-etilhexil-3-[3-terc-butil-4-hidroxi-5-(5-klór-2Hbenzotriazol-2-il)fenil]propionát reakciótömege
A biztonsági adatlapokról szóló REF-11 projektjelentés összefoglalása
Vezetői összefoglaló: A 2023-ban lefolytatott REF-11 projekt célja az (EU) 2020/878 rendelet által a biztonsági adatlapokra (SDS) bevezetett új követelményeknek való megfelelés értékelése volt. A projekt 28 EU/EGT-országban végzett ellenőrzéseket, amelyek 2528 SDS-re terjedtek ki. A hangsúly elsősorban a biztonsági adatlapon szereplő információk teljességén és minőségén volt, beleértve a nanoformákra, az endokrin rendszert károsító tulajdonságokra, valamint a specifikus koncentrációs határértékekre (SCL), az akut toxicitásra vonatkozó becslésekre (ATE) és az M-tényezőkre vonatkozó új követelményeket.
Főbb megállapítások:
Megfelelés: A felülvizsgált biztonsági adatlapok 87 %-a megfelelt az (EU) 2020/878 rendeletben előírt új formátumnak. Ugyanakkor 35%-os meg nem felelési arányról számoltak be, ami azt jelzi, hogy van még mit javítani.
Nanoformák: A nanoformákra vonatkozó információkat igénylő biztonsági adatlapok 67%-a nem biztosította azokat.
Endokrin károsító anyagok: Az endokrin rendszert károsító anyagokra vonatkozó biztonsági adatlap 52%-a tartalmazta a szükséges információkat.
SCL, ATE, M-faktorok: A megfelelési arány 82% volt az SCL, 65% az ATE és 79% az M-faktorok esetében.
Az 1272/2008/EK rendelet (CLP-rendelet) szerinti egyedi koncentrációs határértékek (SCL), a vízi akut és krónikus veszélyekre vonatkozó szorzótényezők (M-tényezők) és becsült akut toxicitási tényezők (ATE)
Minőségi problémák: A gyakori problémák közé tartoztak a biztonsági adatlap 1., 2., 3., 8. és 9. szakaszában szereplő helytelen vagy valószínűtlen információk.
Végrehajtási intézkedések:
Intézkedések: A végrehajtási intézkedések közé tartozott az írásbeli tanácsadás (69%), a közigazgatási végzések (11%), a pénzbírságok (11%) és a büntető feljelentések (6%).
Nyomon követés: A nyomon követési tevékenységek 59%-a az operatív szakaszban fejeződött be.
ajánlások:
Kötelezettségek: Biztosítsa az SDS megfelelését a legújabb követelményeknek, és javítsa az SDS-kötelezettségek megértését.
ECHA/COM: További kérdések és válaszok kidolgozása, valamint az érdekelt felek, különösen a kkv-k tudatosságának növelése.
NEA-k: Az SDS minőségellenőrzésének folytatása és figyelemfelkeltő intézkedések megszervezése.
Fórum: Fontolja meg egy nyomon követési projekt nyomon követését az SDS minőségi javulásának nyomon követésére.
Grafikonok:
Az SDS formátum megfelelési aránya:
A különböző végrehajtási projektek során azonosított, nem megfelelő biztonsági adatlapok:
A jelentés kiemeli, hogy folyamatos erőfeszítésekre van szükség a biztonsági adatlap minőségének és megfelelőségének javítása érdekében a veszélyes anyagok és keverékek biztonságos kezelésének biztosítása érdekében.
A CLP-rendelet előírja, hogy a szállítói láncban részt vevő valamennyi jogalany a veszélyes keverék forgalomba hozatalakor feleljen meg a CLP-rendelet VIII. mellékletében foglalt rendelkezéseknek. Az osztályozásról, címkézésről és csomagolásról (CLP) szóló, nemrégiben felülvizsgált rendelet tisztázza a forgalmazók azon kötelezettségét, hogy értesítsék a toxikológiai központokat a veszélyesként besorolt keverékekről.
KI?
Bármely szervezet, amely: módosítja a termék címkézését; megváltoztatja a csomagolást vagy édességet készít; márkaváltás; a terméket kiskereskedelemben értékesíti, beleértve a termék interneten történő értékesítését is.
MIT TEGYEK?
A forgalmazóknak biztosítaniuk kell, hogy a veszélyes keveréket bejelentsék a megfelelő toxikológiai központnak. A terméket minden olyan tagállamban be kell jelenteni, ahol a keveréket forgalomba hozzák. Ha a forgalmazó megbizonyosodott arról, hogy az ellátási láncban a termelési-értékesítési láncban feljebb elhelyezkedő felhasználók minden előírt információt jelentettek, mentesül azon kötelezettség alól, hogy ugyanezeket az információkat az érintett toxikológiai központ rendelkezésére bocsássa.
MI VAN, HA NEM ÉRTESÍTIK?
Ha:
a veszélyes keverékre vonatkozó bejelentést egyáltalán nem nyújtották be;
a keveréket nem jelentették be abban a tagállamban, ahol a keveréket forgalomba hozzák;
a címke új termékazonosítókat, például eltérő UFI-kódot tartalmaz
Akkor:
A forgalmazónak fel kell kérnie a szállítói lánc upstream felhasználóit, hogy tegyenek új bejelentést, vagy frissítsék a meglévőt. El kell látnia az eredeti bejelentőt minden szükséges információval ahhoz, hogy a toxikológiai központ bejelentése tartalmazza. A bejelentésről vagy frissítésről a bejelentőnek visszaigazolást kell kapnia a „győződjön meg róla” követelmény teljesítése érdekében.
Ha a forgalmazónak nincs tudomása vagy megerősítése arról, hogy az általa forgalomba hozott keveréket helyesen jelentették be vagy frissítették, saját bejelentését kell benyújtania a megfelelő nemzeti toxikológiai központhoz.
A bejelentési engedélyek jogosultjain belüli változások mellett az új CLP-rendelet egyértelművé teszi, hogy a vállalatoknak frissíteniük kell bejelentéseiket a toxikológiai központban, és minden olyan információt meg kell adniuk, amely az egészségügyi vészhelyzetekre való reagáláshoz szükséges. Ezek a változások például a kapcsolattartási adatokat, a termékosztályozás változásait, a biztonsági adatlap 11. szakaszában szereplő toxikológiai adatokat, valamint a csomagolás típusának vagy az EuPCS termékkategória változását érintik.
2025-ben az Európai Vegyianyag-ügynökség várhatóan iránymutatásokat tesz közzé a veszélyes keverékekre vonatkozó bejelentések frissítéséről a Toxikológiai Központban.