Az ECHA végrehajtási fóruma egy projektet készít elő annak ellenőrzésére, hogy a szállítók tájékoztatták-e a mérgezési központokat a veszélyes vegyi keverékekről. A mérgezési központok értesítései lehetővé teszik a megfelelő vészhelyzeti reagálást.
Az ellenőrzések célja az emberi egészség védelme annak a követelménynek a végrehajtásával, hogy a vegyi anyagok szállítói tájékoztassák a nemzeti hatóságokat a veszélyes keverékekről. A nemzeti hatóságok ezt az információt továbbítják a mérgezési központoknak, hogy vészhelyzet esetén tájékoztassák a polgárokat vagy az egészségügyi személyzetet. A mérgezési központoknak elegendő információval kell rendelkezniük a veszélyes keverékekről annak biztosítására, hogy a vészhelyzeti reagálás tájékozott és megfelelő legyen.
Az ellenőrök ellenőrzik a jelentés kézhezvételét, és ellenőrzik a keverékek címkéit, és szükség esetén a biztonsági adatlapokat. A teszt pontos terjedelmét a következő hónapokban határozzák meg.
A projekt ellenőrzései 2025 januárjában kezdődnek, és hat hónapig tartanak. A projekt jelentését 2025 végén teszik közzé.
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2024/869 IRÁNYELVE
március 13-tól a 2004/37/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek és a 98/24/EK tanácsi irányelvnek az ólomra és szervetlen vegyületeire, valamint a diizocianátokra vonatkozó határértékek tekintetében történő módosításáról. A Parlament negyven év után először fogadott el új ólomterhelési határértékeket. A módosítás csökkenti az ólom és szervetlen vegyületeinek OEL- és BEL-értékeit, valamint kötelező OEL- és BEL-értékeket vezet be a diizocianátok esetében.
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2024/869 IRÁNYELVE
2024. március 13-án
az ólomra és szervetlen vegyületeire, valamint a diizocianátokra vonatkozó határértékek tekintetében a 2004/37/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv és a 98/24/EK tanácsi irányelv módosításáról
Az Európai Parlament először fogadott el új expozíciós határértékeket a diizocianátokra vonatkozóan.
A CLP-rendelet VIII. melléklete – 2024. január 1-jétől minden, az EU-ban forgalomba hozott, kizárólag ipari felhasználásra szánt veszélyes keveréket harmonizált formában be kell jelenteni.
Az ipari felhasználású keverékek második megfelelési dátumát megelőzően az ECHA benyújtási portálján keresztül kismértékű növekedést figyeltek meg a kizárólag ipari felhasználásra vonatkozó bejelentések számában. A kizárólag ipari felhasználásra vonatkozó bejelentések azonban a fogyasztói és szakmai felhasználási típusokra vonatkozó összes bejelentés körülbelül 10%-át teszik ki.
Azoknak a vállalatoknak, amelyek 2024. január 1-je előtt nemzeti formátumban adták meg az ipari keverékekre vonatkozó mérgezési központ bejelentésüket, 2025. január 1-jéig frissíteniük kell adataikat a harmonizált formátumban. A bejelentést haladéktalanul harmonizált formátumban kell megtenni, ha bármilyen változás történik a keverék adataiban, mint például az összetétel, termékazonosítók, osztályozás (egészségügyi vagy fizikai veszélyekre) vagy toxikológiai veszélyek.
A MOSÓSZEREKRE VONATKOZÓ RENDELET FELÜLVIZSGÁLATA (REFIT)
A mosószerek, mint mindennapi fogyasztási és ipari termékek, a vízszennyezés révén jelentős hatást gyakorolnak a környezetre. A foszfor- és nitrogénvegyületek szintje a folyók eutrofizációjához vezet, a talajvíz szennyeződhet, ha a mosószer összetevői nem teljesen biológiailag lebonthatók, és a csomagolásból származó mikroműanyagok felhalmozódnak ebben a környezetben. Ezenkívül a mosó- és tisztítószerek továbbra is tartalmaznak olyan anyagokat, amelyek hatással vannak az emberi egészségre. Sok forgalomban lévő mosószer még mindig tartalmaz olyan veszélyes anyagokat, amelyek károsítják az endokrin rendszert.
2023. április 28-án a Bizottság javaslatot tett közzé a tisztítószerekről szóló rendelet felülvizsgálatára, amely fontos lehetőséget kínál a mosó- és tisztítószerek európai piacon történő ellenőrzésének javítására, és ezáltal az emberi egészségre és a környezetre gyakorolt hatás minimalizálására.
A rendelettervezet célja a Zéró Szennyezés Cselekvési Terv (ZPAP) és a Fenntartható Vegyianyag-stratégia (CSS) végrehajtása.
Minimalizálja a veszélyes anyagok (CMR-ek, endokrin rendszert károsító szerek, egyszeri vagy ismétlődő expozíció esetén mérgező egy adott célszervre, légúti szenzibilizáló szerek, PBT-k, vPvB-k, PMT-k, vPvM-ek, a vízi környezetre veszélyes, immunrendszerre, neurológiai vagy légzőrendszerre ható anyagok specifikus szervi toxicitású rendszer és anyagok)
A foszfátok és foszforvegyületek felhasználásának csökkentése – határértékek meghatározása az EU ökocímkével összhangban
Tilos bármilyen műanyag csomagolást használni a tablettákhoz vagy a mosószer-kapszulákhoz
A biológiai lebonthatósági követelmények kiterjesztése minden mosó- és felületaktív anyagra
A javasolt rendelet célja
a piaci szabályok egyszerűsítésére
i. Megszünteti a veszélyes mosó- és tisztítószerek összetételi adatlap-szolgáltatási kötelezettségét
ii. Szüntesse meg a rendelet szerinti vizsgálatokat végző jóváhagyott laboratóriumok kötelező beavatkozását
iii. Mentesség kérelmezésének lehetősége azon felületaktív anyagokra, amelyek nem felelnek meg a végső biológiai lebonthatóság kritériumának
iv. Az EU-ban működő mosó- és felületaktív anyagok gyártója
a címkézés egyszerűsítése és ésszerűsítése
v. Önkéntes digitális címkézés bevezetése, ezáltal csökkentve az ipar költségeit, egyértelműbbé téve a címkézést a végfelhasználók számára
vi. Tegyen különbséget a csomagolt termékek és a patronos formátumban értékesített termékek között, és hogyan címkézze őket
az innovatív biztonságos termékek (pl. mikroorganizmus-alapú mosószerek) értékesítésének elősegítése
biztonsági követelmények bevezetése a tisztítószerekben található mikroorganizmusok gyártói számára
vii. A gyártók kötelezettsége, hogy a fogyasztók jobb tájékoztatása érdekében címkézzék a mikroorganizmusok jelenlétét a mosó- és tisztítószerekben
a fenntarthatóság és a biztonság növelése az újratöltött mosószerekre vonatkozó egyértelmű szabályok révén
viii. A fogyasztók megkapják a szükséges információkat, amikor utántöltős mosószereket vásárolnak
A nulla szennyezésről szóló elképzelés 2050-re a vízszennyezést olyan szintre kívánja csökkenteni, amely már nem tekinthető károsnak az egészségre és a természetes ökoszisztémákra.
Az útmutató segít a vállalatoknak és a hatóságoknak felmérni a biocid hatóanyagok és termékek méhekre gyakorolt kockázatait. Része azoknak a szélesebb uniós kezdeményezéseknek, amelyek célja a beporzók számának 2030-ig történő visszafordítása és a biológiai sokféleség megőrzése.
Helsinki, 2024. február 14. – Az ECHA útmutató dokumentuma a legújabb tudományos ismereteken alapuló megközelítést mutatja be a biocidek mézelő méhekre, poszméhekre és magányos méhekre gyakorolt kockázatának felmérésére irányulóan. Olyan termékek felhasználásával foglalkozik, mint a rovarirtó és atkaölő szerek (18-as terméktípus). Az ezekben a termékekben található anyagok például károsíthatják a méhek idegrendszerét és gyengíthetik immunrendszerüket, így fogékonyabbak a betegségekre.
Az útmutató segítséget nyújt az EU biocid termékekről szóló rendelete alapján hatóanyag-jóváhagyást vagy termékengedélyt kérelmező vállalatoknak a kérelmeik kockázatértékelésének elvégzésében. Kifejti továbbá azokat az irányadó elveket, amelyek a hatóságok számára a kérelmek értékeléséhez és a biocid termék engedélyezési feltételeknek való megfelelőségére vonatkozó következtetések levonásához szükségesek.
Az ECHA március 5-én, helsinki idő szerint 11:00 és 13:00 óra között webináriumot tart az útmutatóról. Az esemény során a dokumentum elkészítésében részt vevő szakértők áttekintést adnak a dokumentum tartalmáról, és válaszolnak a résztvevők kérdéseire.
Az Európai Bizottság és az EU tagállamai egy későbbi szakaszban döntenek arról, hogy mikor kell alkalmazni az iránymutatást a biocidek értékelése során.
Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) ma közzétette a 2024–2028 közötti időszakra vonatkozó stratégiai nyilatkozatát. A stratégia részletezi az Ügynökség céljait és prioritásait a következő öt évben az egészség és a környezet védelme érdekében a vegyianyag-biztonságért végzett munkája révén.
Helsinki, 2024. január 30. – Új stratégiájával az ECHA teljesíti meglévő széleskörű jogi megbízatását, szakértelmére és tapasztalatára épít, együttműködik érdekelt feleivel és partnereinkkel, új feladatokat hajt végre, és támogatja az EU vegyi anyagokkal kapcsolatos szakpolitikai céljainak ambícióit. E fellépések támogatása érdekében munkatársainkba is befektetünk, hogy ők is készen álljanak az ECHA jövőbeli munkájára.
A stratégia fő elemei – célok és prioritások:
– Legyen egy megbízható vegyi ügynökség;
-Reagálni a felmerülő kihívásokra és a jogi környezetünkben bekövetkező változásokra;
– Kommunikálni és elköteleződni;
– Vezetni a kémiai ismeretek és szakértelem terén;
– Befektetni az emberekbe és a szervezeti kiválóságba.
Az ECHA CHEM a vegyi anyagokkal kapcsolatos információk közzétételére szolgáló új megoldásunk. A most elérhető első kiadás az összes REACH-regisztrációból származó információt tartalmazza – és még továbbiak jönnek.
Helsinki, 2024. január 30. – Az ECHA karbantartja az Európai Unió (EU) legnagyobb vegyianyag-adatbázisát, amely egyesíti az ipar által benyújtott adatokat az EU szabályozási folyamatai során keletkezett információkkal. Az ECHA CHEM az új megoldás, amelyen keresztül megoszthatja a nyilvánossággal az Ügynökség által tárolt növekvő mennyiségű információt.
Az ECHA CHEM első verziójában a vállalatok az ECHA-nak benyújtott több mint 100 000 REACH-regisztrációjából információkat találhat. Az év végén az adatbázis kibővül az újratervezett Osztályozási és Címkézési Leltárral, majd az első szabályozási listákkal.
Háttér
Az ECHA jelenlegi, 2016-ban elindított ‚Információ a vegyi anyagokról‘ platformja gyorsan bővült, és ma több mint 360 000 vegyi anyagról tartalmaz információt. 2022-ben az ECHA bejelentette, hogy új rendszert hoz létre a vegyi anyagokkal kapcsolatos adatok közzétételére. Az ECHA CHEM lehetővé teszi az Ügynökség számára, hogy jobban kezelje az adatok növekvő sokféleségét és mennyiségét, miközben kihasználja a technológiai fejlődés előnyeit.
Sürgősen világosságra, kiszámíthatóságra és Európába és iparpolitikájába vetett bizalomra van szükség.
2024. február 20-án 73 európai iparági vezető csaknem 15 ágazatban ismertette de Croo belga miniszterelnökkel és von der Leyen asszonnyal, az Európai Bizottság elnökével az európai intézmények következő mandátumával és annak szükségességével kapcsolatos véleményét arra irányulóan, hogy hozzon létre egy Ipari megállapodást a Green Deal mellett.
Az elsődleges követelés: „Tegye az ipari megállapodást a 2024–2029-es új európai stratégiai menetrend középpontjába”.
A nyilatkozat felszólítja a tagállamok kormányait, a következő Európai Bizottságot és a Parlamentet, hogy:
01 Tegye az ipari megállapodást a 2024–2029 közötti időszakra szóló új európai stratégiai menetrend középpontjába.
02 Tartalmazzon egy erős állami finanszírozási fejezetet a Clean Tech Deployment Fund keretein belül.
FBTB-STELLUNGNAHME des Wissenschaftlichen Ausschusses für Verbraucherschutz zu Methylparaben (CAS-Nummer 99-76-3, EG-Nummer 202-785-7, am 14. Dezember 2023, angenommen im schriftlichen Verfahren).
„Basierend auf einer Sicherheitsbewertung, die alle verfügbaren Daten und Bedenken hinsichtlich der endokrinen Aktivität berücksichtigt, ist der SCCS der Ansicht, dass die Verwendung von Methylparaben als Konservierungsmittel in kosmetischen Produkten bis zu einer Konzentration von 0,4 % (ausgedrückt als Säure) sicher ist ).”