A közösségi gördülő cselekvési terv tervezete 31 anyagot tartalmaz, köztük 13 új anyagot a jelenlegi, 2024–2026-os időszakra vonatkozó közösségi gördülő cselekvési tervhez képest; 2025-ben 8 anyag értékelését tervezik, köztük két 2 anyagból álló csoportot, 15 anyagot 2026-ban és 5 anyagot 2027-ben értékelnek. Három javaslat visszavonását javasolják.
Az oktil-3-[3-terc-butil-4-hidroxi-5-(5-klór-2H-benzotriazol-2-il)fenil]propionát és a 2-etilhexil-3-[3-terc-butil-4-hidroxi-5-(5-klór-2Hbenzotriazol-2-il)fenil]propionát reakciótömege
A biztonsági adatlapokról szóló REF-11 projektjelentés összefoglalása
Vezetői összefoglaló: A 2023-ban lefolytatott REF-11 projekt célja az (EU) 2020/878 rendelet által a biztonsági adatlapokra (SDS) bevezetett új követelményeknek való megfelelés értékelése volt. A projekt 28 EU/EGT-országban végzett ellenőrzéseket, amelyek 2528 SDS-re terjedtek ki. A hangsúly elsősorban a biztonsági adatlapon szereplő információk teljességén és minőségén volt, beleértve a nanoformákra, az endokrin rendszert károsító tulajdonságokra, valamint a specifikus koncentrációs határértékekre (SCL), az akut toxicitásra vonatkozó becslésekre (ATE) és az M-tényezőkre vonatkozó új követelményeket.
Főbb megállapítások:
Megfelelés: A felülvizsgált biztonsági adatlapok 87 %-a megfelelt az (EU) 2020/878 rendeletben előírt új formátumnak. Ugyanakkor 35%-os meg nem felelési arányról számoltak be, ami azt jelzi, hogy van még mit javítani.
Nanoformák: A nanoformákra vonatkozó információkat igénylő biztonsági adatlapok 67%-a nem biztosította azokat.
Endokrin károsító anyagok: Az endokrin rendszert károsító anyagokra vonatkozó biztonsági adatlap 52%-a tartalmazta a szükséges információkat.
SCL, ATE, M-faktorok: A megfelelési arány 82% volt az SCL, 65% az ATE és 79% az M-faktorok esetében.
Az 1272/2008/EK rendelet (CLP-rendelet) szerinti egyedi koncentrációs határértékek (SCL), a vízi akut és krónikus veszélyekre vonatkozó szorzótényezők (M-tényezők) és becsült akut toxicitási tényezők (ATE)
Minőségi problémák: A gyakori problémák közé tartoztak a biztonsági adatlap 1., 2., 3., 8. és 9. szakaszában szereplő helytelen vagy valószínűtlen információk.
Végrehajtási intézkedések:
Intézkedések: A végrehajtási intézkedések közé tartozott az írásbeli tanácsadás (69%), a közigazgatási végzések (11%), a pénzbírságok (11%) és a büntető feljelentések (6%).
Nyomon követés: A nyomon követési tevékenységek 59%-a az operatív szakaszban fejeződött be.
ajánlások:
Kötelezettségek: Biztosítsa az SDS megfelelését a legújabb követelményeknek, és javítsa az SDS-kötelezettségek megértését.
ECHA/COM: További kérdések és válaszok kidolgozása, valamint az érdekelt felek, különösen a kkv-k tudatosságának növelése.
NEA-k: Az SDS minőségellenőrzésének folytatása és figyelemfelkeltő intézkedések megszervezése.
Fórum: Fontolja meg egy nyomon követési projekt nyomon követését az SDS minőségi javulásának nyomon követésére.
Grafikonok:
Az SDS formátum megfelelési aránya:
A különböző végrehajtási projektek során azonosított, nem megfelelő biztonsági adatlapok:
A jelentés kiemeli, hogy folyamatos erőfeszítésekre van szükség a biztonsági adatlap minőségének és megfelelőségének javítása érdekében a veszélyes anyagok és keverékek biztonságos kezelésének biztosítása érdekében.
A BIZOTTSÁG (EU) 2024/1398 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE (2024. március 14.)
Biztosítja a biocid termékekben használt valamennyi létező hatóanyag szisztematikus felülvizsgálatára irányuló, a 98/8/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 16. cikkének (2) bekezdésével összhangban kezdeményezett munkaprogram folytatását.
A végrehajtandó munkaprogramot 2024. december 31-re tervezik, végrehajtása azonban a tagállami források, a felmerülő technikai problémák és az iránymutatások kidolgozása, valamint az endokrin rendszert károsító tulajdonságok meghatározására létrehozott új tudományos kritériumok bevezetése miatt jelentősen késik.
Mivel a munkaprogram végrehajtására 2024. december 31-ig nem kerül sor, időtartamát 2030-ig meg kell hosszabbítani, amit a Bizottság megfelelőnek ítél.