Szeptember végén az Európai Bizottság aktualizálta a környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagokról szóló, 2019. június 20-i (EU) 2019/1021 európai parlamenti és tanácsi rendelet I. mellékletét. A naprakésszé tétel az I. mellékletben szereplő két anyagra vonatkozik:
Metoxiklór – legfeljebb 0,01 mg/kg koncentráció, ha metoxiklór van jelen anyagokban, keverékekben vagy árucikkekben.
Hexabróm-ciklododekán – koncentrációja legfeljebb 75 mg/kg, ha anyagokban, keverékekben vagy árucikkekben van jelen, vagy égésgátló termékek része; és 100 mg/kg vagy annál alacsonyabb koncentráció, ha újrahasznosított polisztirolt használnak EPS és XPS anyagok előállításához.
A korlátozás célja az emberi egészség és a környezet védelme a környezetben felhalmozódó és a környezetben tartósan maradó, környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagok mielőbbi kiküszöbölése, termelésük, felhasználásuk és forgalomba hozataluk csökkentése, valamint csökkentése révén.
A környezetben tartósan megmaradó szerves szennyező anyagnak tekintett vegyi anyagokat peszticidek, ipari vegyi anyagok, valamint a lebomlási és égési folyamatok melléktermékei tartalmazhatják.
Hadd emlékeztessük Önöket arra, hogy a rendelet a mellékletekben felsorolt fenntartásokkal tiltja az I. mellékletben felsorolt anyagok saját formájukban, keverékekben vagy árucikkekben történő gyártását, forgalomba hozatalát és felhasználását.
A Bizottság (EU) 2024/2570 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. július 22.) az (EU) 2019/1021 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a metoxiklór tekintetében történő módosításáról
A Bizottság (EU) 2024/2555 felhatalmazáson alapuló rendelete (2024. március 21.) az (EU) 2019/1021 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a hexabróm-ciklododekán tekintetében történő módosításáról
Közeledik a toxikológiai központok értesítésére vonatkozó átmeneti időszak vége. Ez azt jelenti, hogy 2025. január 1-jétől az uniós piacon forgalomba hozott veszélyes keverékekre vonatkozó valamennyi bejelentésnek az osztályozásról, címkézésről és csomagolásról (CLP) szóló rendelet VIII. melléklete szerinti harmonizált formátumban kell történnie.
Az átmeneti időszak lehetővé tette a vállalatok számára, hogy veszélyes keverékeiket továbbra is nem harmonizált nemzeti követelményeknek megfelelően hozzák forgalomba. 2025. január 1-jétől ezek a beadványok már nem felelnek meg a CLP-rendeletnek.
Ha a vállalatok ezen időpontot követően is forgalomba kívánják hozni ezeket a keverékeket, a VIII. mellékletben előírtak szerint új bejelentést kell benyújtaniuk, és a címkén fel kell tüntetniük az egyedi formulaazonosítót (UFI). Az ECHA azt javasolja a bejelentőknek, hogy információik harmonizált formátumban történő elkészítéséhez és benyújtásához használják az ECHA benyújtási portálját.
Ha segítségre van szüksége, keresse fel a toxikológiai központ honlapjának támogatási oldalát, vagy forduljon nemzeti információs szolgálatához vagy az ECHA ügyfélszolgálatához.
A vegyi balesetek megelőzésének biztosítása a veszélyes létesítményekben a vegyi anyagok kezelésének kulcsfontosságú eleme.
Ez a dokumentum a veszélyes anyagok kikötői területeken történő kezeléséről szóló 2023. évi OECD-szeminárium-sorozaton alapul. Az első szeminárium országokból származó példákat tartalmazott kikötőik működéséről a veszélyes anyagok kezelése tekintetében. A második a kikötői területeken előforduló vegyi balesetek kezelésének elemeire összpontosított. E megbeszélések eredményeit itt egyesítjük a vegyi anyagokkal kapcsolatos balesetek, a kikötői területek kockázatainak és biztonságának kezelésével kapcsolatos fő kihívásokkal, valamint a javítás lehetséges eszközeivel.
Az Európai Bizottság a REACH-rendelet keretében új korlátozásokat vezetett be az undekafluor-hexánsav (PFHxA) és rokon anyagok használatának korlátozására. Ezek a per- és polifluorozott alkil-anyagok (PFAS) csoportjába tartoznak, amelyeket „örök vegyi anyagoknak” neveznek a környezetben való perzisztenciájuk és a lebomlással szembeni ellenállásuk miatt. Az új rendeletek célja a különböző fogyasztási cikkekben általánosan használt PFHxA-hoz kapcsolódó egészségügyi és környezeti kockázatok csökkentése.
A korlátozások hatálya
A PFHxA-korlátozás azokra a területekre összpontosít, ahol a kockázatokat nem ellenőrzik megfelelően, és rendelkezésre állnak alternatívák. A korlátozás olyan termékeket érint, mint:
Textil
Élelmiszer-csomagolás
Fogyasztói keverékek
Kozmetika
Tűzoltó habok
E korlátozások célja az emberi egészség és a környezet védelme, miközben korlátozzák a társadalmi-gazdasági hatásokat. Bizonyos ágazatok, például a félvezetők, az akkumulátorok és a zöld hidrogénhez használt üzemanyagcellák mentességet élveznek, amennyiben nem léteznek biztonságos alternatívák.
A végrehajtás ütemterve
Az új korlátozások hivatalosan 20 nappal az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követően lépnek hatályba. A terméktípustól függően 18 hónaptól 5 évig terjedő szakaszos átmeneti időszak időt biztosít a gyártóknak arra, hogy alkalmazkodjanak és biztonságosabb alternatívákkal helyettesítsék a PFHxA-t.
Az EU elkötelezettsége a PFAS-szennyezés csökkentése iránt
Ez a korlátozás része az EU PFAS-szennyezés csökkentésére irányuló nagyobb erőfeszítéseinek, összhangban a vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiával. A PFAS-t évtizedek óta használják ipari folyamatokban és fogyasztási cikkekben, ami a talaj és a víz, köztük az ivóvíz széles körű szennyeződéséhez vezet. A PFHxA korlátozásával az EU folytatja a közegészségügyi kockázatok csökkentésére irányuló munkáját, miközben egyensúlyt teremt a zöldebb gazdaság iránti ipari igények között.
Ez az intézkedés más káros PFA-k, például a PFOA meglévő tilalmára és korlátozásaira épül, hozzájárulva a biztonságosabb és fenntarthatóbb jövőhöz.
Október hónapokban a vegyi anyagokra vonatkozó jogszabályok területén számos tevékenységre kerül sor, amelyek vállalatok, termékek és tevékenységek széles körét érintik.
A Vegyianyag-kezelési és REACH konferencia 2024 legfontosabb eseménye szakértők, szabályozók és iparági képviselők részvételével, amely az EU vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégiájával összefüggésben széles területen a legújabb változásokra és trendekre összpontosít.
A REACH konferencia társszervezői az Európai Vegyipari Szövetség és az Európai Fémipari Szövetség, az Eurometaux.
A résztvevők naprakész információkat kapnak a jelenlegi és jövőbeli szabványoknak való megfeleléshez szükséges új követelményekről, eljárásokról és bevált gyakorlatokról.
A REACH konferencia angol nyelven kerül megrendezésre.
A konferencia hibrid – a részvétel személyesen és online is lehetséges.
Ez a rendelet hatással lesz a szabályozó hatóságok és az ipar kilátásaira az elemek gyártásával, ártalmatlanításával és újrafeldolgozásával kapcsolatos változásokkal kapcsolatban. A rendezvény résztvevői elemzik az új követelményeket és azok hatását a környezeti felelősségre ezen a területen.
Az akkumulátorokról szóló új rendelet angol nyelven kerül megrendezésre.
A szeminárium hibrid – a részvétel személyesen és online is lehetséges.
Ne hagyja ki a lehetőséget, hogy részt vegyen ezeken a nagy eseményeken, amelyek segítenek naprakésznek maradni a legújabb szabályozási változásokkal kapcsolatban, és hatékonyan alkalmazkodni az új követelményekhez.
2026. április 1-jétől Európában új követelmény a vízkezelési eljárások hatóanyagokra és metabolitjaikra gyakorolt hatásának értékelése. Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) és az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) által közösen vezetett kezdeményezés a növényvédő szerekben és biocid termékekben található hatóanyagok új törzskönyvezésére és regisztrációjának megújítására terjed ki.
2023 végén iránymutatást tettek közzé a vízkezelési eljárásoknak az ivóvíz előállítása céljából kivett vízben lévő hatóanyagok vagy metabolitjaik maradékanyagaira gyakorolt hatásáról. Tárgyalások folynak a vegyipari, agrokémiai vállalatok és szerződéses kutatószervezetek között, hogy egyértelmű vizsgálati stratégiákat és analitikai támogatást határozzanak meg és validáljanak az új követelményeknek való megfelelés érdekében.
Az ivóvizet többek között felszíni és/vagy felszín alatti forrásokból nyerik. Az útmutató különböző megközelítéseket tartalmaz a vízkezelési folyamatok által az ivóvíztermelésben használt hatóanyagokra és metabolitjaikra gyakorolt hatás mérésére. Az iránymutatás elsősorban az Európai Unióban alkalmazott eljárásokra vonatkozik, beleértve a szűrést, klórozást, előoxidációt, ózonozást és UV-fertőtlenítést. Ez segíteni fog az ivóvízben található káros vegyületeknek való kitettséggel kapcsolatos közegészségügyi aggályok kezelésében.
Mit tartalmaz a tesztelés?
Többszintű keretben lehetőség szerint kerüli a működő tanulmányokat, és adott esetben magában foglalja a bizonyítékok súlyozására szolgáló módszerek alkalmazását és egy új megközelítést.
A már használatban lévő hatóanyagok pontos száma, amelyet értékelni kell, még nem ismert, de a becslések szerint körülbelül 100–500 lesz, amelyek mindegyike több potenciális metabolittal rendelkezik. Ez aggodalomra ad okot a gyártók számára, akik kénytelenek lennének elvégezni a tesztelést termékeik folyamatos megfelelőségének biztosítása érdekében.
Hogyan segíthet az Ekotox Hungary Kft.?
Az Ekotox Hungary Kft. szakértői tanácsot ad a hatóanyagoknak az ECHA és az EFSA új követelményeivel összhangban történő regisztrálásával kapcsolatban. Segítünk a tesztelési stratégiákban, az elemzési támogatásban, valamint a termékmegfelelőségre vonatkozó jogszabályi követelményeknek való megfelelésben. Célunk az ivóvíz biztonságának és az összes előírás betartásának biztosítása.
Ha az Ön vállalata mikro-, kis- vagy középvállalkozásként (kkv) van besorolva, alapvető fontosságú annak biztosítása, hogy az anyag regisztrálása során pontosan megadta vállalatának méretét a REACH-IT-ben. A helytelen nyilatkozatok igazgatási díjakat vonhatnak maguk után.
Helsinki, 2024. szeptember 10 . – Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) aktívan ellenőrzi azon vállalatok méretét, amelyek REACH-regisztrációjuk során kkv-státuszt igényeltek.
Ha rájön, hogy tévedésből kisebb vállalatméretet adott meg, elengedhetetlen, hogy haladéktalanul lépjen kapcsolatba az ECHA ügyfélszolgálatával. Ennek elmulasztása akár 19 900 eurós adminisztrációs díjat is vonhat maga után, a helyes méreten alapuló díjkülönbségen felül.
Ha azonban proaktív módon tájékoztatja az ECHA-t a hibáról, mielőtt az ellenőrzést kezdeményezne, akkor Önnek csak a regisztrálási díj különbözetét kell megfizetnie, elkerülve az adminisztratív díjat.
A vállalat méretének meghatározására vonatkozó iránymutatások az ECHA weboldalán érhetők el. Feltétlenül töltse fel a kkv-státuszát igazoló dokumentumokat a REACH-IT-be, rendszeresen ellenőrizze REACH-IT-fiókját a frissítésekért, és gondoskodjon arról, hogy regisztrációi és elérhetőségei mindig naprakészek legyenek.
A környezettudatos tervezés a fenntartható fejlődés biztosításának fontos eszközévé vált, amelynek célja a termékek környezetre gyakorolt negatív hatásának csökkentése teljes életciklusuk során.
Az új megközelítések szerint a fenntartható termékek szabályozása megköveteli a gyártóktól, hogy a gyártási folyamat minden szakaszában alkalmazzák a környezetbarát tervezési elveket. Ez vonatkozik mind az egyes összetevőkre, mind a piacra kerülő végtermékekre. A gyártóknak figyelembe kell venniük termékeik környezeti hatását a nyersanyagok kitermelésének pillanatától a hulladék használat utáni ártalmatlanításáig. A környezettudatos tervezés nemcsak az ökoszisztémákra gyakorolt káros hatásokat csökkenti, hanem az erőforrások felhasználásának optimalizálásával hozzájárul a termelési költségek csökkentéséhez is.
A környezettudatos tervezés egyik legfontosabb követelménye a termékek energiahatékonyságának biztosítása. Ez azt jelenti, hogy új termékek fejlesztésekor figyelembe kell venni energiafogyasztásukat, és meg kell keresni annak csökkentésének módjait. Egy másik fontos szempont az anyagok újrafelhasználásának és újrahasznosításának lehetősége a termék életciklusának végén.
A termékek fenntartható környezettudatos tervezéséről szóló európai uniós jogszabályok meghatározzák azt a keretet, amelyen belül a gyártók kötelesek eljárni annak biztosítása érdekében, hogy termékeik megfeleljenek a környezetvédelmi szabványoknak.
A termékek energiahatékonysága
Erőforrás-felhasználás optimalizálása
Újrahasznosítás és újrafelhasználás
Tartósság és karbantarthatóság
A környezeti hatás csökkentése
Innováció és fenntarthatóság
Ezek a pontok hangsúlyozzák a környezettudatos tervezés fontosságát, mint a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem modern követelményeinek megfelelő termékek létrehozásának eszközét.
A fenntartható termékek környezettudatos tervezéséről szóló rendelet (ESPR) 2024. július 18-án lépett hatályba. Az ESPR célja, hogy jelentősen javítsa az uniós piacon forgalomba hozott termékek körforgásosságát, energiahatékonyságát és egyéb környezeti fenntarthatósági szempontjait.
A kozmetikai termékekre vonatkozó műszaki szabályzat a kozmetikai termékekről szóló, 2009. november 30-án elfogadott 1223/2009/EK rendeleten alapul. Ez a rendelet meghatározza az ukrán piacra belépő kozmetikumok biztonságára, minőségére és címkézésére vonatkozó követelményeket, és az ukrán minisztertanács 2021. január 20-i 65. számú határozatával összhangban 2024. augusztus 3-án lép hatályba. A 2026. augusztus 3. előtt forgalomba hozott kozmetikai termékek forgalomba hozatala nem tiltható meg vagy korlátozható, mivel az ilyen kozmetikai termékek nem felelnek meg az ezen állásfoglalással jóváhagyott TR követelményeinek.
A műszaki szabályok célja a magas szintű fogyasztóvédelem biztosítása a kozmetikai termékekre vonatkozó világos és egyértelmű követelmények megállapítása révén. Ez magában foglalja a szépségápolási termékek gyártásával, címkézésével, tesztelésével és értékesítésével kapcsolatos összes szempontot.
A rendelet főbb rendelkezései a következők:
Termékbiztonság: A kozmetikumok összetételére vonatkozó követelmények a fogyasztók egészségére gyakorolt esetleges káros hatások megelőzése érdekében. A termékeket toxikológiai és egyéb típusú vizsgálatoknak kell alávetni biztonságosságuk megerősítése érdekében.
Címkézés és csomagolás: Világos és érthető címkézés, amely tartalmazza az összetételre, a használati utasításra, a gyártás dátumára és a lejárati időre vonatkozó összes szükséges információt.
Megfelelőségi nyilatkozat: A gyártóknak és importőröknek dokumentumokat kell benyújtaniuk, amelyek igazolják, hogy termékeik megfelelnek az összes megállapított szabványnak és követelménynek.
Minőségellenőrzés: Szabályokat állapítanak meg a minőségellenőrzés elvégzésére a kozmetikumok gyártásának és szállításának minden szakaszában.
A reklámanyagokra vonatkozó követelmények: Tilos a termékek tulajdonságaira vonatkozó olyan hamis vagy félrevezető kijelentés, amely félrevezetheti a fogyasztókat.
Az új előírások szerint minden kozmetikai terméket alaposan tesztelni és tanúsítani kell annak biztosítása érdekében, hogy megfeleljen a magas biztonsági és minőségi előírásoknak. Ez a rendelet segíteni fogja a fogyasztókat abban, hogy jobban eligazodjanak a kozmetikai termékek választékában, és nagyobb átláthatóságot biztosít a piacon.
Ukrajna hivatalosan elfogadta a REACH-rendeletet, ami jelentős lépést jelent kémiai biztonsági előírásainak az Európai Unió szabványaival való összehangolása felé. Ez a lépés megköveteli az Ukrajnában működő vállalatoktól, hogy regisztrálják vegyi anyagaikat, biztosítva, hogy átfogó információk álljanak rendelkezésre ezen anyagok biztonságáról és használatáról.
Fontos regisztrációs határidők:
2026. október 1.:
≥1 000 t/a koncentrációjú anyagok
CMR-anyagok (1A. és 1B. kategória) ≥1 t/a
A vízi szervezetekre nagyon mérgező (akut vagy krónikus) anyagok ≥100 t/a
2028. június 1.:
100–1000 t/a koncentrációjú anyagok
2030. március 1.:
1–100 t/a koncentrációjú anyagok
REACH rendelet: A REACH a vegyi anyagok regisztrálása, értékelése, engedélyezése és korlátozása rövidítése. Ez egy átfogó uniós rendelet, amelynek célja az emberi egészség és a környezet védelme a vegyi anyagok jelentette kockázatokkal szemben.
Regisztrációs idővonal: Az ukrajnai vállalatoknak meg kell kezdeniük a regisztrációs folyamatot, és minden szükséges regisztrációt 2026-ig kell benyújtani. Ez az ütemterv egyértelmű keretet biztosít a vállalkozások számára a megfeleléshez.
Hatály és hatás: A rendelet minden Ukrajnában gyártott, importált vagy felhasznált vegyi anyagra vonatkozik. Ez magában foglalja az ipari folyamatokban használt vegyi anyagokat, valamint a mindennapi termékekben, például tisztítószerekben, festékekben és cikkekben, például ruhákban és bútorokban található vegyi anyagokat.
Előnyök: A REACH elfogadásával Ukrajna célja a közegészségügy és a környezetvédelem javítása. A rendelet előmozdítja a vegyi anyagok biztonságosabb kezelését, csökkenti a veszélyes anyagok számát, és ösztönzi a biztonságosabb alternatívák használatát.
Mit jelent ez a vállalkozások számára:
Megfelelőségi követelmények: A vállalatoknak azonosítaniuk és kezelniük kell az Ukrajnában gyártott és forgalmazott anyagokkal kapcsolatos kockázatokat.
Adatmegosztás: A vállalkozásoknak meg kell osztaniuk az anyagaik tulajdonságaira és felhasználásaira vonatkozó adatokat, valamint a biztonságos kezelésre vonatkozó útmutatást.
Szabályozási támogatás: A vállalkozások segítséget és részletes útmutatást kérhetnek az ukrán szabályozó testületektől annak biztosítása érdekében, hogy megfeleljenek a REACH követelményeinek.
Ez az elfogadás jelzi Ukrajna elkötelezettségét a kémiai biztonsági előírások szigorítása és az európai normákkal való integráció iránt, végső soron elősegítve a biztonságosabb környezetet polgárai és ökoszisztémái számára.