Az Európai Bizottság fontolóra veszi a króm(VI)-anyagok korlátozását a REACH rendelet keretében, hogy egyszerűsítse a szabályozási folyamatot és hatékonyabban védje az emberi egészséget és a környezetet. A javasolt intézkedések a jelenlegi engedélyezési rendszert váltanák fel, lefednék az összes kulcsfontosságú króm(VI)-vegyületet, és legkésőbb 2027-ig elfogadásra kerülnének.
Az Európai Bizottság előkészíti a króm(VI)-anyagok használatának korlátozását a REACH rendelet keretében. A kérdés–válasz formátumban bemutatott dokumentum ismerteti az indokokat, az ütemtervet és a tervezett intézkedések körét, amelyek célja az egészség- és környezetvédelem hatékonyságának növelése, valamint a szabályozási folyamat egyszerűsítése.
A jelenlegi króm(VI)-anyagokra vonatkozó engedélyezési rendszer jelentős késedelmeket okoz, és aránytalanul nagy terhet ró mind az Európai Vegyianyag-ügynökségre (ECHA), mind az Európai Bizottságra. Ez megnehezíti a REACH rendelet fő céljának – a különös aggodalomra okot adó anyagok biztonságosabb alternatívákkal történő fokozatos helyettesítésének – teljesítését. E kihívásokra válaszul az ECHA elkészítette a XV. melléklet szerinti dokumentációt, amelyet 2025 áprilisában tettek közzé, a korlátozás végleges elfogadása pedig várhatóan 2027-ig megtörténik.
A tervezett korlátozás hatálya kiterjed majd a REACH XIV. mellékletében felsorolt összes fő króm(VI)-anyagra, valamint a bárium-kromátra is, annak érdekében, hogy megakadályozzák a betiltott anyagok más, hasonlóan veszélyes anyagokkal való helyettesítését. A Bizottság javaslata szerint az új rendelkezések hatálybalépése egyidejű lesz a króm(VI)-anyagok XIV. mellékletből való törlésével és XVII. mellékletbe történő áthelyezésével, így elkerülhető lesz a szabályozási hézag.
A vállalatok számára ez azt jelenti, hogy a meglévő engedélyek az új korlátozások hatálybalépéséig érvényben maradnak. Mérlegelés alatt áll egy átmeneti időszak és egy speciális alkalmazkodási mechanizmus bevezetése is, amely lehetővé tenné az engedélyesek számára, hogy alkalmazkodjanak az új szabályokhoz. Ezzel párhuzamosan az egyéb anyagokra vonatkozó kérelmek elsőbbséget élveznek, míg a króm(VI)-re vonatkozó engedélyezési eljárás fokozatosan megszűnik.
Az ECHA közzétette a PFAS felhasználásának korlátozására vonatkozó frissített javaslatot, amelyet öt tagállam készített a 2023-ban lefolytatott konzultációk során beérkezett több mint 5600 észrevétel alapján. A dokumentum új ágazatokat és alternatív korlátozási lehetőségeket is tartalmaz, a végső döntést pedig az Európai Bizottság hozza meg az ECHA bizottságainak értékelése után.
Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) közzétette a per- és polifluoralkil-anyagok (PFAS) korlátozására vonatkozó frissített javaslatát a REACH keretében. A frissítésre azt követően került sor, hogy Dánia, Németország, Hollandia, Norvégia és Svédország hatóságai elemezték a 2023-as nyilvános konzultáció során beérkezett több mint 5600 tudományos és műszaki hozzászólást.
A frissített Háttérdokumentum (Background Document) nyolc további ágazatra vonatkozó új értékeléseket tartalmaz, például a nyomdaipar, tömítések, gépek, orvosi alkalmazások, katonai felhasználások, robbanóanyagok, műszaki textíliák és szélesebb körű ipari alkalmazások terén. A dokumentum alternatív korlátozási lehetőségeket is vizsgál, amelyek szigorú feltételek mellett lehetővé tennék egyes PFAS-felhasználások folytatását, amennyiben a kockázatok hatékonyan kezelhetők.
Az ECHA tudományos bizottságai – a Kockázatértékelési Bizottság (RAC) és a Szocioökonómiai Elemzési Bizottság (SEAC) – jelenleg értékelik a frissített javaslatot. Véleményük iránymutatásként szolgál majd az Európai Bizottság számára, amely a végső döntést az uniós tagállamokkal konzultálva hozza meg.
A javaslat célja a PFAS-kibocsátások jelentős csökkentése, valamint biztonságosabb termékek és folyamatok biztosítása az emberek és a környezet számára egyaránt.
Az Európai Bizottság emeli a biocid termékekre és a REACH szerinti anyagregisztrációra vonatkozó díjakat. Emellett változik a vállalatméret igazolásának módja is, amely 3 évig lesz érvényes.
Az Európai Bizottság két javaslatot dolgozott ki a vegyianyag-ügynökségnek fizetendő díjak emelésére: az egyik a biocid termékekre, a másik a REACH szerinti anyagregisztrációra vonatkozik. A díjemelést hivatalosan a 2021–2023 közötti inflációs ráták figyelembevételével indokolják, de nem hivatalosan az is cél, hogy ellenőrizzék, valóban jogosultak-e a kis- és középvállalkozások (KKV-k) a kedvezményes díjakra.
Biocid termékek:
A biocid termékekre vonatkozó díjemelést a BIZOTTSÁG (EU) 2025/1490 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE tette közzé 2025. július 24-én. A rendelet 19,5%-os díjemelést ír elő, és 2025. augusztus 14-én lép hatályba.
A REACH szerinti anyagregisztráció díjemelése még tervezési fázisban van, az Európai Bizottság hivatalos jóváhagyására vár. A javaslat a következő változásokat tartalmazza:
19,5%-os inflációs rátával számolt emelés
a vállalatméret-ellenőrzés módjának módosítása
A vállalatoknak legalább 2 hónappal az anyag regisztrációs kérelmének benyújtása előtt kérvényezniük kell a KKV státusz elismerését. Az elismerés csak 3 évig lesz érvényes. Meghosszabbítás vagy megújítás esetén egy független, vállalkozó által aláírt nyilatkozatot kell benyújtani. Figyelem: ha az ECHA úgy ítéli meg, hogy a vállalat nem felel meg a KKV kritériumoknak, méretellenőrzési díjat fog kiszabni. Az új szabályok nem visszamenőleges hatályúak – ez azt jelenti, hogy a már regisztráció alatt álló vállalatokat nem érintik az új méretellenőrzési követelmények.
Több idő szükséges az anyagregisztráció előkészítéséhez, valamint további adminisztráció a vállalatméret igazolásához és a 3 év utáni státuszmegújításhoz.
Amennyiben segítségre van szüksége a biocid termékek vagy REACH szerinti anyagok regisztrációjához, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot.
július 8-án az Európai Bizottság közzétette a hatodik Omnibus-csomagot, amely az Európai Cselekvési Terv a Vegyiparért nevet viseli. A javaslat három rendelet módosítását tartalmazza:
CLP rendelet módosításai: – Az információk digitalizálása „digitális kapcsolat” bevezetésével – Jelölés egyszerűsítése – a minimális betűméret és formázási szabályok eltörlése, a „haladéktalan” címke frissítési kötelezettség megőrzése, egyszerűsítések kis csomagok esetén – A termékek reklámjának tartalmaznia kell a következő mondatot: „Használat előtt mindig olvassa el a címkét és a termékinformációkat.” – a teljes CLP kockázati információk helyett – Átmeneti időszak bevezetése a veszélyes termékek címkézésére, amelyek a jogszabály hatályba lépése előtt készültek, különösen az online értékesítés leírásában
Kozmetikai termékekről szóló rendelet módosításai: – CMR anyagok használatának engedélyezése kozmetikai termékekben mentességi kérelem benyújtását követően, bizonyos feltételek teljesülése esetén
Műtrágyatermékekről szóló rendelet módosításai: – Az információk digitalizálása digitális kapcsolattal – Digitális megfelelőségi nyilatkozat bevezetése, amelyhez a termékhez kapcsolt hivatkozás biztosítja a hozzáférést a megfelelőségi nyilatkozathoz és a benne foglalt információkhoz; a (EU) 2019/1024 irányelv szerinti megfelelő formátumban – A termék megfelelőségének igazolásához szükséges összes információ digitális formában való tárolása, a hatóságok számára könnyen érthető nyelven
A CLP módosításai a 2024/2865/EU rendelet szerint: – 2026. július 1-jétől: 1. cikk (14), (26), (27) pontjainak, valamint II. melléklet részeinek törlése – 2027. január 1-jétől: 1. cikk (15c) pontjának, valamint II. melléklet (2), (3) pontjainak törlése – Harmadik átmeneti időszak hozzáadása: 2028. január 1., a törölt cikkekből eredő kötelezettségek átvitelével – Átmeneti időszak bevezetése a régi címkés termékek készletkisöpréséhez
Az új Mosószerrendelet javaslatának összefoglalása
A mosószerekről szóló rendelet felülvizsgálata során kompromisszumos szöveg született. Az új rendelet legfontosabb területei:
– Termékdokumentáció (összetevői adatlap – IDS) és bejelentés az ECHA-hoz – Adagolási információk és címkeelemek – Címkézés és jelölés – Digitális termékútlevél (DPP) mosószerekhez – Felületaktív anyagok biológiai lebonthatósága – Foszfortartalom – Mikroorganizmus-alapú termékek – Állatkísérletek tilalma mosószerek esetében – Utántöltő állomás bevezetése – Meghatalmazott képviselő szerepének bevezetése az EU-ban
A megállapodott szöveg most formális jóváhagyási eljáráson megy keresztül, így kisebb változások még lehetségesek. A rendelet hivatalos kihirdetése az EU Hivatalos Lapjában 2025 végére vagy 2026 elejére várható, az új szabályozások alkalmazási időpontja pedig 2029 közepére esedékes.
Munkahelyi biztonság és vegyianyag-export ellenőrzések
A Végrehajtási Fórum meghatározta az EU vegyianyag-ellenőrzési terveit. A júniusi ülésen elfogadták, hogy a REF-15 projekt jövőbeli ellenőrzései a munkavállalók biztonságára összpontosítanak.
A munkahelyi egészségvédelem és biztonság keretében az ellenőrök az alábbiakat fogják vizsgálni: – Az anyagok biztonságos használatára vonatkozó elvek végrehajtása a biztonsági adatlap alapján – Megfelelő kockázatkezelési intézkedések végrehajtása a munkahelyen – A REACH szerinti anyagengedélyezés és az engedélyezett anyagok használatára vonatkozó feltételek – A REACH szerinti anyagkorlátozások és azok munkahelyi alkalmazási feltételei
Továbbá 2026-ban vizsgálják a 649/2012/EU rendeletnek való megfelelést a veszélyes vegyi anyagok kivitelére és behozatalára vonatkozóan: – Kiviszik-e az EU-ból a tiltott vegyi anyagokat? – A kivitel megfelel-e a PIC szabályozásnak? – A kivitelhez jóváhagyást adott-e a nem uniós partner?
június 20-án az Európai Bizottság elfogadta a (EU) 2025/1222 számú felhatalmazáson alapuló rendeletet (április 2.), amely módosítja az 1272/2008/EK rendeletet a bizonyos anyagok harmonizált osztályozása és címkézése tekintetében.
– 22 új tétel indexszámmal (pl. α,α’-propiléndinitrilodi-o-krezol, ózon, dinitrogén-oxid, bárium-kromát, 2-bróm-2-(brómmetil)pentándinitril [DBDCB], tetrahidrofurfuril-metakrilát, trimetil-foszfát, fluoretilén stb.)
– 10 meglévő indexszámú tétel módosításra került
A különös aggodalomra okot adó anyagok (SVHC) jelölt listája frissült, jelenleg 250 bejegyzést tartalmaz. A vállalatok felelősek ezek kockázatainak kezeléséért és a biztonságos használatra vonatkozó információk közléséért a vásárlók és fogyasztók számára.
Az Európai Bizottság újabb javaslatokat terjesztett elő az 1223/2009/EK rendelet mellékleteinek módosítására az Omnibus Program keretében.
Az első javaslat: • II. melléklet – 15 új kozmetikai összetevő tiltása • III. melléklet – az ezüst (CAS: 7440-22-4) és a hexil-szalicilát (CAS: 6259-76-3) használatának korlátozása • IV. melléklet – ezüstpor (CAS: 7440-22-4) színezőanyagként való engedélyezése csak ajak- és szemfestékekben, 0,2%-os koncentrációban • V. melléklet – az engedélyezett tartósítószerek listájának frissítése
A második javaslat: Az alábbi anyagok felhasználásának módosítása: benzil-szalicilát, trifenil-foszfát, ammónium ezüst-cink-alumínium-szilikát, alumínium, vízben oldódó cink-sók, acetilezett vetiverolaj, citrál, HC Blue No. 18, HC Red No. 18, HC Yellow No. 16, hidroxi-propil-p-feniléndiamin és annak dihidroklorid sója, DHHB.
Az ukrán REACH rendelet 2025 januárjában lépett hatályba. Az Ukrajnával üzletelő vállalkozásoknak figyelmet kell fordítaniuk a vonatkozó határidőkre:
Az anyagok előregisztrációját 2026. január 26-ig kell elvégezni. Ugyanezen időpontig kell regisztrálni a CMR anyagokat (1A és 1B kategória) ≥1 t/év mennyiségben, valamint a környezetre veszélyes anyagokat (1. kategória) ≥100 t/év mennyiségben.
További határidők a regisztrációhoz az éves mennyiség alapján: – 2026. október 1-ig: ≥1 000 t/év – 2028. június 1-ig: 100–1 000 t/év – 2030. március 1-ig: 1–100 t/év
„ЕКОТОКСЦЕНТРУКРАЇНА”, Ekotox Center Ukraine LLC., UKRAJNA szakmai támogatást nyújt, beleértve a meghatalmazott képviselői szolgáltatást. Kérjük, írjon e-mailt az ekotox@ekotox.com.ua címre, vagy hívja a +380667330343 telefonszámot.
Katowice/Chorzów, Lengyelország, 2025. szeptember 22–23.
Örömmel jelentjük be, hogy az idei REACH konferenciát Lengyelországban rendezik meg. A találkozó témái: – Vegyi termékek ellenőrzése – Új CLP rendelet és egyszerűsítési csomag – Új mosószerrendelet – REACH 2.0 – Ukrán REACH
Az Európai Bizottság újabb módosítást javasolt az 1223/2009/EK rendelethez, amely többek között a benzil-szalicilát, citrál használatának korlátozását, valamint a trifenil-foszfát használatának tilalmát tartalmazza. A rendelet egyelőre csak javaslat, de már most érdemes felkészülni az esetleges változásokra a kozmetikumok összetételében.
Az Európai Bizottság közzétette az 1223/2009/EK rendelet II., III., V. és VI. mellékletének módosítására vonatkozó új javaslatát. A módosítások a következőket tartalmazzák:
II. melléklet – a trifenil-foszfát összetevő tiltása
III. melléklet – a gyakran használt összetevők, például a cink-sók, citrál, geraniál, neral, benzil-szalicilát felhasználásának korlátozásai, valamint több új tétel, köztük színezőanyagok hozzáadása
V. melléklet – az ezüst-cink zeolit tartósítószerként való maximális koncentrációja és alkalmazási feltételei
VI. melléklet – a DHHB UV-szűrőként való alkalmazásának módosítása
Alkalmazási határidők:
2027. január 1-jétől az olyan kozmetikai termékek, amelyek nem felelnek meg a vonatkozó korlátozásoknak vagy feltételeknek, nem kerülhetnek forgalomba az EU piacán.
2028. július 1-jétől a nem megfelelő termékek [trifenil-foszfát, cink-sók, citrál, geraniál, benzil-szalicilát, alumíniumtartalmú összetevők, Vetiveria Zizanioides gyökérkivonat; Vetiveria Zizanioides gyökérolaj, DHHB] nem lesznek többé elérhetők az EU piacán. E dátumig el kell adni őket.
2028. augusztus 1-jétől a nem megfelelő termékek [neral] nem lesznek többé elérhetők az EU piacán. E dátumig el kell adni őket.
Jelenleg ez még csak egy javaslat, de érdemes időben felkészülni annak esetleges jogilag kötelező erejű bevezetésére.
2025 elején hatályba lépett az ukrán REACH-rendelet, amely az európai vegyi anyagok regisztrációjára vonatkozó szabályozás mintájára készült. A rendelet kötelezővé teszi a vegyi anyagok regisztrációját az ukrán piacon. 2026. január 26-ig el kell végezni az előzetes regisztrációt, valamint a CMR-ként vagy vízi környezetre veszélyesként (1. kategória) besorolt anyagok regisztrációját.
A REACH regisztráció iránti fokozott érdeklődésre való tekintettel az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat:
Új kötelezettség:
Olyan anyag regisztrációja, amely önállóan vagy keverékben van jelen, és amelyet évi több mint 1 tonna mennyiségben gyártanak vagy importálnak.
Kikre vonatkozik:
Ukrajnában székhellyel rendelkező gyártókra, importőrökre vagy meghatalmazott képviselőkre.
Vonatkozik-e európai szereplőkre:
Közvetlenül nem, de ha európai cég ukrajnai meghatalmazott képviselőt jelöl ki, átvállalhatja a regisztrációs kötelezettséget. Ez megkönnyíti az együttműködést ukrán partnerekkel. Ellenkező esetben az importőr felel az adminisztratív és tájékoztatási kötelezettségekért.
Határidők:
2025. január 26. – az ukrán REACH-rendelet hatályba lépése
2026. január 26-ig – előzetes regisztráció
2026. január 26-ig – CMR-anyagok (≥1 t/év) és környezetre veszélyes anyagok (1. kategória, ≥100 t/év) regisztrációja
2026. október 1-ig – ≥1 000 t/év mennyiségű anyagok regisztrációja
2028. június 1-ig – 100–1 000 t/év mennyiségű anyagok regisztrációja
2030. március 1-ig – 1–100 t/év mennyiségű anyagok regisztrációja
Miért regisztráljuk az anyagot 2026. január 26-ig:
Az előzetes regisztráció lehetővé teszi a rendelet hatálybalépése előtt forgalomba hozott termékek további jelenlétét a piacon, és az anyag használatát a teljes regisztrációig.
Lépésről lépésre:
Jelöljön ki egy képviselőt Ukrajnában
Gyűjtse össze az anyaggal kapcsolatos adatokat
Töltse ki a technikai dokumentációt, és küldje be képviselőjén keresztül
Küldje el a nyomtatványt a minisztériumnak, és kapjon előregisztrációs számot
Keressen konzorciumot, és egyeztessen más regisztrálókkal a közös dokumentáció benyújtásához
Időben nyújtsa be a teljes regisztrációs kérelmet
Jelenlegi állapot:
Egyre több előregisztrációs kérelmet fogad a minisztérium
Elektronikus aláírással ellátott kérelmeket is elfogadnak e-mailen
A regisztrációs szám néhány napon belül megérkezik
Folyamatban van az automatizált elektronikus rendszer bevezetése
2026 februárjában közzéteszik az előregisztrált anyagok listáját
Az Európai Bizottság 2024-ben egyszerűsítési csomagot javasolt a CLP-rendelet felülvizsgálatához. Az alábbiakban bemutatjuk az előírások egyszerűsítésének összefoglalóját és a hatálybalépésük tervezett időpontjait.
2024 novemberében megjelent az (EU) 2024/2865 rendelet – az Európai Parlament és a Tanács rendelete, amely módosítja a 1272/2008/EK rendeletet az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról, azaz a CLP-rendelet felülvizsgálata. Az új rendelet többek között új osztályozási szabályokat, címkézési követelményeket, a reklámra és a távértékesítésre vonatkozó új előírásokat, valamint az utántöltő állomásokra vonatkozó szabályokat vezet be. A változások többsége 2026. július 1-jétől lép hatályba.
A módosított CLP közzétételét követően az iparág számos nehézségre hívta fel a figyelmet az új szabályok végrehajtása kapcsán. A legfőbb problémát a megfelelő formátum használata jelentette a címkék vagy csomagolások korlátozott mérete miatt – ez drágább címkékhez és több hulladékhoz is vezetett. Nehézséget okozott továbbá a veszélyességi információk teljes körű megjelenítése a marketinganyagokban, illetve a fogyasztók túlzott mértékű információval való elárasztása.
Ezért az Európai Bizottság 2025 közepén egyeztetést szervezett a CLP egyszerűsítéséről, azzal a céllal, hogy csökkentse a vállalatok adminisztratív terheit. A tárgyalások eredményeként közzétett javaslatok az alábbi egyszerűsítéseket tartalmazzák:
digitális elérhetőség bevezetése
címkézési követelések egyszerűsítése – a minimális betűméretre és formázásra vonatkozó követelmények törlése, a „haladéktalan” frissítési kötelezettség meghagyása, kis csomagolások egyszerűsítése
reklámanyagokban elegendő a mondat: „Használat előtt mindig olvassa el a címkét és a termékinformációt”
átmeneti időszakok meghosszabbítása
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS RENDELETE, amely módosítja az (EU) 2024/2865 rendeletet az alkalmazási dátumok és átmeneti rendelkezések tekintetében
Az (EU) 2024/2865 rendelethez képest a módosítások a következőket tartalmazzák:
az 1. cikk (14), (26), (27) pontjainak és a II. melléklet egyes részeinek hatályon kívül helyezése 2026. július 1-jétől
az 1. cikk (15c) pontjának, valamint a II. melléklet (2), (3) pontjainak hatályon kívül helyezése 2027. január 1-jétől
egy harmadik átmeneti időszak bevezetése 2028. január 1-jei hatállyal, az előzőleg törölt cikkekből eredő kötelezettségek átvitelével
készletek kimerítésére vonatkozó átmeneti időszak az „régi címkével” rendelkező termékekre
Az (EU) 2024/2865 rendelet 2. cikkének módosítása – az alkalmazás kezdőidőpontjai:
Határidő száma
Alkalmazás időpontja
A rendelet része
Tartalom
1
2026. július 1. [*2026. június 30-ig a termékek forgalomba hozhatók a „régi CLP szabályok” szerint]
1. cikk (3)(b)
A szállítónak az EU-ban letelepedettnek kell lennie, és ezt a címkén is fel kell tüntetni
1. cikk (4)–(7)
Többkomponensű anyag értékelése
1. cikk (12)(a)
Kiegészítő információk feltüntethetők a címkén – az 1., 2. és 6–9 bekezdésekben foglaltakon kívül
1. cikk (13)
Kis kiszerelés címkézése – az I. melléklet 1.5.1 szakasza szerint
1. cikk (15)(a), (b)
A címkét vízszintesen olvasható módon kell rögzíteni; Kihajtható címke az I. melléklet 1.2.1.6 pontja szerint; Digitális címke esetén adattároló eszköz szükséges „További veszélyinformáció online” felirattal
1. cikk (17), (18), (22), (23)
Fizikai és digitális címkézés összekapcsolása; Utántöltő állomások engedélyezése meghatározott feltételekkel (II. melléklet); Bejelentési kötelezettség az Ügynökségnek; Osztályozási és címkézési jegyzék
I. melléklet (4), (8), (10), (11)
Kihajtható címkék elemei; <10 ml-es kiszerelés; Digitális címkén megadható elemek
II. melléklet (1)
Utántöltő állomásokon keresztüli forgalmazás
2
2027. január 1. [*2026. december 31-ig a termékek a „régi CLP szabályok” szerint forgalmazhatók, ha nem tartoznak a 2026. július 1-jétől hatályos változások alá]
1. cikk (1), (9)
Kötelezettség az adatközlésre a PCN rendszeren keresztül az importőrök, forgalmazók és lejjebb lévő felhasználók számára
1. cikk (24)(b), (d)
Mérgezési központi bejelentési kötelezettség az újracímkézést vagy márkázást végző forgalmazóknak
IV. melléklet
Új PCN bejelentési kötelezettség importőrök, forgalmazók és felhasználók részére
3
2028. január 1. [*2027. december 31-ig a termékek a „régi CLP szabályok” szerint forgalmazhatók, ha nem tartoznak a 2026. július 1-jei vagy 2027. január 1-jei változások hatálya alá]
1. cikk (14), (15)(c), (26), (27)
Címkék frissítésének határideje; Formátum az I. melléklet szerint; Veszélyes anyagok vagy keverékek reklámozása; T ávértékesítés
I. melléklet (2), (3)
Címkék és piktogramok minimális méretei, betűméretek; Szín, távolság, betűtípus, térköz
II. melléklet (2)
Előkevert cement és beton címkézése; Töltőállomáson forgalmazott anyagok és keverékek címkézése
Átmeneti időszak a készletek kifutásához:
Azokat az anyagokat és keverékeket, amelyeket az Omnibus hatálybalépése után helyeztek forgalomba, legfeljebb 35 hónapig lehet forgalmazni a „régi” címkével.
További előírások hatálybalépése:
A „digitális elérhetőséget” bevezető rendelkezések – az Omnibus hatálybalépésétől számított 36 hónap múlva lépnek hatályba.
A lezárult tárgyalások eredményeként megállapodás született az új, frissített mosószer-rendelet tartalmáról. A hivatalos közzététel 2025/2026 fordulójára várható.
A (EK) 648/2004 számú rendelet a mosószerekről egységes keretrendszert biztosít a mosószerek és felületaktív anyagok forgalmazására és felhasználására az Európai Unió egész területén. A rendelet felülvizsgálatának részeként kompromisszumos szöveg született.
Az új mosószer-rendelet legfontosabb területei az alábbiak:
Termékdokumentáció és bejelentések az ECHA felé
Kötelező elektronikus formában benyújtani az Összetevő Adatlapot (IDS – Ingredient Data Sheet) az ECHA számára, az érintett nemzeti hatóságok számára könnyen érthető nyelven, minden fogyasztók által használt mosószer és felületaktív anyag esetében (beleértve a nem veszélyesként besorolt termékeket is).
A dossziénak az alábbiakat kell tartalmaznia: a termék neve, UFI kód, a szándékosan hozzáadott anyagok listája, a termék címkéjének sablonja.
Egy kiegészítő felhatalmazáson alapuló jogi aktus fogja meghatározni a formátumot, a részletes információk listáját vagy a bejelentés frissítésének feltételeit.
Mosószer-adagolás és címkeelemek
Részletes címkézési előírások bevezetése az adagolásra vonatkozóan nemcsak a mosószerek, hanem a fogyasztói felülettisztítók esetében is.
A címkének tartalmaznia kell: hígítási információkat; a felületre alkalmazható termékmennyiséget; további utasításokat a túlzott használat elkerülésére.
A mértékegységek megadása: milliliter, gramm vagy darabszám/egység.
Az adagolópoharat milliliterben vagy grammban kell jelölni, továbbá tartalmaznia kell az adott vízkeménységhez kapcsolódó adagolási információt is.
Címkézés és jelölés
A címkének tartalmaznia kell: a termék nevét, a gyártó elérhetőségi adatait a termék használati útmutatóját a mosószertartalom megjelölését az UFI kódot a tartósítószerek listáját, a termék rendeltetésszerű használatának megjelölését, pl.: kizárólag professzionális felhasználásra.
Digitális címkézés alkalmazható kiegészítő jelölésként, amely azonban nem mentesít a fizikai címkén kötelezően feltüntetendő elemek megjelenítése alól.
Digitális termékútlevél (DPP)
A termék piacra helyezése előtt digitális termékútlevelet (DPP – Digital Product Passport) kell készíteni, amely tartalmazza a VI. melléklet A. részében meghatározott kötelező információkat, valamint – igény szerint – a VI. melléklet B. részében szereplő további adatokat is. A dokumentációt az EU nyilvántartásába kell bejelenteni, amely termékregisztrációs számot ad.
A DPP-nek adathordozóhoz kell kapcsolódnia, például a címkén vagy csomagoláson elhelyezett QR-kód formájában, vagy dokumentáció mellékleteként, ha a termék ömlesztve kerül értékesítésre.
A DPP-nek a termék utolsó forgalomba hozatalának vagy forgalmazás megszűnésének időpontjától számított 10 évig elérhetőnek kell lennie.
A végrehajtási aktus részletes szabályokat tartalmaz a DPP bevezetéséről és alkalmazásáról.
Felületaktív anyagok biológiai lebonthatósága
Meg kell felelniük az I. melléklet A. részében rögzített követelményeknek.
A fóliában forgalmazott termékek (pl. mosókapszulák), valamint azok a termékek, amelyek ≥10% szerves anyagot tartalmaznak, új biológiai lebonthatósági kritériumoknak kell, hogy megfeleljenek, amelyeket felhatalmazáson alapuló aktusban fognak meghatározni.
Indokolt esetben mentesség is kérelmezhető a lebonthatósági követelmények alól.
Foszfortartalom
Foszforhatárértékek: < 0,5 g fogyasztói mosószerek esetén, < 0,3 g automata mosogatógépekhez való termékek esetén.
A Bizottság tervezi a foszfortartalom csökkentésének további vizsgálatát és a korlátozás kiterjesztését más termékkategóriákra is.
Mikroorganizmus-alapú termékek
A mikrobiológiai tisztítószerek kategóriájának meghatározása és követelmények kidolgozása.
Kötelező kockázatértékelés bevezetése mikrobiológiai termékek esetén, egy későbbi felhatalmazáson alapuló aktus alapján kidolgozott módszertan szerint.
Állatkísérletek tilalma
Általános tilalom bevezetése a mosószerek állatokon történő tesztelésére, új megközelítési módszerek javára.
Lehetővé válik az állatkísérletekből származó, a rendelet hatálybalépése előtt keletkezett archivált adatok felhasználása.
Utántöltő állomások
Fizikai címkét és digitálisan jelölt adathordozót kell biztosítani minden újratöltött csomagoláshoz.
Meghatalmazott képviselő szerepének bevezetése az EU-ban
Az a gazdasági szereplő, aki az EU piacán terméket kíván forgalomba hozni, köteles meghatalmazott képviselőt kijelölni az EU-n belül, aki a gyártó nevében eljár.
Az EU-n kívülről importált termékek esetében az importőr automatikusan felelős szereplővé válhat a termék megfelelőségéért az EU-n belül.
A jóváhagyott szöveg jelenleg a hivatalos elfogadási eljáráson megy keresztül, így még kisebb változások történhetnek. A mosószerrendelet hivatalos kihirdetése az EU Hivatalos Lapjában 2025 végén vagy 2026 elején várható, az új előírások alkalmazásának kezdete pedig 2029 közepére tehető.
Az Európai Bizottság bemutatott egy újabb csomagot, amellyel a vegyipari szabályozásokat egyszerűsítik. Az egyszerűsítési intézkedések a kozmetikai és műtrágya szektor vegyi előírásaira, valamint a vegyszerek címkézésének, reklámozásának vagy értékesítésének módjára vonatkoznak.
július 8-án az Európai Bizottság kiadta a hatodik Omnibus, azaz a European Action Plan for the Chemical Industry (Európai Akcióterv a Vegyipar számára) című dokumentumot. Az Omnibus célja a bürokrácia csökkentése, az ipari költségek mérséklése, a fenntartható fejlődésbe való befektetés és a globális versenyképesség növelése.
Főbb egyszerűsítési célok:
egy „Kritikus Vegyi Szövetség” létrehozása a kritikus nyersanyagok ellátási láncának felügyeletére
a vegyianyag-behozatal ellenőrzésének kiterjesztése
energiaköltségek csökkentése hidrogén és újrahasznosítási beruházások révén
körkörös gazdaság bevezetése és nyersanyag‑újrahasznosítás fokozása
PFAS anyagok engedélyezése stratégiai ágazatokban történő használatra
Kémiai ágazat-specifikus változtatások a hatodik Omnibusban:
1. Változások a CLP-rendeletben:
az információk digitalizálása a „digitális kapcsolati pont” bevezetésével
a címkézés egyszerűsítése – a minimális betűméret és a formázási szabályok visszavonása, a címke „indokolatlan késedelem nélküli frissítésének” kötelezettségének fenntartása, egyszerűsítések a kis csomagokra vonatkozóan
termékreklámokban kötelezővé teszik a „Használat előtt mindig olvassa el a címkét és a termékinformációkat” mondatot a teljes CLP-kockázatok helyett
átmeneti időszak bevezetése a veszélyes termékek címkézésére, amelyeket a jogszabály hatálybalépése előtt gyártottak, az online értékesítési leírásban
2. Változások a kozmetikai termékek rendeletében:
CMR anyagok használatának engedélyezése kozmetikai termékekben, ha a kérelmező mentességet kér és bizonyos feltételek teljesülnek
3. Változások a műtrágya rendeletben:
az információk digitalizálása a „digitális kapcsolati pont” bevezetésével
digitális megfelelőségi nyilatkozat bevezetése és kereszt‑hivatkozás csatolása a termékhez, ami egyszerű hozzáférést biztosít a nyilatkozathoz és a tartalmához – a (EU) 2019/1024 irányelv szerint formázva
az összes termékmegfelelőségi információ digitális formában történő tárolása, az ellenőrzés számára könnyen érthető nyelven
A javasolt Omnibus csomag bizonyos kérdéseket vet fel a fogyasztói biztonság, egészség és környezetvédelem megfelelő szintjének fenntartásával kapcsolatban. Ugyanakkor jelentős könnyebbséget jelent a vállalkozók számára, és hozzájárul az EU vegyi termékeinek versenyképesség‑csökkenésének mérsékléséhez.
A javasolt salátacsomag kétségeket vet fel a fogyasztók biztonságának és egészségének megfelelő szinten tartásával, valamint a környezetvédelemmel kapcsolatban. Környezetvédelmi aktivisták arra figyelmeztetnek, hogy a szabályok egyszerűsítése alááshatja az egészségügy és a környezetvédelem terén elért évek óta tartó fejlődést. Emellett azt is elmondták, hogy az Európai Bizottság enged az ipar nyomásának, és nem a fogyasztók, hanem a vállalkozók oldalára áll.
Az egyszerűsítés támogatói azzal érvelnek, hogy a javasolt terv nem csak a vegyi anyagokkal kapcsolatos politika, hanem valódi támogatás az iparág számára, amely oly régóta riasztó. Kiemelik a túl magas szabályozási terhek miatt a világpiaci versenyképesség fenntartásának problémáit. A támogatók példaként említik, hogy az elmúlt 20 évben csaknem felére csökkent a vegyipar jelentősége Európában, valamint számos vegyi üzemet bezártak és a termelést az Európai Unión kívülre helyezték át.
A vélemények megoszlanak, és a javasolt dokumentumok csak az Európai Bizottság által benyújtott tervezetek. Ahhoz, hogy hivatalosan végrehajtsák őket, az EU Tanácsának és az Európai Parlamentnek jóváhagyásával teljes jogalkotási eljáráson át kell menniük.
A Bizottság válaszai a következő kérdésekre:
Miért kell egyszerűsítési csomagot bevezetni a nemrégiben frissített szabályokba (pl. CLP)?
Mivel a vegyi anyagok létfontosságúak az EU gazdasága számára, a vegyipar pedig magas energiaköltségekkel, tisztességtelen versennyel és gyenge kereslettel szembesül. A nagyvállalatok bezárnak, és az Európai Unión kívülre helyezik át termelésüket. Az egyszerűsítési csomag célja, hogy segítse a vegyipar talpra állását és növelje a vegyi anyagok termelését, valamint csökkentse a bürokráciát a költségek csökkentése érdekében.
A szabályozás egyszerűsítése mellett a Bizottság más intézkedéseket is végrehajt-e a vegyipari ágazatban?
A behozatali tevékenységeket egy importfelügyeleti munkacsoport létrehozásával erősítik meg. A vegyi anyagokra vonatkozó jogszabályok végrehajtása prioritást élvez. A tevékenységek különösen az online platformokon keresztül történő online értékesítésre és a termékek szabályozatlan közvetítőkön keresztül történő értékesítésére összpontosítanak. Az ellenőrzés célja a jogi kiskapuk csökkentése és az előírásoknak nem megfelelő importált termékek kiküszöbölése.
Emellett a kritikus fontosságú nyersanyagokhoz való hozzáférés biztosítása érdekében létrejön a kritikus vegyi anyagok szövetsége, amely azonosítja a kritikus vegyi anyagokat, közös beszerzési bázist hoz létre a kritikus vegyi anyagok számára, és diverzifikálja a kritikus fontosságú nyersanyag-beszállítók forrásait.
A Bizottság a vegyi anyagok újrafeldolgozására, különösen a műanyagok újrafeldolgozására kíván összpontosítani, és módszereket kíván kidolgozni az egyszer használatos palackok műanyagtartalmának kiszámítására, ellenőrzésére és jelentésére.
Az Európai Vegyianyag-ügynökség reformon megy keresztül, és nagyobb rugalmasságot kap annak érdekében, hogy gyorsabban nyújtson tudományos tanácsadást és tisztázza a vegyi anyagokra vonatkozó szabályokat az ipar számára.
Azok a vállalkozások, amelyek a BPR szerinti hatóanyag-meghosszabbítást igénylik, 2026. július 1-jétől csak IUCLID-formátumban nyújthatják be kérelmüket. A vállalkozóknak fel kell készülniük a dokumentáció teljes körű IUCLID-formátumban történő elkészítésére.
Az Európai Parlament és Tanács 2012. május 22-i (EU) 528/2012 rendelete 79. cikke szerint a biocid termékek hatóanyagára vonatkozó jóváhagyási kérelmeket az International Uniform Chemical Information Database (IUCLID) formátumban kell benyújtani. Bár a rendelet nem zárta ki más formátumok használatát, a gyakorlatban az IUCLID volt az elfogadott forma, különösen a felülvizsgálati program keretében.
Az ECHA tájékoztatása szerint 2026. július 1-jétől minden hatóanyag-meghosszabbítási kérelem kizárólag IUCLID-formátumban nyújtható be.
Mit jelent ez a vállalkozások számára?
Minden adatot – beleértve az eredeti engedélyezési dokumentációt –, IUCLID-formátumban kell elkészíteni és benyújtani.