2025 elején hatályba lépett az ukrán REACH-rendelet, amely az európai vegyi anyagok regisztrációjára vonatkozó szabályozás mintájára készült. A rendelet kötelezővé teszi a vegyi anyagok regisztrációját az ukrán piacon. 2026. január 26-ig el kell végezni az előzetes regisztrációt, valamint a CMR-ként vagy vízi környezetre veszélyesként (1. kategória) besorolt anyagok regisztrációját.
A REACH regisztráció iránti fokozott érdeklődésre való tekintettel az alábbiakban összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat:
Új kötelezettség:
Olyan anyag regisztrációja, amely önállóan vagy keverékben van jelen, és amelyet évi több mint 1 tonna mennyiségben gyártanak vagy importálnak.
Kikre vonatkozik:
Ukrajnában székhellyel rendelkező gyártókra, importőrökre vagy meghatalmazott képviselőkre.
Vonatkozik-e európai szereplőkre:
Közvetlenül nem, de ha európai cég ukrajnai meghatalmazott képviselőt jelöl ki, átvállalhatja a regisztrációs kötelezettséget. Ez megkönnyíti az együttműködést ukrán partnerekkel. Ellenkező esetben az importőr felel az adminisztratív és tájékoztatási kötelezettségekért.
Határidők:
2025. január 26. – az ukrán REACH-rendelet hatályba lépése
2026. január 26-ig – előzetes regisztráció
2026. január 26-ig – CMR-anyagok (≥1 t/év) és környezetre veszélyes anyagok (1. kategória, ≥100 t/év) regisztrációja
2026. október 1-ig – ≥1 000 t/év mennyiségű anyagok regisztrációja
2028. június 1-ig – 100–1 000 t/év mennyiségű anyagok regisztrációja
2030. március 1-ig – 1–100 t/év mennyiségű anyagok regisztrációja
Miért regisztráljuk az anyagot 2026. január 26-ig:
Az előzetes regisztráció lehetővé teszi a rendelet hatálybalépése előtt forgalomba hozott termékek további jelenlétét a piacon, és az anyag használatát a teljes regisztrációig.
Lépésről lépésre:
Jelöljön ki egy képviselőt Ukrajnában
Gyűjtse össze az anyaggal kapcsolatos adatokat
Töltse ki a technikai dokumentációt, és küldje be képviselőjén keresztül
Küldje el a nyomtatványt a minisztériumnak, és kapjon előregisztrációs számot
Keressen konzorciumot, és egyeztessen más regisztrálókkal a közös dokumentáció benyújtásához
Időben nyújtsa be a teljes regisztrációs kérelmet
Jelenlegi állapot:
Egyre több előregisztrációs kérelmet fogad a minisztérium
Elektronikus aláírással ellátott kérelmeket is elfogadnak e-mailen
A regisztrációs szám néhány napon belül megérkezik
Folyamatban van az automatizált elektronikus rendszer bevezetése
2026 februárjában közzéteszik az előregisztrált anyagok listáját
Az Európai Bizottság 2024-ben egyszerűsítési csomagot javasolt a CLP-rendelet felülvizsgálatához. Az alábbiakban bemutatjuk az előírások egyszerűsítésének összefoglalóját és a hatálybalépésük tervezett időpontjait.
2024 novemberében megjelent az (EU) 2024/2865 rendelet – az Európai Parlament és a Tanács rendelete, amely módosítja a 1272/2008/EK rendeletet az anyagok és keverékek osztályozásáról, címkézéséről és csomagolásáról, azaz a CLP-rendelet felülvizsgálata. Az új rendelet többek között új osztályozási szabályokat, címkézési követelményeket, a reklámra és a távértékesítésre vonatkozó új előírásokat, valamint az utántöltő állomásokra vonatkozó szabályokat vezet be. A változások többsége 2026. július 1-jétől lép hatályba.
A módosított CLP közzétételét követően az iparág számos nehézségre hívta fel a figyelmet az új szabályok végrehajtása kapcsán. A legfőbb problémát a megfelelő formátum használata jelentette a címkék vagy csomagolások korlátozott mérete miatt – ez drágább címkékhez és több hulladékhoz is vezetett. Nehézséget okozott továbbá a veszélyességi információk teljes körű megjelenítése a marketinganyagokban, illetve a fogyasztók túlzott mértékű információval való elárasztása.
Ezért az Európai Bizottság 2025 közepén egyeztetést szervezett a CLP egyszerűsítéséről, azzal a céllal, hogy csökkentse a vállalatok adminisztratív terheit. A tárgyalások eredményeként közzétett javaslatok az alábbi egyszerűsítéseket tartalmazzák:
digitális elérhetőség bevezetése
címkézési követelések egyszerűsítése – a minimális betűméretre és formázásra vonatkozó követelmények törlése, a „haladéktalan” frissítési kötelezettség meghagyása, kis csomagolások egyszerűsítése
reklámanyagokban elegendő a mondat: „Használat előtt mindig olvassa el a címkét és a termékinformációt”
átmeneti időszakok meghosszabbítása
AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS RENDELETE, amely módosítja az (EU) 2024/2865 rendeletet az alkalmazási dátumok és átmeneti rendelkezések tekintetében
Az (EU) 2024/2865 rendelethez képest a módosítások a következőket tartalmazzák:
az 1. cikk (14), (26), (27) pontjainak és a II. melléklet egyes részeinek hatályon kívül helyezése 2026. július 1-jétől
az 1. cikk (15c) pontjának, valamint a II. melléklet (2), (3) pontjainak hatályon kívül helyezése 2027. január 1-jétől
egy harmadik átmeneti időszak bevezetése 2028. január 1-jei hatállyal, az előzőleg törölt cikkekből eredő kötelezettségek átvitelével
készletek kimerítésére vonatkozó átmeneti időszak az „régi címkével” rendelkező termékekre
Az (EU) 2024/2865 rendelet 2. cikkének módosítása – az alkalmazás kezdőidőpontjai:
Határidő száma
Alkalmazás időpontja
A rendelet része
Tartalom
1
2026. július 1. [*2026. június 30-ig a termékek forgalomba hozhatók a „régi CLP szabályok” szerint]
1. cikk (3)(b)
A szállítónak az EU-ban letelepedettnek kell lennie, és ezt a címkén is fel kell tüntetni
1. cikk (4)–(7)
Többkomponensű anyag értékelése
1. cikk (12)(a)
Kiegészítő információk feltüntethetők a címkén – az 1., 2. és 6–9 bekezdésekben foglaltakon kívül
1. cikk (13)
Kis kiszerelés címkézése – az I. melléklet 1.5.1 szakasza szerint
1. cikk (15)(a), (b)
A címkét vízszintesen olvasható módon kell rögzíteni; Kihajtható címke az I. melléklet 1.2.1.6 pontja szerint; Digitális címke esetén adattároló eszköz szükséges „További veszélyinformáció online” felirattal
1. cikk (17), (18), (22), (23)
Fizikai és digitális címkézés összekapcsolása; Utántöltő állomások engedélyezése meghatározott feltételekkel (II. melléklet); Bejelentési kötelezettség az Ügynökségnek; Osztályozási és címkézési jegyzék
I. melléklet (4), (8), (10), (11)
Kihajtható címkék elemei; <10 ml-es kiszerelés; Digitális címkén megadható elemek
II. melléklet (1)
Utántöltő állomásokon keresztüli forgalmazás
2
2027. január 1. [*2026. december 31-ig a termékek a „régi CLP szabályok” szerint forgalmazhatók, ha nem tartoznak a 2026. július 1-jétől hatályos változások alá]
1. cikk (1), (9)
Kötelezettség az adatközlésre a PCN rendszeren keresztül az importőrök, forgalmazók és lejjebb lévő felhasználók számára
1. cikk (24)(b), (d)
Mérgezési központi bejelentési kötelezettség az újracímkézést vagy márkázást végző forgalmazóknak
IV. melléklet
Új PCN bejelentési kötelezettség importőrök, forgalmazók és felhasználók részére
3
2028. január 1. [*2027. december 31-ig a termékek a „régi CLP szabályok” szerint forgalmazhatók, ha nem tartoznak a 2026. július 1-jei vagy 2027. január 1-jei változások hatálya alá]
1. cikk (14), (15)(c), (26), (27)
Címkék frissítésének határideje; Formátum az I. melléklet szerint; Veszélyes anyagok vagy keverékek reklámozása; T ávértékesítés
I. melléklet (2), (3)
Címkék és piktogramok minimális méretei, betűméretek; Szín, távolság, betűtípus, térköz
II. melléklet (2)
Előkevert cement és beton címkézése; Töltőállomáson forgalmazott anyagok és keverékek címkézése
Átmeneti időszak a készletek kifutásához:
Azokat az anyagokat és keverékeket, amelyeket az Omnibus hatálybalépése után helyeztek forgalomba, legfeljebb 35 hónapig lehet forgalmazni a „régi” címkével.
További előírások hatálybalépése:
A „digitális elérhetőséget” bevezető rendelkezések – az Omnibus hatálybalépésétől számított 36 hónap múlva lépnek hatályba.
A lezárult tárgyalások eredményeként megállapodás született az új, frissített mosószer-rendelet tartalmáról. A hivatalos közzététel 2025/2026 fordulójára várható.
A (EK) 648/2004 számú rendelet a mosószerekről egységes keretrendszert biztosít a mosószerek és felületaktív anyagok forgalmazására és felhasználására az Európai Unió egész területén. A rendelet felülvizsgálatának részeként kompromisszumos szöveg született.
Az új mosószer-rendelet legfontosabb területei az alábbiak:
Termékdokumentáció és bejelentések az ECHA felé
Kötelező elektronikus formában benyújtani az Összetevő Adatlapot (IDS – Ingredient Data Sheet) az ECHA számára, az érintett nemzeti hatóságok számára könnyen érthető nyelven, minden fogyasztók által használt mosószer és felületaktív anyag esetében (beleértve a nem veszélyesként besorolt termékeket is).
A dossziénak az alábbiakat kell tartalmaznia: a termék neve, UFI kód, a szándékosan hozzáadott anyagok listája, a termék címkéjének sablonja.
Egy kiegészítő felhatalmazáson alapuló jogi aktus fogja meghatározni a formátumot, a részletes információk listáját vagy a bejelentés frissítésének feltételeit.
Mosószer-adagolás és címkeelemek
Részletes címkézési előírások bevezetése az adagolásra vonatkozóan nemcsak a mosószerek, hanem a fogyasztói felülettisztítók esetében is.
A címkének tartalmaznia kell: hígítási információkat; a felületre alkalmazható termékmennyiséget; további utasításokat a túlzott használat elkerülésére.
A mértékegységek megadása: milliliter, gramm vagy darabszám/egység.
Az adagolópoharat milliliterben vagy grammban kell jelölni, továbbá tartalmaznia kell az adott vízkeménységhez kapcsolódó adagolási információt is.
Címkézés és jelölés
A címkének tartalmaznia kell: a termék nevét, a gyártó elérhetőségi adatait a termék használati útmutatóját a mosószertartalom megjelölését az UFI kódot a tartósítószerek listáját, a termék rendeltetésszerű használatának megjelölését, pl.: kizárólag professzionális felhasználásra.
Digitális címkézés alkalmazható kiegészítő jelölésként, amely azonban nem mentesít a fizikai címkén kötelezően feltüntetendő elemek megjelenítése alól.
Digitális termékútlevél (DPP)
A termék piacra helyezése előtt digitális termékútlevelet (DPP – Digital Product Passport) kell készíteni, amely tartalmazza a VI. melléklet A. részében meghatározott kötelező információkat, valamint – igény szerint – a VI. melléklet B. részében szereplő további adatokat is. A dokumentációt az EU nyilvántartásába kell bejelenteni, amely termékregisztrációs számot ad.
A DPP-nek adathordozóhoz kell kapcsolódnia, például a címkén vagy csomagoláson elhelyezett QR-kód formájában, vagy dokumentáció mellékleteként, ha a termék ömlesztve kerül értékesítésre.
A DPP-nek a termék utolsó forgalomba hozatalának vagy forgalmazás megszűnésének időpontjától számított 10 évig elérhetőnek kell lennie.
A végrehajtási aktus részletes szabályokat tartalmaz a DPP bevezetéséről és alkalmazásáról.
Felületaktív anyagok biológiai lebonthatósága
Meg kell felelniük az I. melléklet A. részében rögzített követelményeknek.
A fóliában forgalmazott termékek (pl. mosókapszulák), valamint azok a termékek, amelyek ≥10% szerves anyagot tartalmaznak, új biológiai lebonthatósági kritériumoknak kell, hogy megfeleljenek, amelyeket felhatalmazáson alapuló aktusban fognak meghatározni.
Indokolt esetben mentesség is kérelmezhető a lebonthatósági követelmények alól.
Foszfortartalom
Foszforhatárértékek: < 0,5 g fogyasztói mosószerek esetén, < 0,3 g automata mosogatógépekhez való termékek esetén.
A Bizottság tervezi a foszfortartalom csökkentésének további vizsgálatát és a korlátozás kiterjesztését más termékkategóriákra is.
Mikroorganizmus-alapú termékek
A mikrobiológiai tisztítószerek kategóriájának meghatározása és követelmények kidolgozása.
Kötelező kockázatértékelés bevezetése mikrobiológiai termékek esetén, egy későbbi felhatalmazáson alapuló aktus alapján kidolgozott módszertan szerint.
Állatkísérletek tilalma
Általános tilalom bevezetése a mosószerek állatokon történő tesztelésére, új megközelítési módszerek javára.
Lehetővé válik az állatkísérletekből származó, a rendelet hatálybalépése előtt keletkezett archivált adatok felhasználása.
Utántöltő állomások
Fizikai címkét és digitálisan jelölt adathordozót kell biztosítani minden újratöltött csomagoláshoz.
Meghatalmazott képviselő szerepének bevezetése az EU-ban
Az a gazdasági szereplő, aki az EU piacán terméket kíván forgalomba hozni, köteles meghatalmazott képviselőt kijelölni az EU-n belül, aki a gyártó nevében eljár.
Az EU-n kívülről importált termékek esetében az importőr automatikusan felelős szereplővé válhat a termék megfelelőségéért az EU-n belül.
A jóváhagyott szöveg jelenleg a hivatalos elfogadási eljáráson megy keresztül, így még kisebb változások történhetnek. A mosószerrendelet hivatalos kihirdetése az EU Hivatalos Lapjában 2025 végén vagy 2026 elején várható, az új előírások alkalmazásának kezdete pedig 2029 közepére tehető.
Az Európai Bizottság bemutatott egy újabb csomagot, amellyel a vegyipari szabályozásokat egyszerűsítik. Az egyszerűsítési intézkedések a kozmetikai és műtrágya szektor vegyi előírásaira, valamint a vegyszerek címkézésének, reklámozásának vagy értékesítésének módjára vonatkoznak.
július 8-án az Európai Bizottság kiadta a hatodik Omnibus, azaz a European Action Plan for the Chemical Industry (Európai Akcióterv a Vegyipar számára) című dokumentumot. Az Omnibus célja a bürokrácia csökkentése, az ipari költségek mérséklése, a fenntartható fejlődésbe való befektetés és a globális versenyképesség növelése.
Főbb egyszerűsítési célok:
egy „Kritikus Vegyi Szövetség” létrehozása a kritikus nyersanyagok ellátási láncának felügyeletére
a vegyianyag-behozatal ellenőrzésének kiterjesztése
energiaköltségek csökkentése hidrogén és újrahasznosítási beruházások révén
körkörös gazdaság bevezetése és nyersanyag‑újrahasznosítás fokozása
PFAS anyagok engedélyezése stratégiai ágazatokban történő használatra
Kémiai ágazat-specifikus változtatások a hatodik Omnibusban:
1. Változások a CLP-rendeletben:
az információk digitalizálása a „digitális kapcsolati pont” bevezetésével
a címkézés egyszerűsítése – a minimális betűméret és a formázási szabályok visszavonása, a címke „indokolatlan késedelem nélküli frissítésének” kötelezettségének fenntartása, egyszerűsítések a kis csomagokra vonatkozóan
termékreklámokban kötelezővé teszik a „Használat előtt mindig olvassa el a címkét és a termékinformációkat” mondatot a teljes CLP-kockázatok helyett
átmeneti időszak bevezetése a veszélyes termékek címkézésére, amelyeket a jogszabály hatálybalépése előtt gyártottak, az online értékesítési leírásban
2. Változások a kozmetikai termékek rendeletében:
CMR anyagok használatának engedélyezése kozmetikai termékekben, ha a kérelmező mentességet kér és bizonyos feltételek teljesülnek
3. Változások a műtrágya rendeletben:
az információk digitalizálása a „digitális kapcsolati pont” bevezetésével
digitális megfelelőségi nyilatkozat bevezetése és kereszt‑hivatkozás csatolása a termékhez, ami egyszerű hozzáférést biztosít a nyilatkozathoz és a tartalmához – a (EU) 2019/1024 irányelv szerint formázva
az összes termékmegfelelőségi információ digitális formában történő tárolása, az ellenőrzés számára könnyen érthető nyelven
A javasolt Omnibus csomag bizonyos kérdéseket vet fel a fogyasztói biztonság, egészség és környezetvédelem megfelelő szintjének fenntartásával kapcsolatban. Ugyanakkor jelentős könnyebbséget jelent a vállalkozók számára, és hozzájárul az EU vegyi termékeinek versenyképesség‑csökkenésének mérsékléséhez.
A javasolt salátacsomag kétségeket vet fel a fogyasztók biztonságának és egészségének megfelelő szinten tartásával, valamint a környezetvédelemmel kapcsolatban. Környezetvédelmi aktivisták arra figyelmeztetnek, hogy a szabályok egyszerűsítése alááshatja az egészségügy és a környezetvédelem terén elért évek óta tartó fejlődést. Emellett azt is elmondták, hogy az Európai Bizottság enged az ipar nyomásának, és nem a fogyasztók, hanem a vállalkozók oldalára áll.
Az egyszerűsítés támogatói azzal érvelnek, hogy a javasolt terv nem csak a vegyi anyagokkal kapcsolatos politika, hanem valódi támogatás az iparág számára, amely oly régóta riasztó. Kiemelik a túl magas szabályozási terhek miatt a világpiaci versenyképesség fenntartásának problémáit. A támogatók példaként említik, hogy az elmúlt 20 évben csaknem felére csökkent a vegyipar jelentősége Európában, valamint számos vegyi üzemet bezártak és a termelést az Európai Unión kívülre helyezték át.
A vélemények megoszlanak, és a javasolt dokumentumok csak az Európai Bizottság által benyújtott tervezetek. Ahhoz, hogy hivatalosan végrehajtsák őket, az EU Tanácsának és az Európai Parlamentnek jóváhagyásával teljes jogalkotási eljáráson át kell menniük.
A Bizottság válaszai a következő kérdésekre:
Miért kell egyszerűsítési csomagot bevezetni a nemrégiben frissített szabályokba (pl. CLP)?
Mivel a vegyi anyagok létfontosságúak az EU gazdasága számára, a vegyipar pedig magas energiaköltségekkel, tisztességtelen versennyel és gyenge kereslettel szembesül. A nagyvállalatok bezárnak, és az Európai Unión kívülre helyezik át termelésüket. Az egyszerűsítési csomag célja, hogy segítse a vegyipar talpra állását és növelje a vegyi anyagok termelését, valamint csökkentse a bürokráciát a költségek csökkentése érdekében.
A szabályozás egyszerűsítése mellett a Bizottság más intézkedéseket is végrehajt-e a vegyipari ágazatban?
A behozatali tevékenységeket egy importfelügyeleti munkacsoport létrehozásával erősítik meg. A vegyi anyagokra vonatkozó jogszabályok végrehajtása prioritást élvez. A tevékenységek különösen az online platformokon keresztül történő online értékesítésre és a termékek szabályozatlan közvetítőkön keresztül történő értékesítésére összpontosítanak. Az ellenőrzés célja a jogi kiskapuk csökkentése és az előírásoknak nem megfelelő importált termékek kiküszöbölése.
Emellett a kritikus fontosságú nyersanyagokhoz való hozzáférés biztosítása érdekében létrejön a kritikus vegyi anyagok szövetsége, amely azonosítja a kritikus vegyi anyagokat, közös beszerzési bázist hoz létre a kritikus vegyi anyagok számára, és diverzifikálja a kritikus fontosságú nyersanyag-beszállítók forrásait.
A Bizottság a vegyi anyagok újrafeldolgozására, különösen a műanyagok újrafeldolgozására kíván összpontosítani, és módszereket kíván kidolgozni az egyszer használatos palackok műanyagtartalmának kiszámítására, ellenőrzésére és jelentésére.
Az Európai Vegyianyag-ügynökség reformon megy keresztül, és nagyobb rugalmasságot kap annak érdekében, hogy gyorsabban nyújtson tudományos tanácsadást és tisztázza a vegyi anyagokra vonatkozó szabályokat az ipar számára.
Azok a vállalkozások, amelyek a BPR szerinti hatóanyag-meghosszabbítást igénylik, 2026. július 1-jétől csak IUCLID-formátumban nyújthatják be kérelmüket. A vállalkozóknak fel kell készülniük a dokumentáció teljes körű IUCLID-formátumban történő elkészítésére.
Az Európai Parlament és Tanács 2012. május 22-i (EU) 528/2012 rendelete 79. cikke szerint a biocid termékek hatóanyagára vonatkozó jóváhagyási kérelmeket az International Uniform Chemical Information Database (IUCLID) formátumban kell benyújtani. Bár a rendelet nem zárta ki más formátumok használatát, a gyakorlatban az IUCLID volt az elfogadott forma, különösen a felülvizsgálati program keretében.
Az ECHA tájékoztatása szerint 2026. július 1-jétől minden hatóanyag-meghosszabbítási kérelem kizárólag IUCLID-formátumban nyújtható be.
Mit jelent ez a vállalkozások számára?
Minden adatot – beleértve az eredeti engedélyezési dokumentációt –, IUCLID-formátumban kell elkészíteni és benyújtani.
Az Európai Bizottság 2 új anyagot vett fel a REACH rendelet XVII. mellékletébe. 2026.12.23-tól azoknak a gazdasági szereplőknek, akik ezeket az anyagokat használni kívánják, meg kell felelniük a mellékletben leírt feltételeknek.
2025 júniusában az Európai Bizottság közzétette a (EU) 2025/1090 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendeletet (2025. június 2.) a REACH rendelet (1907/2006/EK) XVII. mellékletének módosításáról, amely az N,N-dimetil-acetamidra (DMAC) és a 1-etil-pirrolidin-2-onra (NEP) vonatkozik.
A rendelet 80. és 81. tételként új bejegyzéseket vezet be a REACH XVII. mellékletébe, amely azon veszélyes anyagokra, keverékekre és árucikkekre vonatkozó korlátozásokat tartalmazza, amelyek gyártása, forgalmazása és felhasználása szabályozott.
Ez azt jelenti, hogy az EU-ban ezen anyagokat csak a REACH XVII. mellékletének korlátozásait betartva lehet használni.
Ennek értelmében az anyagok gyártása és felhasználása (önmagukban vagy >0,3% koncentrációban keverék részeként) 2026.12.23. után tilos, kivéve, ha a gyártók és a további felhasználók megfelelő kockázatkezelési intézkedéseket tesznek annak érdekében, hogy a dolgozók expozíciója az alábbi DNEL-értékek (származtatott hatásmentes szintek) alatt maradjon:
2025 júniusában az Európai Bizottság elfogadta bizonyos kémiai anyagok osztályozásáról és címkézéséről szóló rendelet 23. módosítását. Emellett az ECHA három új anyaggal bővítette a különös aggodalomra okot adó anyagok (SVHC) jelöltlistáját. A változások további intézkedéseket és a teljes ellátási láncra kiterjedő tájékoztatási kötelezettséget vonnak maguk után.
23. ATP a CLP-hez
Az ATP (Adaptation to Technical and Scientific Progress) az osztályozásról, címkézésről és csomagolásról szóló CLP-rendelet technikai és tudományos fejlődéshez való igazítását jelenti. A cél a veszélyes anyagok osztályozásának és címkézésének frissítése a biztonság és az egészségvédelem növelése érdekében.
június 20-án az Európai Bizottság elfogadta a (EU) 2025/1222 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendeletet (2025. április 2.) amely a 1272/2008/EK rendeletet módosítja a bizonyos anyagok egységes osztályozása és címkézése tekintetében – ez az úgynevezett 23. ATP a CLP-hez.
A 23. módosítás az alábbiakat tartalmazza:
22 új anyagfelvétel
10 meglévő indexszámú bejegyzés frissítése
Alkalmazandó 2027. február 1-től, ami azt jelenti, hogy ettől az időponttól kötelező az új osztályozás, címkézés és csomagolás alkalmazása.
Tetra(nátrium/kálium) 7-[(E)-{2-acetamido-4-[(E)-(4-{[4-klór-6-({2-[(4-fluor-6-{[4-(vinilszulfonil)fenil]amino}-1,3,5-triazin-2-il]amino]propil}amino)-1,3,5-triazin-2-il]amino}-5-szulfonáto-1-naftil)diazenil]-5-metoxifenil}diazenil]-1,3,6-naftaléntriszulfonát; Reactive Brown 51
A jelöltlistára történő felvétel jogi kötelezettségeket vonhat maga után a vállalkozások számára. Ezek a kötelezettségek a bejegyzés napjától hatályosak, és nemcsak az önálló anyagokra vagy keverékekre, hanem az ezekből készült tárgyakra is vonatkoznak.
Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy a Zöld Állításokról szóló irányelv (Green Claims Directive) tervezetét vonják vissza a jogalkotási háromoldalú egyeztetésekről. A főtárgyalók azonban tovább kívánják folytatni a munkát, bízva abban, hogy az irányelv sikeresen lezárul és elfogadásra kerül. Még nem világos, hogy a javaslat visszavonásáról hivatalos döntés születik-e, de az eset máris zavart okozott.
Az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) bejelentését követően készült egy tanulmány, amely megállapította, hogy az Európai Unióban a zöld állítások több mint fele félrevezető, és az állítások 40%-át alaptalanul használják. Ezek eredményeként 2023 márciusában egy olyan javaslatot terjesztettek elő, amely egységesítené a környezetvédelmi állításokra és a zöld marketingre vonatkozó szabályokat. A javaslat minimális követelményeket írt elő a vállalatok és vállalkozók számára az alábbi területeken: az állítások igazolása, kommunikációja és ellenőrzése. A vállalatokat köteleznék arra, hogy az általuk használt állításokat hiteles módon dokumentálják és ellenőriztessék.
Az irányelv célja az volt, hogy fellépjen a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, azaz a „greenwashing” ellen, az állítások dokumentálásával és ellenőrzésével, valamint hogy növelje a vállalatok átláthatóságát a fogyasztókkal való kommunikáció során, és megvédje a fogyasztókat a félrevezető környezetvédelmi szlogenekkel szemben.
A tárgyalások megkezdése előtt a Bizottság felkérést kapott arra, hogy vizsgálja felül és vonja vissza az irányelvtervezetet, mivel az túlzott terhet róna a vállalkozókra, és ellentétes lenne a szabályozás egyszerűsítésére és az európai vállalkozások versenyképességének növelésére irányuló célokkal. 2025. június 20-án, pénteken a Bizottság szóvivője kijelentette, hogy „a jelenlegi helyzetben a Bizottság valóban szándékában áll visszavonni az irányelvre vonatkozó javaslatot”. A Bizottság nem erősítette meg, hogy folytatja-e a tárgyalásokat az Európai Parlamenttel és az uniós tagállamokkal, de hozzátette a háromoldalú egyeztetés során, hogy „az Európai Parlament nem kérte a tárgyalások leállítását, és tájékoztatást ad majd a következő lépésekről.”
Várjuk tehát a további információkat a Zöld Állításokról szóló irányelvvel kapcsolatban.
Az EU vegyi anyagokra vonatkozó ellenőrzési terveit az ECHA Végrehajtási Fóruma határozta meg. A 2025. júniusi ülésen megállapodtak abban, hogy a REF-15 projekt keretében végzendő jövőbeni ellenőrzések középpontjában a munkavállalók biztonsága áll majd. A Fórum továbbá döntött arról is, hogy a következő pilot projekt a veszélyes anyagok EU-n kívüli kivitelére (PIC) fókuszál.
június 10–12. között ülésezett az ECHA Végrehajtási Fóruma, amely a REACH, CLP, PIC, POP rendeletek és a biocid termékek végrehajtásának koordinációjáért felelős. Az ülésen elfogadtak egy újabb tervezetet, amely programot határoz meg a vegyi anyagok ellenőrzésére, felhasználására, valamint harmadik országokba történő kivitelére vonatkozóan.
Munkavédelem
A REF-15 projekt célja, hogy a REACH és a CLP rendelet előírásait a munkavédelmi jogszabályokkal összekapcsolja. Az ellenőrzések különösen az ipari és termelő cégekre koncentrálnak majd, de nem kizárólag ezekre. Az ellenőrzések 2027–2028 között várhatók.
A munkavédelmi ellenőrzések során az ellenőrök különösen az alábbi területeket vizsgálják majd:
az anyagok biztonsági adatlapjában meghatározott biztonságos felhasználási előírások betartása
a megfelelő kockázatkezelési intézkedések alkalmazása a munkahelyen
a REACH rendelet szerinti engedélyezett anyagok használatának feltételeinek teljesítése
a REACH szerinti korlátozások alkalmazásának feltételei a munkahelyi használat során
Vegyi anyagok kivitele
Ezen túlmenően 2026-ban ellenőrzésre kerül a 649/2012/EU rendelet szerinti veszélyes vegyi anyagok kivitelére és behozatalára vonatkozó megfelelés, különös tekintettel az alábbi kérdésekre:
Történik-e tiltott vegyi anyag kivitele az EU-ból?
A kivitel megtörténik-e a PIC szabályozásnak megfelelő bejelentéssel?
Jóváhagyta-e a kivitelhez a nem uniós partnerország?
EKOTOX AJÁNLATA
Amennyiben fel szeretne készülni az ellenőrzésekre, auditot kínálunk vállalkozása számára, amelynek keretében:
összeállítjuk a veszélyes anyagok és keverékek listáját
ellenőrizzük a REACH szerinti engedélyköteles vagy korlátozott anyagokat
vizsgáljuk a regisztrációs kötelezettséget a REACH szerint
ellenőrizzük a biztonsági adatlapok megfelelőségét
vizsgáljuk a vegyi anyagok osztályozásának és címkézésének helyességét
meghatározzuk az Ön szerepét az ellátási láncban
és további, az Ön vállalatához igazított területeket vizsgálunk
Lépjen kapcsolatba velünk, ha részletesebb információt szeretne kapni az auditról!
Az Európai Bizottság az Omnibusz program keretében újabb javaslatot terjesztett elő az (EK) 1223/2009 számú kozmetikai rendelet mellékleteinek (II., III., IV. és V. melléklet) módosítására. A javaslat a Fogyasztói Biztonsági Tudományos Bizottság (SCCS) állásfoglalásait ülteti át a kozmetikai összetevők biztonságával kapcsolatban, továbbá figyelembe veszi a (EU) 2024/2564 felhatalmazáson alapuló rendeletben szereplő CMR (rákkeltő, mutagén, reprodukciót károsító) anyagokra vonatkozó rendelkezéseket.
2025 május 21-én az Európai Bizottság közzétette az Omnibusz VIII rendelet tervezetét, amely az (EK) 1223/2009 számú európai parlamenti és tanácsi rendelet módosítását célozza. A tervezet az SCCS legfrissebb állásfoglalásain alapul a kozmetikai összetevők biztonságát és a különböző terméktípusokra vonatkozó maximális koncentrációkat illetően. Emellett átülteti a (EU) 2024/2564 felhatalmazáson alapuló rendeletben szereplő azon anyagokat is, amelyeket CMR anyagként soroltak be.
A javasolt módosítások a következőket tartalmazzák:
II. melléklet – 15 újabb kozmetikai összetevő használatának tiltása.
III. melléklet – az ezüst (CAS: 7440-22-4) és a hexil-szalicilát (CAS: 6259-76-3) használatának korlátozása.
IV. melléklet – az ezüstpor (CAS: 7440-22-4) színezőanyagként való felvétele, kizárólag rúzsokban és szemhéjpúderekben való használatra, legfeljebb 0,2%-os koncentrációban.
V. melléklet – az engedélyezett tartósítószerek listájának frissítése.
Jelenleg a dokumentum csak javaslat, még nem kötelező érvényű jogszabály. Ugyanakkor várhatóan 2026. május 1-jén lép hatályba – ez azt jelenti, hogy a rendelet követelményeinek nem megfelelő kozmetikai termékeket ettől az időponttól kezdve nem lehet forgalomba hozni az EU-ban.
A gyártók és forgalmazók már most megkezdhetik a felkészülést az alábbiak szerint:
Termékösszetételeik felülvizsgálata és a javasolt követelményekkel való megfelelés ellenőrzése.
Formulák módosításának tervezése, beleértve az újra tesztelés, dokumentációfrissítés, CPNP-bejelentés és címkézés időszükségletét.
A nem megfelelő termékek készletének értékesítése legkésőbb 2026. május 1-jéig, az esetleges megsemmisítési költségek elkerülése érdekében.