Az anyagcsoportok szabályozási igényeinek felmérésének célja, hogy segítse a hatóságokat abban, hogy következtetéseket lehessen levonni az anyagok egy csoportjával vagy egyetlen anyaggal kapcsolatban. Azonosított aggályok kezelésének legmegfelelőbb módjáról, azaz a használandó szabályozási kockázatkezelési eszközök kombinációjáról. Továbbá minden közbenső lépés tekintetében, mint például az adatok előállítása, amelyek e szabályozási intézkedések kezdeményezéséhez és bevezetéséhez szükségesek.
A felmérés arra a következtetésre juthat, hogy anyag(ok) esetében uniós szintű szabályozási kockázatkezelésre van szükség (pl. harmonizált osztályozás és címkézés, jelöltlistára való felvétel, korlátozás, egyéb uniós jogszabályok), vagy jelenleg nem (további) uniós szintű szabályozási intézkedésre van szükség. Míg az értékelést anyagok egy csoportjára vonatkozóan végzik el, a szabályozási intézkedés szükségessége (nincs) az egész csoportra, egy alcsoportra vagy egyetlen anyag(ok)ra vonatkozóan megállapítható.
A szabályozási igények felmérése fontos lépés az ECHA integrált szabályozási stratégiájában. Ez azonban önkéntes, azaz nem része a jogszabályban meghatározott folyamatoknak, hanem azok támogatását célozza. A szabályozási szükségletek felmérése egy interaktiv folyamat, amely alacsony szintű információból és bizonyosságból indulhat ki, hogy mi a legjobb előrelépési mód az anyag(ok) csoportjaira vonatkozó végleges szabályozási kezelési lehetőségekre.
Szabályozási szükségletek elemzése egy iteratív folyamat
A szabályozási igények felmérése bármely anyagcsoportra vagy egyetlen anyagra is alkalmazható, és bármilyen típusú veszélyre vagy felhasználásra kiterjedhet, tekintet nélkül a korábbi szabályozási előzményekre vagy annak hiányára. Bármilyen szintű információ alapján megtehető, amelyet akár egy tagállam vagy az ECHA végezhet el eseti elemzésként. A kiindulópont a REACH-regisztrációban szereplő veszélyekre és felhasználásokra vonatkozó információ, valamint minden egyéb REACH- és CLP-ismeret. Azonban ennél bővebb információhalmaz is elérhető, pl. a regisztrációból, a REACH/CLP vagy más uniós jogszabályok alapján végzett értékelésekből származó mennyiségi expozíciós és kockázati információk. Szükség esetén további információk is generálhatók a csoporttal való előrehaladás érdekében (például a dokumentáció értékelése során). A felhasznált információk szintjével kapcsolatos bizonytalanságoknak tükröződniük kell a dokumentációban.
Az értékelést szükség esetén felülvizsgálják. Például azt követően, hogy további információk keletkeznek és a veszély tisztázásra került, vagy ha új ismeretek állnak rendelkezésre a felhasználásokról és kockázatokról. E felülvizsgálatot ugyanazon vagy más hatóság újra megtekintheti.
A REACH/CLP szerinti formális szabályozási kockázatkezelési folyamat megkezdése előtt a hatóságok opcionálisan további, mélyreható elemzést készíthetnek a legmegfelelőbb szabályozási kockázatkezelési lehetőségről (RMOA).
Az értékelés tartalmáért az azt kidolgozó hatóság felel. Lehetséges azonban, hogy más hatóságoknak eltér a véleménye, és további értékelést dolgozhatnak ki ugyanazon (anyagcsoport) szabályozási szükségleteiről.
Még ha a szabályozási igények felmérése arra a következtetésre is jut, hogy szabályozási intézkedést kell kezdeményezni, az ilyen eredménynek nincs közvetlen jogi következménye.
A jogi és szabályozási relevanciához az értékelt anyagoknak sikeresen teljesíteniük kell egy vagy több formális szabályozási irányítási és döntéshozatali folyamatot a REACH illetve CLP szerint, mint például a harmonizált osztályozás és címkézés (CLH), SVHC azonosítás vagy engedélyezés, korlátozás vagy egyéb jogszabályokat. A hatóságok azon szándékát, hogy dokumentációt nyújtsanak be a REACH/CLP formális folyamataihoz, a szándéknyilvántartáson keresztül értesítik.
A szabályozási igények felmérésének eredményét megosztják a hatóságok munkájának átláthatóságának és kiszámíthatóságának növelése érdekében.