Az útmutató segít a vállalatoknak és a hatóságoknak felmérni a biocid hatóanyagok és termékek méhekre gyakorolt kockázatait. Része azoknak a szélesebb uniós kezdeményezéseknek, amelyek célja a beporzók számának 2030-ig történő visszafordítása és a biológiai sokféleség megőrzése.
Helsinki, 2024. február 14. – Az ECHA útmutató dokumentuma a legújabb tudományos ismereteken alapuló megközelítést mutatja be a biocidek mézelő méhekre, poszméhekre és magányos méhekre gyakorolt kockázatának felmérésére irányulóan. Olyan termékek felhasználásával foglalkozik, mint a rovarirtó és atkaölő szerek (18-as terméktípus). Az ezekben a termékekben található anyagok például károsíthatják a méhek idegrendszerét és gyengíthetik immunrendszerüket, így fogékonyabbak a betegségekre.
Az útmutató segítséget nyújt az EU biocid termékekről szóló rendelete alapján hatóanyag-jóváhagyást vagy termékengedélyt kérelmező vállalatoknak a kérelmeik kockázatértékelésének elvégzésében. Kifejti továbbá azokat az irányadó elveket, amelyek a hatóságok számára a kérelmek értékeléséhez és a biocid termék engedélyezési feltételeknek való megfelelőségére vonatkozó következtetések levonásához szükségesek.
Az ECHA március 5-én, helsinki idő szerint 11:00 és 13:00 óra között webináriumot tart az útmutatóról. Az esemény során a dokumentum elkészítésében részt vevő szakértők áttekintést adnak a dokumentum tartalmáról, és válaszolnak a résztvevők kérdéseire.
Az Európai Bizottság és az EU tagállamai egy későbbi szakaszban döntenek arról, hogy mikor kell alkalmazni az iránymutatást a biocidek értékelése során.
Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) ma közzétette a 2024–2028 közötti időszakra vonatkozó stratégiai nyilatkozatát. A stratégia részletezi az Ügynökség céljait és prioritásait a következő öt évben az egészség és a környezet védelme érdekében a vegyianyag-biztonságért végzett munkája révén.
Helsinki, 2024. január 30. – Új stratégiájával az ECHA teljesíti meglévő széleskörű jogi megbízatását, szakértelmére és tapasztalatára épít, együttműködik érdekelt feleivel és partnereinkkel, új feladatokat hajt végre, és támogatja az EU vegyi anyagokkal kapcsolatos szakpolitikai céljainak ambícióit. E fellépések támogatása érdekében munkatársainkba is befektetünk, hogy ők is készen álljanak az ECHA jövőbeli munkájára.
A stratégia fő elemei – célok és prioritások:
– Legyen egy megbízható vegyi ügynökség;
-Reagálni a felmerülő kihívásokra és a jogi környezetünkben bekövetkező változásokra;
– Kommunikálni és elköteleződni;
– Vezetni a kémiai ismeretek és szakértelem terén;
– Befektetni az emberekbe és a szervezeti kiválóságba.
Az ECHA CHEM a vegyi anyagokkal kapcsolatos információk közzétételére szolgáló új megoldásunk. A most elérhető első kiadás az összes REACH-regisztrációból származó információt tartalmazza – és még továbbiak jönnek.
Helsinki, 2024. január 30. – Az ECHA karbantartja az Európai Unió (EU) legnagyobb vegyianyag-adatbázisát, amely egyesíti az ipar által benyújtott adatokat az EU szabályozási folyamatai során keletkezett információkkal. Az ECHA CHEM az új megoldás, amelyen keresztül megoszthatja a nyilvánossággal az Ügynökség által tárolt növekvő mennyiségű információt.
Az ECHA CHEM első verziójában a vállalatok az ECHA-nak benyújtott több mint 100 000 REACH-regisztrációjából információkat találhat. Az év végén az adatbázis kibővül az újratervezett Osztályozási és Címkézési Leltárral, majd az első szabályozási listákkal.
Háttér
Az ECHA jelenlegi, 2016-ban elindított ‚Információ a vegyi anyagokról‘ platformja gyorsan bővült, és ma több mint 360 000 vegyi anyagról tartalmaz információt. 2022-ben az ECHA bejelentette, hogy új rendszert hoz létre a vegyi anyagokkal kapcsolatos adatok közzétételére. Az ECHA CHEM lehetővé teszi az Ügynökség számára, hogy jobban kezelje az adatok növekvő sokféleségét és mennyiségét, miközben kihasználja a technológiai fejlődés előnyeit.
Sürgősen világosságra, kiszámíthatóságra és Európába és iparpolitikájába vetett bizalomra van szükség.
2024. február 20-án 73 európai iparági vezető csaknem 15 ágazatban ismertette de Croo belga miniszterelnökkel és von der Leyen asszonnyal, az Európai Bizottság elnökével az európai intézmények következő mandátumával és annak szükségességével kapcsolatos véleményét arra irányulóan, hogy hozzon létre egy Ipari megállapodást a Green Deal mellett.
Az elsődleges követelés: „Tegye az ipari megállapodást a 2024–2029-es új európai stratégiai menetrend középpontjába”.
A nyilatkozat felszólítja a tagállamok kormányait, a következő Európai Bizottságot és a Parlamentet, hogy:
01 Tegye az ipari megállapodást a 2024–2029 közötti időszakra szóló új európai stratégiai menetrend középpontjába.
02 Tartalmazzon egy erős állami finanszírozási fejezetet a Clean Tech Deployment Fund keretein belül.
FBTB-STELLUNGNAHME des Wissenschaftlichen Ausschusses für Verbraucherschutz zu Methylparaben (CAS-Nummer 99-76-3, EG-Nummer 202-785-7, am 14. Dezember 2023, angenommen im schriftlichen Verfahren).
„Basierend auf einer Sicherheitsbewertung, die alle verfügbaren Daten und Bedenken hinsichtlich der endokrinen Aktivität berücksichtigt, ist der SCCS der Ansicht, dass die Verwendung von Methylparaben als Konservierungsmittel in kosmetischen Produkten bis zu einer Konzentration von 0,4 % (ausgedrückt als Säure) sicher ist ).”
Az ECHA öt új vegyi anyagot vett fel a jelöltlistára.
Ezek közül az egyik mérgező a reprodukcióra, három nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív, egy pedig a reprodukciót károsító és perzisztens, bioakkumulatív és mérgező. Olyan termékekben találhatók meg, mint a tinták és tonerek, ragasztók és tömítőanyagok, valamint mosó- és tisztítószerek.
Az Ügynökség frissítette a dibutil-ftalát jelenlegi jelöltlistájának bejegyzését is, hogy tartalmazza annak endokrin rendszert károsító tulajdonságait a környezetre nézve.
2024. január 23-án a jelöltlistára felvett bejegyzések:
#
SUBSTANCE NAME
EC NUMBER
CAS NUMBER
REASON FOR INCLUSION
EXAMPLES OF USE(S)
1
2,4,6-tri-tert-butylphenol
211-989-5
732-26-3
Toxic for reproduction (Article 57c) Persistent, bioaccumulative and toxic (PBT) (Article 57d)
Manufacture of another substance; formulation of mixtures and in fuel products.
Metal working fluids, washing and cleaning products, laboratory chemicals and polymers.
A jelöltlista következményei
A REACH értelmében a vállalatoknak jogi kötelezettségeik vannak, ha anyaguk – akár önmagában, akár keverékekben vagy árucikkekben – szerepel a jelöltlistán.
Ha egy árucikk 0,1 tömegszázaléknál nagyobb koncentrációban tartalmaz jelöltlistán szereplő anyagot, a szállítóknak tájékoztatniuk kell vásárlóikat és fogyasztóikat a biztonságos felhasználásról. A fogyasztóknak jogukban áll megkérdezni a szállítókat, hogy az általuk vásárolt termékek tartalmaznak-e különösen veszélyes anyagokat.
Az árucikkek importőreinek és gyártóinak a listára való felvételétől (2024. január 23-tól) számított hat hónapon belül értesíteniük kell az ECHA-t, ha árucikkük jelöltlistán szereplő anyagot tartalmaz.
A jelöltlistán szereplő, önmagukban vagy keverékekben szállított anyagok EU-s és EGT-beli szállítóinak frissíteniük kell az ügyfeleiknek biztosított biztonsági adatlapot.
A hulladékokról szóló keretirányelv értelmében a vállalatoknak akkor is értesíteniük kell az ECHA-t, ha az általuk gyártott árucikkek 0,1 tömegszázaléknál nagyobb koncentrációban tartalmaznak különösen veszélyes anyagokat. Ezt az értesítést az ECHA a termékekben található veszélyes anyagok adatbázisában (SCIP) teszik közzé.
Az EU CLP-rendeletének 21. ATP-jét 2024. január 5-én tették közzé. A harmonizált anyagosztályozások új listáját tartalmazza.
Ezt 2025. szeptember 1-jétől kell alkalmazni.
A szállítók azonban már ezen időpont előtt is osztályozhatják, címkézhetik és csomagolhatják az anyagokat és keverékeket az e rendelettel módosított 1272/2008/EK rendelettel összhangban.
Új bejegyzés pl. fedjük a dimetil-propil-foszfonátot, a dibutilón-maleátot és a dibutil-ón-oxidot…
Az ólom por és masszív besorolása megoszlott:
„A Bizottság (EU) 2024/197 felhatalmazáson alapuló rendelete (2023. október 19.) az 1272/2008/EK rendeletnek az egyes anyagok harmonizált osztályozása és címkézése tekintetében történő módosításáról.”
Az ECHA Fórumának uniós szintű végrehajtási projektje túlzott mennyiségű veszélyes vegyi anyagot, például ólmot és ftalátokat talált a fogyasztóknak értékesített termékekben. Összességében az ellenőrzött termékek 18%-a sértette meg az uniós jogszabályokat.
Helsinki, 2023. december 13. – A nemzeti végrehajtó hatóságok 26 EU-tagállamban több mint 2400 terméket ellenőriztek, amelyek többsége fogyasztóknak készült, és több mint 400-at találtak az EU vegyianyag-törvényeinek megsértésében.
A leggyakrabban törvénysértő terméktípusok a következők voltak:
• Elektromos eszközök, például elektromos játékok, töltők, kábelek, fejhallgatók. E termékek 52%-a nem megfelelő, főként a forrasztóanyagokban található ólom, a lágy műanyag alkatrészekben ftalátok vagy az áramköri lapokban található kadmium miatt.
• Sportfelszerelések, például jógaszőnyegek, kerékpáros kesztyűk, labdák vagy sportfelszerelés gumi fogantyúi. E termékek 18%-a nem felelt meg a követelményeknek, főleg a lágy műanyagokban lévő SCCP-k és ftalátok, valamint a gumiban található PAH miatt.
• Játékok, például fürdő-/vízi játékok, babák, jelmezek, játszószőnyegek, műanyag figurák, fidget játékok, kültéri játékok, nyálka és gyermekápolási cikkek. A nem elektromos játékok 16%-a nem felelt meg az előírásoknak, főként a puha műanyag alkatrészekben található ftalátok miatt, de más korlátozott anyagok, például a PAH-ok, a nikkel, a bór vagy a nitrozaminok miatt is.
• Divattermékek, például táskák, ékszerek, övek, cipők és ruhák. E termékek 15%-a nem megfelelő a bennük található ftalátok, ólom és kadmium miatt.
Azokban az esetekben, amikor nem megfelelő termékeket találtak, az ellenőrök végrehajtási intézkedéseket hoztak, amelyek többsége az ilyen termékek forgalomból való kivonását eredményezte.
A meg nem felelés aránya magasabb volt azoknál a termékeknél, amelyek az Európai Gazdasági Térségen (EGT) kívülről származtak, vagy amelyek eredete nem volt ismert.
Háttér
Ez a végrehajtási projekt azt ellenőrizte, hogy az EGT-piacon fogyasztóknak és szakmai felhasználóknak értékesített különböző típusú termékek megfelelnek-e az EU vegyianyag-előírásainak.
A projekt kiterjedt a REACH-korlátozásokra, a REACH-rendelet hatálya alá tartozó árucikkekben lévő anyagokra vonatkozó kötelezettségekre, a POP-korlátozásokra, valamint a játékokról és a RoHS-irányelvekből származó korlátozásokra. Az ellenőrzéseket a nemzeti végrehajtó hatóságok 2022-ben 26 országban végezték el.
Az elkövetkező években (2024-2025) a Fórum és a BPRS a kulcsfontosságú EU-szabályok – köztük a REACH, a CLP, a POP, a PIC és a BPR – végrehajtásának összehangolására fog összpontosítani. Noha ezek a koncentráció elsődleges területei, a Fórum továbbra is rugalmasan kezeli a felmerülő kérdéseket vagy új prioritásokat.
Horizontális végrehajtási prioritások
Import és vámügyi együttműködés:
A behozatal ellenőrzésének és a vámhatóságokkal való együttműködésnek a prioritása a riasztó – 17%-tól 64%-ig terjedő – meg nem felelési arányok miatt a különböző szabályozások esetében, amint azt a legutóbbi végrehajtási projektek is kiemelték.
Online értékesítés:
A vegyi anyagok online értékesítése terén tapasztalható jelentős (több mint 75%-os) meg nem felelés kezelése, új jogszabályok alkalmazása a végrehajtási intézkedések megerősítése érdekében.
Integrált végrehajtás:
A több jogszabály által szabályozott anyagok, keverékek vagy árucikkek végrehajtásának ésszerűsítése a hatékonyság és az erőforrás-felhasználás fokozása érdekében.
Együttműködés fokozása:
A határokon átnyúló együttműködésre és a különböző ellenőrző szolgálatokkal való együttműködésre összpontosítva a jogszabályok hatékony végrehajtása érdekében, beleértve az olyan kezdeményezéseket mint az integrált végrehajtás.
Konkrét végrehajtási prioritások
Szabályozási kockázatkezelési intézkedések:
Az aggodalomra okot adó anyagokat célzó intézkedések végrehajtásának hangsúlyozása, különös tekintettel a REACH-korlátozások, az engedélyezés, a CLP harmonizált osztályozás és címkézés, a POP-korlátozások és a BPR-termékengedélyezés megfelelőségi szintjének javítására.
Információk az ellátási láncban:
Az ellátási láncon belüli információáramlással kapcsolatos kötelezettségek összehangolt végrehajtásának prioritása, a biztonsági adatlapok (SDS) hiányosságainak kezelése és a megfelelés javítása.
Osztályozás és címkézés:
A keverékek osztályozása és címkézése során tapasztalható magas szintű meg nem felelés kezelése, a CLP-rendelet kötelezettségeire összpontosítva
Új rendelkezések:
A teljes mértékben hatályba lépett új rendelkezések végrehajtásának proaktív harmonizációja, mint például a veszélyes keverékek bejelentése és az online értékesítésre vonatkozó új követelmények.
A munkamódszerek prioritásai 2024-2025 között
A Fórum munkája túlmutat az egyes rendelkezések végrehajtásának összehangolásán. A munkáját prioritásként kezelve a fórumot nemcsak a megfelelés fokozásának szükségessége fogja vezérelni meghatározott feladatokkal („végrehajtási prioritások”), hanem egyértelmű előnyben részesítve annak módját a célok elérése érdekében. Ez magában foglalja a gyakorlati végrehajtás előnyben részesítését projekteken keresztül, és gyorsan tudja kezelni a politikai és szabályozási fejleményeket, mint pl szorosan együtt kell működnie a vámhatósággal, vagy tanácsot kell adnia a fontos új korlátozások végrehajthatóságával kapcsolatban.
A Fórum több mint 15 éve foglalkozik szinkronizált végrehajtási projektek végrehajtásával, az ellenőrzési gyakorlatok összehangolásával, a megfelelőségi adatok konszolidációjával és útmutatásokkal az ellenőrök számára. Ezek a projektek, az uniós jogérvényesítés záloga, fontos szerepet játszanak a szabályozási megfelelés megerősítésében és harmonizálásában. A Fórum és a BPRS továbbra is kiemelten kezeli ezeket a projekteket, alkalmazkodva az optimális hatékonyság érdekében változó megbízásokhoz. Az új korlátozásokkal kapcsolatos végrehajthatósági tanácsokat hangsúlyozva a Fórum a javaslatok REACH szerinti életképességének értékelése során szerzett kiterjedt tapasztalatára támaszkodik. Mivel a jogszabályi változások kiterjesztik a korlátozásokat, a Fórum arra számít, hogy megnövekszik az igény a végrehajthatósági tanácsok iránt, ami eljárási fejlesztéseket és erőforrás-bővítést tesz szükségessé. Az érdekelt felekkel folytatott kibővített együttműködés továbbra is a megfelelőség folyamatos javításának szerves részét képezi, a nyílt üléseken, munkaértekezleteken és az ECHA-csatornákon keresztüli rendszeres kommunikáción keresztül történő folyamatos erőfeszítésekkel. Elismerve a mandátumában a REACH felülvizsgálata miatti lehetséges változásokat, a Fórum elkötelezi magát a rugalmas alkalmazkodás mellett, megvizsgálja az új feladatokat és lehetőségeket a fejlődő prioritások és gyakorlatok hatékony megvalósítása érdekében.
Összefoglalva, a 2024–2025 közötti időszakra vonatkozó végrehajtási prioritások célja a megfelelés fokozása, a végrehajtási erőfeszítések ésszerűsítése, valamint a szabályozások és megbízások esetleges változásaihoz való alkalmazkodás.
A mérgezési központok értesítéseinek 2024. január 1-jei megfelelési dátuma nem jelent azonnali határidőt. Ehelyett azt írja elő, hogy ettől az időponttól kezdődően a kizárólag ipari felhasználásra szánt keverékekre vonatkozó minden új bejelentésnek (a fogyasztói és szakmai felhasználáson kívül) meg kell felelnie a CLP-rendelet VIII. mellékletében részletezett harmonizált formátumnak. Ez egy UFI-kódot is tartalmaz a címkén.
Az ECHA emlékezteti a vállalatokat, hogy értékeljék bejelentési állapotukat, és ellenőrizzék az információk megfelelő harmonizált formátumban való megszerzésére vonatkozó határidőket.
Ez az üzenet különösen fontos azoknak a cégeknek, amelyek már a nemzeti követelményeknek megfelelőennyújtottak be bejelentéseket. Ilyen esetekben lehetőség van a 2025. január 1-jével végződő átmeneti időszak előnyeirnek kiélvezésére. Ha azonban ez alatt az időszak alatt változás történik a termékben vagy keverékben, akkor az információkat az új formátumban szükséges benyújtani, amely az ECHA részére történő beadásával lehetséges az erre irányadó portálon keresztül.
Az átmeneti időszak előnyeit élvező vállalatok már elkezdhetik tervezni, hogy mikor és hogyan frissítsék értesítéseiket, és kezeljék átcímkézési terveiket.
További részletekért tekintse meg az ECHA webináriumát erről a témáról, vagy forduljon az Ön országánál vagy az ECHA-nál elérhető Helpdeskhez.