A PFA-k perzisztens anyagok, vagy végső soron azzá alakulnak át, ami visszafordíthatatlan környezeti expozícióhoz és felhalmozódáshoz vezet. Vízben való oldhatóságuk és mobilitásuk miatt az EU-ban szennyeződött a felszíni, talaj- és ivóvíz, valamint a talaj.
Az egyik legnagyobb társadalmi aggodalom a szennyeződés visszafordíthatatlansága, valamint az endokrin károsító hatások, a rákkeltő hatás, a reprodukcióra gyakorolt toxicitás, az immunrendszerre és a lipidanyagcserére gyakorolt hatások a PFA-k széles köre esetében.
Az egyetemes PFAS-korlátozási javaslat jogalkotási eljárás alatt áll:
Az ECHA kockázatértékelési és társadalmi-gazdasági elemzéssel foglalkozó bizottsága júniusban ülésezik, hogy megvitassa az alábbiakat:
* Fémlemezek és fémtermékek gyártása; és
* További megbeszélések a veszélyekről (csak a RAC által).
A BIZOTTSÁG (EU) 2024/1398 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE (2024. március 14.)
Biztosítja a biocid termékekben használt valamennyi létező hatóanyag szisztematikus felülvizsgálatára irányuló, a 98/8/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 16. cikkének (2) bekezdésével összhangban kezdeményezett munkaprogram folytatását.
A végrehajtandó munkaprogramot 2024. december 31-re tervezik, végrehajtása azonban a tagállami források, a felmerülő technikai problémák és az iránymutatások kidolgozása, valamint az endokrin rendszert károsító tulajdonságok meghatározására létrehozott új tudományos kritériumok bevezetése miatt jelentősen késik.
Mivel a munkaprogram végrehajtására 2024. december 31-ig nem kerül sor, időtartamát 2030-ig meg kell hosszabbítani, amit a Bizottság megfelelőnek ítél.
Ha Ön az engedélyezési jegyzékben (XIV. melléklet) szereplő anyag továbbfelhasználója, és azt a szállítói láncban feljebb lévő szállítónak adott engedély alapján használja fel, értesítenie kell az ECHA-t a felhasználásról. Ezenkívül az anyag felhasználásakor be kell tartania az engedélyezés feltételeit, amelyeket szállítójának fel kell tüntetnie a biztonsági adatlapon.
Annak ellenőrzéséhez, hogy a XIV. mellékletben szereplő anyag felhasználása engedélyezett-e, kövesse az alábbi lépéseket:
Ellenőrizze a biztonsági adatlapot (SDS): Az engedélyszámot a szállítójától kapott biztonsági adatlap tartalmazza.
Vizsgálja meg a címkét: Az engedély száma az anyag vagy keverék címkéjén is szerepel. A „REACH/x/x/x” formátumot követi.
Lépjen kapcsolatba beszállítójával: Ha egyik helyen sem találja az engedélyszámot, megerősítésért forduljon beszállítójához.
Az ECHA-t az anyag első szállításától számított három hónapon belül értesítenie kell. Ez a kötelezettség az engedélyezésről szóló határozatnak a Hivatalos Lapban való kihirdetését követően kezdődik.
A következő információkat kell megadnia:
A vállalat identitása
Az engedély száma
Kapcsolattartási adatok
Részletezheti továbbá az anyagot felhasználó jellemző éves mennyiséget és a személyzet létszámát. Ezenkívül rövid leírást is megadhat a felhasználásról és a lehetséges helyettesítési tevékenységekben való részvételről.
Ha az engedélyező határozat konkrét adatokat, például expozíciós információkat ír elő, a határozatban meghatározott határidőn belül aktát kell csatolnia a bejelentéshez.
Bejelentési dokumentáció létrehozása az IUCLID-ben
Hozzon létre egy IUCLID-dokumentációt, és jelentse be az ECHA-nak a felhasználást. Ezt megteheti a helyi számítógépen, vagy használhatja az IUCLID-ot az ECHA felhőszolgáltatásaiban. A Felhőszolgáltatásainkban elérhető IUCLID 6 ingyenes és mindig naprakész.
Bejelentés elküldése
A bejelentés elküldéséhez aktív REACH-IT fiókra van szükség. A REACH-IT-re mutató linkek ennek az oldalnak a jobb oldalán találhatók.
Regisztráljon a REACH-IT rendszerben (hagyja ki ezt a lépést, ha vállalata már rendelkezik fiókkal). Jelentkezzen be a REACH-IT-be. A menüben válassza ki az „IUCLID-dokumentáció feltöltése” lehetőséget a „Továbbfelhasználó bejelentése az engedélyezett felhasználásokról” részben. Kövesse a beküldési varázslót.
A BIZOTTSÁG (EU) 2024/1328 RENDELETE (2024. május 16.)
Az 1907/2006/EK rendelet XVII. mellékletének 70. bejegyzése helyébe a következő szöveg lép:
Az említett anyagok 2026. június 6. után nem hozhatók forgalomba anyagként, más anyagok összetevőjeként vagy keverékekben, ha koncentrációjuk 2026. június 6. után legalább 0,1 tömegszázalék ((1) bekezdés).
Ezenkívül az anyag 2026. június 6. után nem használható oldószerként textíliák, bőr és szőrme vegytisztításához ((2. bekezdés).
Ettől eltérve (többek között):
A lemosandó kozmetikai termékekben lévő D4 és D5 esetében, ha keverékben vannak, azokat 2020. január 31. után kell alkalmazni.
A fent említettektől eltérő kozmetikai termékek esetében az (1) bekezdés 2027. június 6. után alkalmazandó.
Az orvostechnikai eszközök és tartozékaik esetében az (1) bekezdés 2031. június 6. után alkalmazandó.
Gyógyszerek és állatgyógyászati készítmények esetében az (1) bekezdést 2031. június 6. után kell alkalmazni.
A textíliák, bőr és szőrme vegytisztításában oldószerként használt D5 esetében az (1) és (2) bekezdést 2034. június 6. után kell alkalmazni.
Az Európai Parlament új intézkedéseket fogadott el a csomagolás fenntarthatóbbá tétele és a csomagolási hulladék csökkentése érdekében az EU-ban.
A Tanáccsal ideiglenesen elfogadott szabályok csomagoláscsökkentési célokat tartalmaznak (5%-os 2030-ig, 10%-os 2035-ig és 15%-os 2040-ig), és előírják az uniós országok számára, hogy csökkentsék különösen a műanyag csomagolási hulladék mennyiségét. A szükségtelen csomagolás csökkentése érdekében a csoportosított, szállítási és e-kereskedelmi csomagolások esetében legfeljebb 50%-os üres hely arányt állapítottak meg; A gyártóknak és importőröknek arról is gondoskodniuk kell, hogy a csomagolás tömege és térfogata minimális legyen.
Bizonyos egyszer használatos műanyag csomagolási típusok 2030. január 1-jétől betiltásra kerülnek. Ide tartozik a feldolgozatlan friss gyümölcs és zöldség csomagolása, a kávézókban és éttermekben töltött és fogyasztott élelmiszerek és italok csomagolása, az egyes adagok (pl. fűszerek, szószok, tejszínkrém, cukor), a piperecikkek miniatűr csomagolása és a nagyon könnyű műanyag hordtasakok (15 mikron alatt).
A káros egészségügyi hatások megelőzése érdekében a szöveg megtiltja az úgynevezett „örök vegyi anyagok” (per- és polifluorozott alkil-anyagok vagy PFA-k) használatát bizonyos küszöbértékek felett az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő csomagolásban.
A javasolt rendelet rendelkezéseket állapítana meg a fenntarthatóságra vonatkozóan (pl. az aggodalomra okot adó anyagokra, az újrafeldolgozhatóságra, valamint a kötelező újrafeldolgozott tartalomra és a csomagolás minimalizálására vonatkozóan); címkézés, jelölés és tájékoztatás (pl. a csomagolás anyagösszetételéről); a gazdasági szereplők kötelezettségei (pl. bizonyos csomagolási formátumok tilalma, valamint az újrahasználatra és újratöltésre vonatkozó célértékek meghatározása); a csomagolás és a csomagolási hulladék kezelése (pl. célértékek a csomagolási hulladék csökkentésére, valamint az egyszer használatos műanyag italpalackok és fém italtárolók betétdíjas és visszaváltási rendszereire); és zöld közbeszerzés.
Az Európai Bizottság felszólította az ECHA-t, hogy terjessze ki a REACH korlátozási javaslatának hatályát legalább 12 króm(VI)-anyagra.
Helsinki, 2024. május 8. – Az ECHA aktualizált megbízást kapott a Bizottságtól a króm(VI)-anyagok esetleges korlátozására vonatkozó javaslat elkészítésére. Ez a frissítés kiegészíti az eredeti, 2023. szeptemberi kérelmet, amely a REACH engedélyezési jegyzékében jelenleg szereplő két bejegyzésre, nevezetesen a króm-trioxidra (16. bejegyzés) és a krómsavakra (17. bejegyzés) összpontosított.
Az aktualizált felhatalmazás immár tartalmazza a REACH engedélyezési jegyzékének 16–22. és 28–31. bejegyzésében meghatározott króm(VI)-anyagokat. Ezenkívül az ECHA-t felkérték, hogy a korlátozási javaslatban vegye figyelembe az engedélyezési jegyzékben nem szereplő egyéb króm(VI)-anyagokat, különösen a bárium-kromátot (EK-szám: 233-660-5). Ezek az anyagok kockázatot jelenthetnek a munkavállalókra és a lakosságra, ha engedélyköteles króm(VI)-anyagok helyettesítésére használják őket.
Tekintettel a szélesebb hatályra, az ECHA 2025. április 11-ig benyújtja a korlátozási javaslatot.
A vegyi anyagokkal foglalkozó uniós jogszabályokban az alapvető felhasználás fogalma olyan keret, amelynek célja annak meghatározása, hogy bizonyos anyagok használata mikor szükséges a társadalmi szükségletek kielégítéséhez. Célja, hogy egyensúlyt teremtsen az egészségügyi, biztonsági és környezetvédelmi aggályok és a társadalmi igények között. Ez a koncepció magában foglalja az egészség, a biztonság vagy a társadalmi működés szempontjából kritikus felhasználások azonosítását, valamint az alternatívák rendelkezésre állásának értékelését is. Strukturált értékelések révén ki lehet szűrni a nem alapvető felhasználásokat, ami egyszerűsíti a szabályozási folyamatokat és elősegíti a biztonságosabb alternatívákra való áttérést. E koncepció végrehajtása megköveteli az egyes jogszabályi kereteken belüli konkrét kritériumok és eljárások gondos mérlegelését annak érdekében, hogy biztosítani lehessen hatékonyságát és alkalmazhatóságát a különböző ágazatokban.
1. A legkárosabb anyag használata szükséges az egészség vagy biztonság szempontjából a következő elemek közül egy vagy több tekintetében: – A betegség és hasonló egészségügyi problémák kezelése;- Az emberi vagy állati élet és egészség alapvető feltételeinek fenntartása;- Egészségügyi válságok és vészhelyzetek kezelése;- A személyes biztonság biztosítása;- A közbiztonság biztosítása.
2. A legkárosabb anyag használata kritikus fontosságú a társadalom működése szempontjából az alábbi elemek közül egy vagy több tekintetében:– Olyan erőforrások vagy szolgáltatások biztosítása, amelyeknek a társadalom működéséhez továbbra is szolgálatban kell maradniuk;- Erőforrások, például infrastruktúra és felszerelések biztosítása a társadalom védelmének és biztonságának biztosítása érdekében a hagyományos, nem hagyományos és hibrid fenyegetésekkel szemben;- A természeti válságok és katasztrófák társadalmi kockázatainak és hatásainak kezelése;- A természeti környezetvédelem;- tudományos kutatás és fejlesztés végzése;- a kulturális örökség védelme.
Az Európai Bizottság hat új jogi aktust tett közzé az ivóvíz-irányelv keretében. Ezek határozzák meg az anyagokra vonatkozó minimális higiéniai követelmények és az ivóvízzel érintkező termékek tanúsításának keretét.
Ez az új szabályozási keret a következőket tartalmazza:
• Az ivóvízzel érintkező gyártási anyagokban való felhasználásra engedélyezett kiindulási anyagok, anyagösszetételek és összetevők európai pozitív listái.
• Kockázatértékelési módszerek és tájékoztatási követelmények a pozitív listákra felvehető kiindulási anyagok, anyagösszetételek és összetevők felülvizsgálatára.
• A pozitív listák frissítésére vonatkozó közigazgatási eljárások.
2025 végén a gazdasági szereplők és a nemzeti hatóságok megkezdhetik az ECHA értesítését azon szándékukról, hogy módosításokat javasolnak az európai pozitív listákhoz. 2026 végétől megkezdhetik az ECHA-hoz új bejegyzések felvételére, valamint az európai pozitív listákon meglévő bejegyzések módosítására vagy törlésére irányuló kérelmeiket.
A vegyi anyagokra vonatkozó fenntarthatósági stratégia a toxikus anyagoktól mentes környezet felé tart(CSS), és a vegyi anyagokról szóló jogszabályok két átfogó célját öleli fel: a veszélyes vegyi anyagok és mérgező hatásaik által az embereket és a bolygót érő károk megelőzését, valamint az uniós ipar támogatását a biztonságos és fenntartható vegyi anyagok előállításában.
A CSS egyik intézkedéseként az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA), az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) és az Európai Bizottság (EB) e célok támogatása érdekében kidolgozta a vegyi anyagokra vonatkozó mutatórendszert. A keret célja a vegyi szennyezés mozgatórugóinak és hatásainak nyomon követése, valamint a vegyi anyagokra vonatkozó jogszabályok hatékonyságának mérése.
A keretrendszer online irányítópultja itt érhető el:
A BIZOTTSÁG (EU) 2024/858 RENDELETE (2024. március 14.) az 1223/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a sztirol/akrilát kopolimer, a nátrium-sztirol/akrilát kopolimer, a réz, a rézkolloid, a hidroxiapatit, az arany, az aranykolloid, az arany-tioetilamino-hialuronsav, az acetil-heptapeptid-9 aranykolloid, a platina, a platinakolloid, az acetil-tetrapeptid-17 platinakolloid és az ezüstkolloid nanoanyagok kozmetikai termékekben való felhasználása tekintetében történő módosításáról
Az Fogyasztók Biztonságával Foglalkozó Tudományos Bizottság a kozmetikai termékekben található nanoanyagok biztonságosságáról folytatott vizsgálata megállapítja, hogy az említett nanoanyagok kozmetikai termékekben való felhasználásuk esetén egészségügyi kockázatot jelenthetnek a fogyasztók számára.
A hidroxiapatit felhasználása kozmetikai termékekben